Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stort webbprojekt på G och behöver lite tips!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-13, 21:44 #1
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Nykomling

Standard Stort webbprojekt på G och behöver lite tips!

Hej!

Jag har skapat en del webbsiter tidigare och nu har jag ett större projekt på gång. Det kan vara svårt att planera ett stort projekt så jag tänkte passa på att fråga här om det är någon som har tips på något man ska tänka på.

En till sak som gör det lite lurigt. Webbplatsen kommer innehålla ett 5 tal olika undersidor / sektioner, med annorlunda design som gör att de är unika. Dvs, det är alltså 5 olika webbdesigner i samma projekt.

Det är ungefär 250-300 sidor som ska rymma på sajten. Jag kommer utveckla allt under Joomla. Man brukar ju ta betalt för sida i många fall. Men nu är det ju både ett flertal olika designer som ska utforma, en stor mängd undersidor (CMS gör det enklare dock).

Det absolut sista jag vill göra är att sätta mig i en sits där jag får mer jobb att göra än det är värt utefter vad jag får betalt. Uppdragsgivaren har satt runt 70 papp som max belopp och av de webbkonsultfirmor jag kollat runt på skulle ingen göra det på under hundra tusen.

Jag räknar på att arbetet sträcker ut sig på 3-4 månader. Har sänkt mig till 350kr/timme (vilket jag tycker är på tok för billigt egentligen). Hela projektet skissar jag kommer ta ungefär 350 arbetstimmar och då landar jag på en bit över 100.000:-

Tar jag deras erbjudande så KANSKE jag kan göra jobbet på mindre timmar. Men det är ändå ett risktagande. Tar det så lång tid som jag beräknar får jag då en egentligen timlön efter skatt på 100kr och det är ju verkligen inte okej. Då kan man ju lika gärna jobba som sopgubbe (inget ont om dem).

Jag skulle gärna höra hur ni andra webbdesigners resonerar kring detta Jag vore obeskrivligt tacksam!
stormfrog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 21:56 #2
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar

Reg.datum: Aug 2007
Ingen kan trolla med knäna. Förklara för kunden att det "inte går" att uppnå alla mål på deras nuvarande budget. Ingen seriös leverantör gör detta för 100:- per timme.

Mitt råd är att bygga i etapper. Ta ut en skälig ersättning, och se till att bygga webbplatsen så pass klar att den kan nyttjas, och när de har mer kosing jobbar du vidare och tar upp arbetet igen. Alternativt dokumenterar väl så kan de lämna det vidare när det är dags om du skulle vara upptagen.
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 02:11 #3
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av stormfrog Visa inlägg
Då kan man ju lika gärna jobba som sopgubbe (inget ont om dem).
OT: En sopgubbe i Stockholm tjänar 35k i månaden och behöver inte lyfta säckar som är tyngre än 15 kilo. Det är inget 'dåligt' jobb direkt. Sen att man själv inte skulle göra jobbet för samma pengar är en annan sak.

Nu vet jag inte vad du normalt tar i timmen, men 70k för en sådant arbete är väldigt lite. Du får helt enkelt komma med ett motbud och förklara att du inte kan arbeta för kaffepengar. Få dem även att förstå att de omöjligen kan få ett ordentligt jobb av en professionell utvecklare för en sådan summa.

Alternativt sätter du priset till exempelvis 100k och ser till att du har ett år på dig att leverera sidan. Då kan du arbeta med sidan i brist på annat. (Om du nu inte har fullt med andra jobb)

Senast redigerad av ddaarruuddee den 2009-12-14 klockan 02:13
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 22:05 #4
Nykomling

Nykomling

Tack så oändligt mycket för era svar. De uppskattades verkligen och nu är jag mycket säkrare på min sak. Uppdragsgivaren i fråga är en delvis ideell förening, så det är främsta anledningen att de snålar. Men jag vet att de kan vaska fram väldigt mycket bidragspengar och dylikt om de bara sätter manken till.

Alternativet att dela upp projekter i delar och göra klart en bas så den är funktionsduglig kanske är intressant för dem.

Tack! =)
Oläst 2009-12-15, 01:08 #5
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Red flag Ta betalt för tusan!

Citat:
Ursprungligen postat av stormfrog Visa inlägg
.....Alternativet att dela upp projekter i delar och göra klart en bas så den är funktionsduglig kanske är intressant för dem.
Se till att du får bra betalt för det arbete du lägger ner. En kund som inte är villig att betala vad det kostar är inte en bra kund. Tänk om du får in ett uppdrag där du kan fakturera 700 kr per timme istället. Då kan du jobba halvtid och ändå få in lika mycket. Om du sitter och sliter med detta kommer du inte ha tid att titta på andra uppdrag.

