FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Jag har ett tag varit inne på att köpa t ex http://www.coolstuff.se/Sunrise_System_320 för successiv uppväckning på morgonen men jag skulle även vilja ta del av liknande produkter. Det jag egentligen eftersöker är Sunrise kombinerat med behagligt alarm som successiv ökar i ljudstyrka, motsvarande sunrise för ljus. Någon som har erfarenhet av Sunrise eller något annat liknande system för successiv uppväckning på morgonen? Tack på förhand. Vänligar, Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har en philips klockradio som har den funktionen, finns ett par färdiga ljudslingor, fågekvitter, havsbrus, skog, etc.
Men... 1.) Looparna är otroligt korta, typ 5 sekunder 2.) Ljudet höjs inte alls steglöst, utan om steg, där den börjar rätt tyst, men efterföljande steg ÖKAR JÄVLIGT MYCKET OCH TILL DEN GRAD ATT MAN VERKLIGEN UNDRAR VARFÖR MAN INTE HAR EN SLÄGGJÄVEL I SOVRUMMET (Ja, capslock med flit) Så jag skulle också vilja ha ett alternativ till mitt monster ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har själv en http://www.consumer.philips.com/c/lj...451_01/prd/se/ som jag är nöjd med. Skaffade den i första hand för att över huvud taget vakna på morgonen (vilket ibland kan vara ett problem trots 3 väckarklockor), och i början fungerade det kanon. Vaknade oftast före klockan börjat ringa ("soluppgången" börjar 30 min innan alarmet) och det på ett betydligt trevligare sätt än av ett ilsket alarm. Tyvärr vänjer man sig lite vid att det kan vara ljust i rummet så det ger inte samma effekt efter ett tag (inte heller på sommaren...), men då har man förhoppningsvis lättare att gå upp ändå.
Man kan ställa in intensitet på såväl ljud som ljus, och man behöver ju inte tvunget ha den på högsta volymen som studiox verkar köra på ![]() Tänk bara på att det inte är så poppis om sambon inte ska stiga upp vid samma tid... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Clocky kanske är ett alternativ: http://www.youtube.com/watch?v=w0WQM7e4LWw
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lite OT, men vill man komma upp snabbt så ska man väl skaffa klockan som heter "Snooz N' Looze, den donerar 10$ direkt från ditt visakort till en av ett 1000 tal fördefinerade fonder varje gång du snoozar
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag använder helt enkelt bara mobilen till det. Den har också successiv uppväckning. Fungerar perfekt för mig eftersom då blir jag inte förbannad direkt utan bara förvirrad och sen förbannad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Funkar perfekt för mig med, brukar dock alltid vakna några sekunder innan väckaren slår på...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min erfarenhet av att vakna med ljus är att det fungerar jätte bra i början (precis som Studiox skriver). Men efter ett tag så lär man sig sova med tänd lampa. Efter en del experimenterande med väckarklockor så har jag lärt mig att sova både i oväsen och ljus.
Det finns sängar som man kan fälla upp till en stol/soffa. De brukar ha en inbyggd motor och fjärrkontroll. Någon som vet om det finns någon sådan säng som man kan ställa in som en väckarklocka? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har exakt en sådan, och den fungerar superbra på mig. Men så är jag också ljuskänslig, så jag vaknar direkt när den tänds bara lite. Däremot min man han sover igenom hela ljusstegringen ända tills fågelsången sätter igång. Men oftast blir jag vansinning innan dess och sparkar på honom tills han stänger av eftersom klockan står på hans sida, så han vaknar indirekt effektivt av den i alla fall :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Logitech Squeezebox™ Boom har denna funktionen :-)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|