Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Startar AB för första gången: frågor, tips & förhoppningsvis ConnyWesth :)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-15, 22:07 #1
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

Standard Startar AB för första gången: frågor, tips & förhoppningsvis ConnyWesth :)

Hej alla kunniga,

Är precis i uppstartningsfasen av mitt väldigt spontana aktiebolag (som kommer syssla med att handla i domännamn samt utveckla hemsidor), första gången dessutom.

Jag stöter därför på en mängd frågor och fungeringar som jag hoppas kunna diskutera med er som redan gjort detta förut.

Ser fram emot att höra från alla er som jag sett är duktiga inom dessa områden (därav connys namn i titeln ). Jag hoppas och tror att dessa foruminlägg dessutom brukar hjälpa långt många mer än bara TS.

Inledningsvis undrar jag vad ni har för tips angående startkapitalet i ett AB? Låt säga att jag tänkt investera 3-7 hundratusen under en period av ett halvår / år, spelar det någon roll när och hur mycket jag skjuter in?

Jag antar att det smidigaste för mig vore att sätta in 100 tusen (som väl är gränsen?), och sedan bara föra över pengar till företagets kassa när jag behöver mer? Som sagt, jag har ingen aning vad som är mest fördelaktigt här och ser fram emot att höra vad ni har att säga.

Avslutningsvis undrar jag även vilket räkenskapsår man bör välja, som jag förstår finns det olika versioner av detta men jag är ej insatt i skillnaderna.

Som sagt uppskattas era svar mycket!

MVH
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 22:31 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Både jag och ConnyWesth's första fråga är om du har någon affärsplan gjord?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 01:45 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Aktiekapital och kapital är inte samma sak. Du får aldrig förbruka aktiekapitalet, så om du handlar domännamn är det en värderingsfråga om domänernas värde motsvarar aktiekapitalet. Känns som farlig mark.

Däremot kan du ju givetvis skjuta till kapital genom lån etc.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 07:37 #4
Flitig postare

Flitig postare

Daniel: Inte en fullständig faktiskt, det återstår. Inledningsvis kommer det mest vara domänhandel, behöver inte särskilt mycket planer för det då det mesta sitter i ryggmärgen. När utvecklingsstadiet nås kommer det blir desto mer centralt. Redan påbörjat dock.

Anders: Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla. Jag kommer alltså vara ensam ägare och undrar vilka praktiska skillnader det blir mellan att sätta in 100 000 och sedan mer de kommande månaderna, eller hela degen direkt. Några lån vill jag inte ha.

Angående att domänernas värde ska motsvara aktiekapitalet förstår jag inte riktigt heller? Domänerna köps av företaget (alltså i andra hand, för stora belopp) som planerar att sälja dem efter några år med vinst. Kanske utveckla några av dem.

Senast redigerad av icehole den 2009-12-16 klockan 07:40
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 09:07 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Aktiekapitalet är alltid minst 100 tusen. Därutöver kan företaget ha ett eget kapital som de fått till exempel genom att sälja aktier till över det nominella värdet (vanligt hos företag som tar in externt kapital).
Förutom det kan du låna pengar av dig själv (lån från delägare), i bank eller av mormor.
Hur detta ser ut i balansräkningen beror lite på varifrån pengarna kommer. Ska du vara ensam ägare så spelar det inte så stor roll, men ska du ha in andra delägare eller vill sälja hela eller delar av bolaget på sikt kan det vara värt att fundera på.
Det viktigaste är att följa Anders Larssons råd och inte lägga alla pengar som du ska köpa domäner för som aktiekapital.
Pengar som du fått in genom att sälja aktier till över de nominella värdet vid nytecknande kallas fritt eget kapital och det har man som en arbetsbuffert i bolaget så att man inte behöver tulla på aktiekapitalet. Ett bolag med högt fritt eget kapital har ett högre värde.
De pengar man lånat kallas i balansräkningen skulder och påverkar nyckeltalen negativt. Ett bolag med mycket skulder i balansräkningen har ett lägre värde.

Om du gör avskrivningar av goodwill (skillnaden mellan bokfört värde och vad du betalat) när du köper domänportföljer kommer det att belasta det egna kapitalet genom att det blir en bokföringsmässig förlust i den mån du inte har löpande intäkter.
Förluster äter på kapitalet och om du inte har tillräckliga intäkter eller eget kapital så får du tulla på aktiekapitalet = inte bra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 09:48 #6
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du får aldrig förbruka aktiekapitalet, så om du handlar domännamn är det en värderingsfråga om domänernas värde motsvarar aktiekapitalet. Känns som farlig mark.
Sanning med modifikation, man får förbruka max halva aktiekapitalet, och skulle man nå halva kapitalet måste man upprätta en kontrollbalansräkning.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 14:53 #7
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Sanning med modifikation, man får förbruka max halva aktiekapitalet, och skulle man nå halva kapitalet måste man upprätta en kontrollbalansräkning.
Korrekt, du får förbruka halva aktiekapitalet, upprätta kontrollbalansräkning och återställa det inom en viss tid.

Fortsätter du att driva bolaget med förbrukat aktiekapital kommer du själv att vara personligt ansvarig för bolagets skulder, motsvarande enskild firma.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 17:06 #8
Darthmag Darthmag är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Darthmag Darthmag är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Standard Lite småtips

1. Sätt in de 100tkr som du tänkt för att starta bolaget. Du får använda delar av detta kapital, jag tror det är upp till 50tkr innan du måste upprätta en kontrollbalansräkning alt. tillskjuta mer kapital.