Min erfarenhet av kunder (nu jobbar jag inte som konsult i IT-branschen men med annat konsultjobb) som vill ha lågt fast pris och att allt ska ingå är att de inte respekterar din tid. Du kommer få göra massa med ändringar utan att få betalt för det även om det är kunden som hittar på ändringen i sista minuten.

Om du tar uppdraget skulle det vara intressant att höra hur det går. (själv tackar jag nej till kunder som inte vill betala vad det kostar)
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 09:53 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Ett sätt att klara sig på en mindre budget är att dela upp det i småbitar och lägga ut det på rentacoder. Vet inte om kalkylen skulle gå ihop i ditt fall och om du lägger ut jobb för halva summan så blir det bara 35000 kvar till dig för projektledning så det kanske ändå inte räcker.

Ett annat alternativ är att ta deras budget, 70.000 kronor, och räkna baklänges. Hur många timmar räcker det till med seriöst timpris, hur kan man gå genvägar, hur kan man snåla in på funktioner mm. Med lite tur kan du presentera ett motförslag som är avskalat men som kanske ändå tillfredsställer kundens viktigaste behov. Alternativt kanske kunden lättar på plånboken lite till för att uppnå fuktionalitet som han anser avgörande. Går att kombinera med alternativet ovan.
Men vad du gör, ta inte ett jobb där du i slutändan får en för låg timpeng. Bättre att göra jobbet lite mindre och få en hygglig timpeng.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 03:02 #7
Nykomling

Nykomling

Vad har ni för förslag när det gäller underlag och kravspecifikationer?

Underlag och kravspec är ju mer eller mindre samma sak. Underlag behövs för att kunna göra sig en bra kravspec. Men det är svårt att få ett ordentligt underlag från en kund som inte riktigt vet vad de vill ha. På sätt och vis blir det som att man måste utbilda kunden i att "tänka rätt" och det tar väldigt mycket tid, tid som jag inte får betalt för.

Eller ska man leverera en mall på ett underlag till dem. Tar ju en del tid och efterforskning att arbeta ihop en sådan också. Hur brukar ni göra?

"Nothing is ever easy"
Oläst 2009-12-18, 00:53 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Allt arbete med kravspec ska du ta betalt för på löpande räkning, du ska inte börja jobba gratis åt kunden, för den här kunden verkar inte seriös alls. Gör klart att du kan hjälpa till med kravspecen och göra skisser på designen så de får se hur det ser ut, men att allt arbete du utför sker på löpande räkning för 600 SEK/tim + moms. (det är helt orimligt lågt med 350 SEK/tim). Är du prioffs så ska du egentligen ta 700-800 SEK/tim + momsi alla fall.

5 olika designer * 16 timmar blir 80 timmar enbart för designen.
300 sidor som tar ca 1 timme per styck, det blir sammalagt 380 timmar enligt min tumregel så jag tycker ditt estimat på 350 timmar är helt OK. Kanske lite lågt men inte orimligt.

Ska du göra detta på fastpris så bör du inte ta mindre ärn 900 SEK per tim (600 SEK om det sker löpande).

Enligt mina tumregler skulle ett vettigt pris vara 350*900 SEK => 315000 SEK för ett fastprisuppdrag. och 210 000 SEK som ett minimum vid löpande räkning.

Om kunden inte vill betala mer än 70 000 så bör du nog hellre avstå helt för du kommer att få slita arslet av dig utan marginaler och till piss-lön. Har du andra kunder så gå vidare med dem i stället. Det är bättre att låta kunden svettas lite när de är dum-snåla. Om du ger en offert på fastpris på 315 000 SEK, 283500 SEK och som sista bud 269 325 SEK. Tar dom inte det så tackar du för kaffet och går.

Betalningsplan enligt fastprisupplägget:

Begär att få 20% innan du börjar och 20% när jobbet är klart och godkänt av kunden, fördela övriga jämnt månaderna emellan.
Dvs om du räknar med att det tar 4 månader från januari-april så debiterar du (per den 1:a i varje månad):

Januari 20% (dvs 63000 SEK + moms)
Februar 20% (dvs 63000 SEK + moms)i
Mars 20% (dvs 63000 SEK + moms)
April 20% (dvs 63000 SEK + moms)
Maj (efter kundens godkännande): 20% (dvs 63000 SEK + moms)

De kan ju välja att anlita dig på löpande räkning oxo med 600 SEK/tm + moms.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-18 klockan 00:59
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017