FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
har märkt att det tar tid att sätta sig in i hur ett framework fungerar. är det värt tiden? hur ofta är det att man använder ett framework för att ta fram ett projekt?
ni som programmerar webbtjänster, använder ni fw eller vanligt php? det blir ju lite som att lära sig ett annat språk helt plötsligt. testat mig på symfony (och sket i det då jag kom doctrine avsnittet) och hoppade över till cakephp som verkar en aning lättare för en nybörjare. är doctrine något bra att använda sig av istället för vanliga sql-kommandon? dela med er om åsikter. använde youtube/facebook-killarna sig av frameworks? Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-11-02 klockan 15:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
fw finns till det mesta.
Jag använder gärna fw för javascript (jQuery) och css (960.gs) då det får snabbt att få till GUIt då. Ett fw är sällan någon nackdel. Inlärningströskeln är lägre, men vissa fw är lite oflexibla kan jag tycka. Iaf .NET i någon version sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tvärtom så har frameworks i princip ALLTID en viktig nackdel nämligen att prestandan blir sämre. Vad gäller php så använder jag aldrig sådana och det gör man normalt sett aldrig när det handlar om sajter med tung trafik. Ska man nödvändigtvis använda sig av ett så finns det de som är betydligt sämre än andra, det finns en del tester att titta på om du söker på google.
När det gäller jQuery så är det en helt annan femma då det tvärtom brukar snabba upp javascript-exekveringen (om det används korrekt).
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
ni som inte använder frameworks, programmerar ni enligt mvc? och använder ni er av orm? är nybörjare på programmering och har inte så bra koll på hur man ska strukturera upp koden varför jag ger mig in på cakephp så man har en struktur att följa och vet hur man borde programmera. senare kanske man kan hoppa av frameworket och programmera i samma mösnter och få bra prestanda. rätt tänk?
har gått igenom html, css, javascript, php och mysql men har ingen hum om hur man integrerar alla språken/filer med varandra och hur katalog-/filstrukturen ska se ut. finns det någon bra bok/tutorial som går igenom hur man ska strukturera upp allt? många tutorials som bara hoppar in på hur man kodar och inte ger mig just det jag behöver, ett framework att arbeta efter. och hur mycket uppskattas att man kan använda sig av frameworks när man söker jobb? kan väl inte vara så mkt då det finns många olika frameworks och det är stor risk att den man kan inte används dit man söker till. Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-11-02 klockan 17:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tycker att det oftast är bra med ramverk, men man ska vara medveten om nackdelarna. Ett välskrivet ramverk kan lära dig mycket om best practices och smarta tillvägagångssätt. Nackdelarna är att det kan bli onödigt långsamt om ramverket har för många funktioner, samt att du kan råka ut för en del otrevliga attacker när en säkerhetslucka i ramverket blir känd.
Jag tycker ändå att fördelarna med ramverk överväger nackdelarna. Själv kör jag Ruby On Rails, men det finns flera bra även för PHP. Andreas Krohn pratar lite om exempelvis Code Igniter i avsnitt två av Webbradion på http://www.webbradion.net/avsnitt/2 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Kör ofta på rails, mest för att ruby är ett så underbart språk!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Code Igniter och Zend har jag använt en del, de är riktigt bra och har väldigt många användare bakom sig.
Något som jag gör för mindre projekt är att skriva ett nytt eller åter använda ett lätt eget ramverk som i princip bara består av en router och ett register (och självklart /App/-> Model, Controller, View). Håller på en del med mitt eget ramverk också som kommer... någon gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
pluggar på hur cake php fungerar. är det så man kodar när man kodar oop? för jag är verkligen inte van vid det. lägg till mvc strukturen och jag är helt vilsen
![]() när jag följde en tutorial på nätet om hur man kodar ett forum var det 0 oop och mvc och det var väldigt lätt att förstå. övertyga mig att jag inte slösar tid på att lära mig oop + mvc + framework!!! jag menar, det tar ju tid att lära sig ett framework. är det värt att lägga ner tiden. hur kodar man utan framework? t.ex. email validation. laddar jag bara ner någon validation code från nätet och klistrar in? eller finns det någon bibliotek man kan ladda ner med klasser .tex. Email->validation och anävnder den istället för att skriva egna regEx uttryck. någon som varit där jag befinner mig nu, give me some guidance eller rekommendera någon bok som lär en hur man strukturerar upp allt! Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-11-03 klockan 11:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är värt tiden för just ett sådant scenario som du nämnde, validering. Varför uppfinna hjulet igen när någon annan redan har gjort det? Men detta gäller på alla komponenter av en webbsida, varför skriva om kod när det finns kod med jätte stor användarbas bakom sig som gör precis vad den ska? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Ditt välutvecklade språk och dina kunskaper inom webb amazes me ![]() |
||