Tillskjuter du mer kapital utan att du gått under gränsen enl. ovan bör du göra detta som lån eftersom du lätt kan ta tillbaka pengarna i ett senare skede samt du kan få ränta på ditt kapital. Se dock till att inte ta ut för hög ränta då detta kan ses som ett förbjudet lån. Jag skulle ej gå över 20% om året i nominell ränta.

Andra bra saker att tänka på i startup är att fixa, bangiro, postbox etc. Skall du ha anställda skall du anmäla detta till skatteverket och beställa f-skattsedel, glöm ej att kolla upp hur ditt bolag skall redovisa moms, gör detta lättast med din revisor (just det, glöm ej att finna en bra revisor till bolaget, någon som hjälper dig och inte är "bara" revisor), när du vet vilken moms du skall tillämpa så anmäler du det till skatteverket också.

Skall du sitta i någon egen lokal skulle jag kolla upp kontorshotell, brukar vara en represenativ och billig lösning för små företag.

Glöm heller ej att redovisa då det kan bli en smäll du får sitta med hela nästa jul, vilket inte är världens roligaste. Gillar du ej själv att redovisa finns flera byråer som kan hjälpa dig med detta, det skall inte behöva kostna mer än 15-20tkr om året om det inte är allt för mycket transaktioner som görs.

Sist men inte minst - håll hårt i pengarna och dra inte på dig onödiga kostnader och säg nej till alla säljare som ringer dagen efter att du startat bolaget

Ta fram en affärsplan, en marknadsföringsplan och gå igenom alla risker noggrant som du ser inom ditt område. Analysera marknaden noggrant och ta fram en försäljningsplan som du själv tror på, det är ju så du skall tjäna pengar sedan.

Ja det finns nog tusentals saker till att tänka på men detta borde hålla dig sysselsatt i några veckor över jul iaf..

Ha det gott..

Mvh

Magnus
Darthmag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 23:54 #9
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Det är korrekt som övriga säger.

1. 100 tkr stoppas in när du startar bolaget.
2. När du handlat för 50 tkr och inte har några intäkter så kommer du ha halverat ditt aktiekapital och måste då upprätta kontrollbalansräkning. Således får ditt egna kapital (tillgångar minus skulder) inte under stiga halva aktiekapitalet.
3. Om du behöver mer pengar under året kan du låna in pengar till bolaget. Jätteviktigt att du då skriver en revers på detta. Annars kan det anses vara ett aktieägartillskott och därmed bli bökigare att ta tillbaks.
4. På lånet kan du ta skälig ränta (idag ca 3-4 %)då bolaget uppenbarligen behöver pengar. Glöm inte att om du tar ränta ska kontolluppgift lämnas till skatteverket.

Bonustips. Glöm inte att du har rätt till 120 tkr utdelning till 20 % beskattning per år enligt gällande 3:12-regler. Många som inte är medvetna om detta. Givetvis under förutsättning att du går plus under året och har råd.

Lycka till!

/Johan
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 21:21 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Både jag och ConnyWesth's första fråga är om du har någon affärsplan gjord?
Ja, Affärsplan INNAN du startar igång aktiebolaget så du hinner tänka igenom det hela en gång till....

Sen till trådskaparens ursprungsfråga så skulle jag rekomme ndera att du gör så här:

Sätt av 100 kSEK som aktiekapital inte mer. När du behöver mer pengar i bolaget så kan du som privatperson "låna" ut dessa mot en revers till bolaget, du kan då lyfta viss ränta (har inte max räntesats i huvudet nu) som du kan "kapitalskatta" i din privata deklaration, om räntan är för hög så ska överskottet skattas som lön (dyrt). Så det är bättre att låna ut pengar till bolaget när du äger det helt själv.

Om du bokar in inköpet av domänerna som immateriella tillgångar så kan du använda 100% av aktiekapitalet eftersom det inte är en "kostnad" utan bara omflyttning i balansräkningen. Däremot ska du boka upp avskrivningar och de måste bokas som kostnader.

När du köper domäner av andra så bokar du detta som en omflyttning av pengar från företagets bankkonto (1930) till konto 1081 Pågående projekt för immateriella anläggningstillgångar.

Årssavgiften till ISP/TLD ska du bokföra som en kostnad på endera:

6090 Övriga försäljningskostnader
6230 Datakommunikation
6400 Förvaltningskostnader
6490 Övriga förvaltningskostnader
6500 Övriga externa tjänster

Anser du att du vill hålla järnkoll på kostnaden kan du skapa ett eget konto som ligger nära eller i någon av dessa kontogrupper.

Är avsikten från början att sälja dessa "immatreriella rättigheter" vidare så kan du läägga kostnaden på ett klass-4-konto, "strategiska produkter" på något av kontona :

40–45 Inköp av varor och material (
Fria kontogrupper)
(Här har du 600 konton 4000-4599 som du kan hitta på helt själv)

48 (Fri kontogrupp)
(Här har du 100 konton 4800-4899 som du kan hitta på helt själv)

4900 Förändring av lager (gruppkonto)

4940 Förändring av produkter i arbete
4944 Förändring av produkter i arbete, material och utlägg
4970 Förändring av pågående arbeten, nedlagda kostnader
4974 Förändring av pågående arbeten, material och utlägg
4990 Förändring av lager och pågående arbeten (ofördelad)

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-17 klockan 21:30
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017