Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

filuppladdning ftp vs move_upload....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-08, 17:09 #1
Fia Fia är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Medlem

Standard filuppladdning ftp vs move_upload....

Hej!
Jag har ett online filuppladdningssystem som idag använder move_uploaded_file för att lägga upp filer. men det går inte så bra när filerna blir väldigt stora så jag har tittat på ftp_put i stället. Vilket är bäst att använda när filformatet kan vara vad som helst och hur stort eller litet som helst? Hur är det med säkerheten med ftp vs move_upload?
Fia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 17:19 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
move_uploaded_file flyttar filen som redan ligger på filsystemet i en temporär mapp medan ftp_put ansluter till en FTP server och sedan laddar upp filen. move_uploaded_file är helt klart snabbare och säkrare då man slipper ftp-server och allt vad det innebär.

Hade jag varit du skulle jag titta närmare på olika filsystem alternativ (vissa filsystem behöver inte flytta filen, bara sätta om positionsflaggan i filsystemet) samt försökt tweeka den så du får högre prestanda. SAS eller SSD diskar är nästan ett måste när du håller på med sådant.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 09:47 #3
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
move_uploaded_file är helt klart snabbare och säkrare då man slipper ftp-server och allt vad det innebär.
Håller inte med dig alls.

1. FTP vs HTTP säkerhetsmässigt?
Ganska likvärdiga, men FTP har fler inbyggda möjligheter, t.ex justera specifika användar/grupp rättigheter. Vill man ha säkerhet går man över till FTPS/HTTPS.

2. FTP vs HTTP hastighet?
Enl. mina tester är FTP snabbare när det gäller stora filer, dessutom är move_uploaded_file() begränsat av serverns maximala POST storlek, vilket inte FTP är.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 10:10 #4
Medlem

Medlem

det lutar åt att jag provar ftp, är det något som man bör tänka på när man sätter upp en ftp uppload. Tänkte prova detta men jag antar att där är stora hål i detta när det gäller säkerhet och felkollar?
$resource = ftp_connect('ftp.host.com');
$login = ftp_login($resource, 'username', 'password');
$putFile = ftp_put($resource, '/dir/myuploadedfile.ext', 'filetoupload.ext', FTP_BINARY);
ftp_close($resource);
Oläst 2010-01-09, 11:35 #5
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fia Visa inlägg
det lutar åt att jag provar ftp, är det något som man bör tänka på när man sätter upp en ftp uppload. Tänkte prova detta men jag antar att där är stora hål i detta när det gäller säkerhet och felkollar?
$resource = ftp_connect('ftp.host.com');
$login = ftp_login($resource, 'username', 'password');
$putFile = ftp_put($resource, '/dir/myuploadedfile.ext', 'filetoupload.ext', FTP_BINARY);
ftp_close($resource);
Jag vet inte hur ditt system skall fungera, behövs mkt mer info från din sida.
Men om du går över till FTP kräver det även att uppladdaren använder sig av FTP för att ladda upp, samt att ditt webhotell kör passiv FTP. Men det antar jag att du vet(?)

Det finns mkt som kan gå fel när man tillåter användare att göra Uploads, oavsett om det gäller HTTP eller FTP, men generellt gäller det att den filen som användaren laddat upp aldrig skall kunna exekveras på servern (t.ex .PHP filer), samt att uppladdningen bara tillåts i en specifik katalog, katalogen skall inte ha direktåtkomst via en webbläsare.
Oläst 2010-01-09, 12:29 #6
Medlem

Medlem

Jag kan göra vad jag vill med servern den är vår. där är en ftp server installerad redan men om den kör passivt vet jag inte idag, men tror det. varje användare får en egen undermapp till den mapp som jag öppnar ftp till hade jag tänkt och där fins ingen direktåtkomst till den.

filen ska läggas upp via ett formulär på en websida och ska bara ligga på servern tills någon hämtar hem den via en länk. det är bara ett sätt att kunna skicka filer till varandra som är för stora för mail, inget kompliserat.
Oläst 2010-01-09, 13:07 #7
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Jag kan göra vad jag vill med servern den är vår. där är en ftp server installerad redan men om den kör passivt vet jag inte idag, men tror det. varje användare får en egen undermapp till den mapp som jag öppnar ftp till hade jag tänkt och där fins ingen direktåtkomst till den.

filen ska läggas upp via ett formulär på en websida och ska bara ligga på servern tills någon hämtar hem den via en länk. det är bara ett sätt att kunna skicka filer till varandra som är för stora för mail, inget kompliserat.
Man kan inte använda FTP via ett vanligt HTML forumlär, det krävs en FTP-klientprogramvara av något slag. Enda sättet att göra FTP-uppladdningar från en webbläsare är att använda en FTP-klient som är gjord i Java (applet). FTP-nedladdningar klarar de flesta webbläsare av, bara att skriva in ftp://anv:losen@doman, men uppladdning är inget som fungerar utan en FTP-klientprogramvara.
Oläst 2010-01-09, 13:14 #8
Medlem

Medlem

där föll den iden. Ja ja, jag får väll vara nöjd med move_upload. pear:net_ftp har något provat de? eller är det samma sak där?
Oläst 2010-01-09, 23:36 #9
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
där föll den iden. Ja ja, jag får väll vara nöjd med move_upload. pear:net_ftp har något provat de? eller är det samma sak där?
Pear == PHP

Samma sak där mao.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017