FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Ännu en kund på halsen så jag måste fråga rörande detta, har generellt rätt bra koll på konsumentköplagen och distansavtalslagen även om båda enligt mig är väldigt luddigt utformade. Så, har en kund som köpt en ficklampa, dyrare modell för runt 1000:- med uppladdningsbara batterier och laddare, ett av batterierna gick sönder efter ca 3 veckor, ingen stor sak, skickade nytt, efter ytterligare 2-3 veckor går ett till sönder, kund blir sne och förbannad så som plåster på såren så skickar jag honom två nya för det trasiga. Nu efter en dryg månad hör han av sig igen och ytterligare ett batteri har gått sönder och tar inte emot laddning, försöker på ett sakligt sätt förklara för honom att det kan ha med handhavandet att göra och att vi så långt, efter att ha sålt hundratals av dessa lampor aldrig varit med om något liknande. Han blir förstås förbannad och hävdar sin rätt, att han har möjlighet att häva köpet efter två reparationer/omleveranser som inte löst problemet (troligen olika batterier varje gång men..). Han förklarar vidare att han har 3 års reklamationsrätt, trots att han är medveten om att vi endast ger 30 dagars garanti på batterier och glödlampor. Det har gått mer än 30 dagar sedan vi senast skickade honom ett nytt batteri, så frågan lyder, innefattas batterier, glödlampor, bläckpatroner och dylika förbrukningsvaror av denna reklamationsrätt? Kan han hävda att för att kunna använda ficklampan så måste batterierna fungera och därför har han rätt att häva köpet? Kan man reklamera en taklampa på ICA för att glödlampan lägger av efter 2 veckor, 2 månader, 2 år? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att det ska vara frågan om en reklamation ska felet ha funnits där från början, inte vara orsakat av köparen. Exakt hur felet uppstått verkar i ditt fall vara oklart.
Bevisbördan är din (att visa att felet inte fanns från början) de första sex månaderna och därefter är det köparens sak att bevisa att felet fanns från början. Dina referenser till andra köpare och glödlampor är naturligtvis helt irrelevanta. Sannolikhet har inget med saken att göra. En vara av 1000 kan vara behäftad med fel från början. En glödlampan som förväntas hålla i 10 år kan vara felaktig om den ger sig redan efter två. Om du köpt en (gammaldags) glödlampa på Ica och den ger upp efter två år är det sannolikt inte fel på den från början. Om du däremot köper en långlivad lampa som ska hålla i 10 år och den ger upp efter två kan det vara fråga om fel från början och då ska man kunna reklamera den. Det viktiga är om varorna varit behäftade med fel från början eller fel uppstått på grund av handhavande. Om det är fråga om reklamation så är din skyldighet som handlare begränsad till felet, alltså batteriet i detta fall. Bara om du inte kan laga/byta ut ett batteri som var felaktigt från början och prylen i sin helhet blir obrukbar så kan du tvingas ge pengarna tillbaka för helheten. Tidsgränsen på 3 år är korrekt, så lång tid har man på sig att reklamera en vara förutsatt att felet fanns där från början. Andra regler om ångerrätt och garanti kan gälla parallellt med detta. Garantier är ofta mer långtgående och kan täcka även fel som uppstår efter köpet men inom garantitiden. Mitt råd är att säga att eftersom batterierna fungerade från början så var det inget fel på dem. Du har redan gett honom ersättningsbatterier som bevisligen fungerade från början, så skicka inget mer. Konsumentverket: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte laddaren som är trasig då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar.
"Det viktiga är om varorna varit behäftade med fel från början eller fel uppstått på grund av handhavande." Det är ju detta som är omöjligt att avgöra, batterierna kan ju varit hela vid framkomst men på grund av kass kvalité så kan dom gått sönder en tid efter mottagandet och vem skall då stå för kostnaden? Och hur bevisar man vårdslöst handhavande av en sådan här produkt? Det är ju näst intill omöjligt. Om kund reklamerar ett batteri inom 6 månader då faller det på oss att bevisa att det inte var trasigt vid leverans (att det var helt vid framkomst) räcker det alltså att säga att man provat dem innan leverans för att man alltså inte skall bli skyldig att ersätta batterier kontinuerligt under en 6 månaders period? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man får väl gå på vad kunden säger, fungerade batteriet till att börja med så var det helt när det kom, hade batteriet någon mystisk inre skada som gör att livslängden förkortas drastiskt så kan det vara svårt att bevisa. Men du kan inte övertyga kunden, känner du dig säker på att du har rätt så ta smällen att få en arg kund, annars ersätt honom med pengar för batteriet enbart (ficklampan var väl hel i övrigt) så är allt klart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det låter faktiskt som att det är fel på lampan/laddningen och den dödar batterierna. Som konsument är det fruktansvärt frustrerade med sådana fel som inte går lätt att visa, som när bilen gör ett hemskt ljud var annan dag och aldrig när reparatören provkör.
Du kanske har lagen på din sida men det vore nog ändå en bra gest att skicka honom en helt ny lampa och ta tillbaka hans. Är det inget fel på den så har du i alla fall en nöjdare kund och en lampa du kan sälja med lite rabatt för att den är använd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag har hört att garantirätten på förbruksvaror av denna sort är 1år, fe.x ficklampan är det 3 år på, men förbruksvaror som batteriet är det alltså 1 år på om jag har fattat rätt.
Vår leverantör Lenovo ger också 1 år på laptop batterier (dom går naturligtvis sönder efter 365 dagar som på klockan!, 366 om det är ett skottår :P) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tycker nog att du kan ge honom ett eller batterier till innan du helt enkelt löser in hela varan och säger att du inte kan få denna kund nöjd. Endera är det en kund med notorisk otur eller så sabbar han systematiskt. Men det kan du troligen inte avgöra utan du får nog räkna med lite svinn i detta fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Som skrivits tidigare så ligger bevisbördan på säljaren om reklamation sker inom 6 månader. Därefter ligger bevisbördan på kunden.
Ursprungligt fel behöver inte betyda att t.ex batteriet var trasigt vid leverans, men att det i alla fall fanns något tillverkningsfel på det som gör att det inte håller lika länge som det är avsett att göra. I det här fallet låter det dock snarare som att det är något annat som gör att batteriet går sönder. Jag antar att laddare medföljer, och om det skulle vara fel på den så att batteriet blir överladdat så är det ju ett mycket effektivt sätt att ta kål på batterier. Jag skulle definitivt förvissat mig om att kunden 1) Laddar batterierna på föreskrivet sätt 2) Att det inte är något fel på medföljande laddare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|