FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En kompis förde en diskussion med en sida som han ansåg använde ®-tecknet fel.
För att göra en lång historia kort. Om jag skickar en ansökan till pantent och registreringsverket (eller vilka det nu är som behandlar detta)... finns det en möjlighet att jag skulle kunna registrera t.ex sminkblogg, modeblogg, prylblogg som varumärken? Kan man registrera gatunamn såsom t.ex Dalstigen? Jag säger nej och nej på båda.. Har jag rätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tror inte att Dalstigen är något problem. Men ring prv, dom brukar lösa frågeställningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varumärken registreras i en mängd olika klasser, det kan alltså finnas flera varumärken som heter "sminkblogg", fast i olika varumärkesklasser.
Det (ska) inte gå att registrera allmänna och generella ord som varumärke, men i praktiken går det i vissa fall ändå. Ett varumärke kan avregistreras om det inte längre uppfyller kraven, tex fick Bankomat inte längre vara ett varumärke, när ordet blev synomym till maskin där man kan ta ut pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Men beskrivande ord är inte OK.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Varken "spel" eller "design" är vad jag kan se registrerade varumärken i Sverige. Man kan givetvis kombinera generella ord och på det viset skapa ett unikt varumärke.
Jag skrev att man inte (ska) kunna registera allmänna och generella ord, med det menar jag att det finns mängder av tveksamma fall, tex ordet Absolut som är ett varumärke. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Registreringsnummer: 000128025 Ansökningsnummer: 128025 Lydelse: DESIGN Klasser: 3 Figurmärke: N Ombud: SPITZ GAUL GOLDA Innehavare: Elizabeth Arden, Inc. 2nd Floor 2400 S.W. 145 Avenue Miramar, United States Typ: EG Senast redigerad av design.se den 2010-01-23 klockan 21:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ordet design i kombination med något annat ord finns det 943 registrerade varumärken.
Design som du hänvisar till är ett figurmärke med andra ord en figur ensam eller ihop med en text. Inte riktigt samma sak som att säga att ordet design är registrerat som ett varumärke.’ ®-tecknet kan du använda när registreringen av varumärket gått igenom. Före en inlämnad ansökan är beviljad kan du använda TM. Är dock lite osäker på hur det är att använda det i länder där du inte har ett varumärkesskydd. Sedan är det lite petigt med ansökan. Du kan inte få besked i förväg om den kommer bli godkänd eller inte. Däremot vissa tips på vad som inte kommer fungerar av PRV. Dock utan garantier. Gör du fel är pengarna borta finns inte en chans att korrigera en inlämnad ansökan, utan det blir till att lämna in en ny och snällt betala igen. (Detta under förutsättning att reglerna inte har ändrats de senaste de två senaste åren) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
chilis, som du nog förstått vid det här laget finns det inget enkelt svar på din fråga. Det finns en mängd olika klasser och dessutom gäller varumärkesskyddet endast inom det geografiska område man ansökt och blivit beviljad för. Det finns lite olika alternativ där.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |