FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hoppas det är flera här som har varit i samma sits som mig. Nu har jag fått ett uppdrag att göra en blogg åt ett företag. Jag skall även integrera företaget med olika sociala medier som Twitter, Flicker, Youtube, Facebook mm
Jobbet går ut på att skapa en Wordpress blogg och hitta lämpligt tema, lära dom att själva använda bloggen. Göra samma sak med Twitter och sedan brygga alla dessa medier med deras nuvarande hemsida. Jag kommer att få sköta allt en tag tills dom kommer in i det. Ganska enkelt kan tyckas men det går fort en del timmar åt små konfigurationer i bloggen. Är ett fast pris bäst att ta eller skall man köra på timmar. Vad är lämpligt att kräva som lön om de väljer att projektanställa mig och vad tycker ni jag skall ta om dom vill ha det på faktura? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Själv kör jag på fast pris, men det fasta priset är ju baserat på ungefär hur lång tid jag räknar med att det tar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ge gärna lite exempel tar du 3000:- för ett jobb som tar tio timmar eller tar du 60.000:-
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Underskatta inte den tid du och de får lägga ner på undervisning. Ju mer krut du lägger där, desto bättre kommer det att fungera och ju nöjdare blir kunden.
Jag skulle lägga halva krutet på undervisning och andra halvan på tekniken, ungefär. Gör ett pedagogiskt pass med kunden där de själva får lägga in material på bloggen, fejan, twitter och allt vad det heter. Gör om det flera gånger, upprepning gör att det sitter till slut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog dela upp det.
Fast pris för Wordpress + integration av olika sociala medier. Timpris för "att sköta bloggen i början" samt "att utbilda dem". Så hade jag lagt upp det iaf. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Det låter som en bra ide, tror jag kommer göra så. Frågan är bara vad som är rimligt att ta betalt. Jag är långt ifrån någon guru inom området och jag kan ha nytta av företaget vid avslutade studier. Så att få en fot in är nästan viktigare än pengarna men jag vill inte sälja mig gratis
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sälj dig billigt men inte gratis då. Att installera WP med ett par plugins bör inte ta många timmar. Vet inte hur snabb du är, men att finansiera BARA lön kostar i runda slängar 300kr i timmen, plus moms. Då är det en hygglig lön, varken mer eller mindre. Det är baserat på 100% beläggning och inga andra omkostnader.
Själv har jag räknat på ca 50% beläggning (fakturerbar tid) och lite andra omkostnader. Det gör att jag tar 800kr i timmen + moms. Ju snabbare du är, desto mer kan du ta betalt per timme. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har sagt det tidigare, skäms inte för att ta bra betalt. Du lever troligen på det du gör, och då skall du ha råd att överleva också.
Stefan är helt och hållet inne på rätt spår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
10 timmar låter väl lite, jag tror det tar betydligt längre tid med den funktionalitet du räknade upp. räkna minst 2-3 dagar dvs 16-24 timmar. Ska du ge fastpris så ska du ha betalt för ALL tid du lägger ned på kunden, dvs du ska även räkna med att det tar tid me införsäljning, förhandling, kravspecificering, möten, demonstrationer, support, utbildning.
Tar du betalt på löpande räkning så bör du inte ta mindre än 600 SEK/tim + moms. Tar du fastpris så ska du räknamed ett högre timarvode, kanske 50% mer exempelvis 900 SEK/tim. När du arbetar på fastpris kan du sätta vilket pris som heslt som du tror kunden är villig att betala, du bör ta reda på hur mycket kunden egentligen tjänar på att anlita dig, dvs vilket faktiskt värde har ditt arbete för kunden. Om kunden tjänar 100 000 SEK på att du hjälper dem så kan du gott begära 50 000 SEK även om det bara innebär att du behöver stoppa i en sladd i vägguttaget. Därför är det viktigare att kunna "maskera/dölja" den verkliga arbetsinsatsen i fastprisuppdrag än i uppdrag på löpande räkning. Men detta är en skön kost som det tar många år innan man lär sig hantera. Viktigt är att kunden ALLTID måste bli nöjd med din insats i relation till vad de betalar. Annars får du aldrig några fler uppdrag hos den kunden. När du arbetar på löpande räkning och debiterar per timme ska du alltid redovisa de faktiskt arbetade timmarna för kunden. När du debitrar mot fastpris ska du ALDRIG redovisa antaklet faktiska arbetstimmar för kunden (för då kan de räkna hur mycket du tjänar per timme på att jobba med fastpris och då kommer de att pruta ned detta, och då har du ju inte vunnit något på att ta den betydligt större risken med fastpris). För att räkna ut ett minsta timarvode så kan du räkna så här: Lön för nybakad 20 åring: 22 000 SEK/mån Arbetsgivaravgifter/egenavgifter: ca 32% av bruttolön Pensionsavsättning: 17-35% av bruttolön Totalt: 22000*12,2*(1+33%+17%) dvs 22000*12,2*1,5 dvs 402 600 SEK. Detta är den årliga lönekostnaden inkl lönebikostnader. Sen har du et tantal fast akostnader för datorutrustning, kontor, marknadsföring, resor, utbildning/kompetensutvcklingskostnader, redovisning, revisor, bankkostnader, litteratur (böcker och tidningar), och andra administrativa kostnader. Dessa bör du inte underskatta då de alltid finns med, de uppgår till minst 125 000 SEK/år. Nu är du uppe i 527 600 SEK, det kallas din självkostnad. Sen ska du lägga till finansiella kostnader som risk för kreditförluster, vinstmarginal i företaget m.m. En enkel tumregel kan vara att dividera 527600/0,7 dvs 753 714 SEK så får du en rimlig uppfattning vad du behöver i årsintäkt för att kunna leva på din verksamhet. Nåväl nu är då frågan vad du ska debitera per timme för att nå denna årsintäkt. En bra tumregel är att du aldrig kan räkna med mer än 1200 timmar debiterbar tid, dvs den tid som du kan fakturera kunder för under ett år. Du kanske jobbar 1740-1800 timmar men det försvinner en massa tid i forma av den tid du lägger ned på administration, försäljning, marknadsföring, kompetensutvckling, semester m.m. Din självkostnad blir då 527 600 SEK/1200 timmar dvs 440 SEK/tim. Om du nu tar 753 714 SEK och delar med 1200 så får du fram vad du bör ha som genomsnittligt timarvode sett under en längre tid. dvs 628 SEK/tim + moms. Om du jobbar mycket med fastprisuppdrag så kan man tänka efter hur många sådana typ-uppdrag man hinner med på ett år om man enbart jobbar med dem och att de är ungefär lika omfattande i antal timmar. Om du exempelvis behöver lägga ned 3 dagar på att slutföra ett uppdrag och 2 dagar för specifiocering av krav och förhandlingar så innebär det att varje sånt uppdrag "kostar" 5 dagars arbete. Fem arbetsdagar innebär 40 timmar (5 dagar*8 timmar), ta då 1200 timmar och dela med 40 så får du fram att du maximalt klarar att genomföra 30 såna uppdrag per år. Det innebär i sintur att varje uppdrag bör ge i snitt 753 714 SEK/30 dvs 25124 SEK + moms i intäkter. Detta är exempel som jag hoppas du tar till dig och räknar på men nu har du fått en bra indikation och några formler på vad du behöver debitera för att kunna leva på din verksamhet. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-02 klockan 04:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Conny, du brukar ha rätt i det mesta. Men att sätta 32% som arbetsgivaravgift på en 20åring så har du fel.
När du är mellan 17-27 år så har du c:a 16% (15.49%) i arbetsgivaravgift. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|