FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Säg att jag har en hemsida endast för personer som gymmar. Samtliga personer är intresserade och gymmar regelbundet. Hemsidan har 200 unika besökare per dag. I snitt stannar besökarna endast 15 sekunder på hemsidan, sen stänger dom den.
Reklamplatsen är en vanlig standard flash plats till höger om hemsidan. Dock så är den större än vanligt då den täcker 1/5 av skärmen. Det finns bara 1 reklamplats. Fördelar: - En majoritet kommer att vara intresserade av produkten som görs reklam för. - Samtliga är gym intresserade. - Många lägger redan pengar på gym relaterade produkter. - Stor reklamplats. - Layouten och designen gör så att uppmärksamheten dras mot reklamen. Nackdelar: - Kunderna är snitt bara inne på sidan 15 sekunder. Givetvis är det svårt att säga att pris med såpass lite information, men jag är ute efter ett ungefärligt pris som man kan tänkas ta. 1 krona per besökare, detta hade blivit 200 kronor per dag. Är detta för mycket eller för lite begärt? MVH Hansen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Enda informationen du behöver ange om du vill sälja reklamplats är egentligen antal besökare, sidvisningar och ofta brukar annonsörer vara intresserade av varifrån dina besökare kommer ifrån (alltså vilka länder) och vilka intressen de har.
Det är såklart att det hade varit bättre om dina besökare stannade längre, men jag har aldrig varit med om att ange den uppgiften för annonsörer. Man tar inte betalt i antalet besökare. De två vanligaste sätten att ta betalt är i antalet tusen sidvisningar (cpm-modellen) och i antalet klick på annonsbannern (cpc-modellen). Tex så tar du x antal kronor för tusen sidvisningar eller x antal kronor för varje klick på bannern. Har inte jättebra koll på vad man brukar ta betalt, men typ runt 5 kr per 1000 sidvisningar och nånting liknande för varje klick. Sen är det väldigt mycket en förhandlingsfråga. Du vill ha så mycket betalt som möjligt utan att göra dina kunder/klienter missnöjda (för du vill att de ska återkomma ![]() Senast redigerad av opik den 2010-02-04 klockan 01:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hmm, mycket svårt att säga, men 1kr/besökare skulle jag kunna säga är på tok för mycket... oftast brukar man ta betalt på CMP (Cost per mille) då får du betalt per 1000 visningar av annonsen, då kan det även kvitta om besökarna bara är inne i 15sek, men ett vettigt pris per CPM för din del är nog runt 5-10kr vilket betyder att får ungefär 10kr i veckan!
Fast i "ditt" fall är det nog bättre isåfall att joina ett affiliatenätverk och tjäna per sale.. Vet att gymgrossisten finns på TradeDoubler ![]() hoppas detta gav lite hjälp! ![]() EDIT* Var lite sen på det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för mycket god information!
Ni nämnde inte vilken typ av reklam det var. Jag menar, detta är ingen massreklam. Utan det är riktad reklam där en majoritet av dom 200 unika besökarna är potentiella köpare av just den produkten som det görs reklam för. Detta måste vara värt oerhört mycket mer än vad massreklam är? Man bör väl också ta hänsyn till hur pass värdefulla besökarna är? Om loopia gör reklam för sitt webbhotell. Då måste 1000 visningar här på wn.se vara värt minst det dubbla jämfört med 1000 visningar på till exempel aftonbladet.se? Jag kanske har missförstått, var det generella priser för riktad reklam som ni gav mig? mvh, Hansen Senast redigerad av Hansen88a den 2010-02-04 klockan 01:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Priserna vi anger är för det du kallar riktad reklam (då annonsören och personen med annonsplatsen har direkt kontakt med varandra). Med massreklam (eller affiliatenätverk) så får du mycket mindre betalt. Typ 1 kr för 1000 visningar.
Man tar inte hänsyn till hur värdefulla besökarna är på det sättet du menar. Annonsören betalar för sidvisningar eller klick (finns andra former också), inte för värdet i besökarna. Sen är annonsören såklart mer intresserad av sidor som fungerar för hans produkter, men han betalar inte för värdet av besökarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1 kr per besökare kan du nog slå ur hågen, det finns knappast några nätverk som betalar sådana summor, oavsett hur riktad reklamen är (finns kanske undantag inom b2b etc).
Kanske, möjligen, om du tecknar avtal med annonsör och kan visa att dina besökare verkligen är värda 1kr/st, dvs. att annonsörens försäljning från "dina" besökare motiverar kostnaden. Det låter som om du förväntar dig en eCPM på 500 kr (förutsatt att dina besökare snittar 2 sidor/besök) och det kan jag säga - uppnår du det så bör du vara miljonär inom 3 månader... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|