FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är "driven" det mest populära floskelordet i dagens platsannonser precis som termen "social kompetent" alltid fanns med i annonserna för 10-15 år sedan?
Personligen blir jag lite misstänksam när någon söker en "driven" [valfri yrkestitel] då jag framför mig ser en arbetsgivare utan vettig organisation som ger en otydliga arbetsuppgifter kombinerat med orimliga krav och som förväntar sig att man löser alla surdegar i projektet som de egentligen själva borde ta ansvar för... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som vanligt då när man söker folk. Istället för att ta itu med arbetsplatsens problem väntar man sig att en nyanställd ska fixa till allt, och gör han/hon mot förmodan det så blir det oftast bråk och folk sjukskriver sig för att de mår dåligt av förändringar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
"Driven" för mig är någon som är intresserad och engagerad i sin arbetsuppgift. För mig är det betydligt viktigare än både formell utbildning och arbetslivserfarenhet. Drömmen är en anställd som tar med sig laptopen hem efter jobbet och fortsätter arbeta bara därför att det är så jäkla kul. Det är så klart en ganska orealistisk förhoppning, men man kan ju alltid önska.
Du får tänka på att en platsannons motsvarar en femårings önskelista inför julafton. De flesta tar med ALLT de önskar sig, men förväntar sig kanske inte att få ens hälften. Tyvärr så brukar det medföra vissa problem, eftersom det blir svårt för den arbetssökande att veta vad som är viktigast för arbetsgivaren. Med en för luddig platsannons och en för lång önskelista så finns det risk att man slösar bort både sin egen och den arbetssökandes tid. När jag själv skriver platsannonser så brukar jag dela upp det i två delar. En del där det framgår vilka som är absoluta minimikrav för att en person överhuvudtaget ska kunna klara av jobbet. Och sedan en andra del med önskemål och "floskler" som du kallar det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Har du ens erfarenhet av att det är just så du beskriver? Personligen hade jag inte tänkt som du. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller med Gustav: "För mig är det betydligt viktigare än både formell utbildning och arbetslivserfarenhet".
Det finns flera företag som tycker det är viktigare att man är just driven, engagerad och ambitiös än att man är bäst utbildad eller har mest erfarenheter. Då är väl driven ett alldeles utmärkt ord att beskriva det på? Hade utbildning varit det viktigaste hade jag bott på gatan. Det handlar ju inte om att någon vill ha en "icke-driven" person, det handlar om att markera att personens engagemang vägs in i bedömningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag röster på icke-floskel, speciellt inom tekniska yrken. Inom programmerarsfären blir det väldigt tydligt då man stöter på kodare som inte tar initiativ utan väntar på order uppifrån... har personligen väldigt svårt att jobba med sådana människor, och initiativtagande eller "driv" är just kvalitén de saknar. Bland de viktigaste epiteten i min åsikt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag har en otroligt driven anställd på min spanska verksamhet, han rycker och sliter i mig och inte tvärtom och sprutar ur sig bra idéer och gör bra saker på löpande band och jag tycker det är roligt att försöka belöna honom så mycket jag kan. Vi kommer tex. nu att åka tillsammans till Dallas för att sätta upp nytt datacenter för USA men framförallt för Sydamerikanska marknaden.
Men jag tror att en "driven" person söker man inte, en "driven" person får man under goda förutsättningar efter en tid på jobbet. Senast redigerad av Danielos den 2010-01-21 klockan 00:45 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|