FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Precis börjat med att bokföra i Visma Enskild Firma, men vet inte riktigt hur jag ska göra med adwords.
"* I enlighet med artikel 21.1 (B), sjätte EU-direktivet, måste mottagaren av tjänsten betala moms på den här tjänsten " Hur bokför jag det? Och hur meddelar jag Skatteverket att jag ska betala in detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
du betalar väl moms vid inbetalningen? står inte det på kvittot?
Lägg in det som debit på "Datakommunikation" eller liknande och ingående moms på debit och hela kostnaden på Kredit (t ex Kassa) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Bokför det på följande sätt:
Annonsering [Debet] Bank [Kredit] Ingående moms EU förvärv [Debet] Bet. utg moms tjänsteförv. EU [Kredit] Sedan så anger du det på din momsdeklaration (under Inköp av tjänster från annat EG-land ). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Och om jag köpt adwords för 1000:- och det står att det inte är betalt moms ska fylla i. Belopp: 1000:- Beräknad Moms: 0:- Eller Belopp 1000:- Moms: 250:- Och sen hur betalar jag in den fina momsen då? Blir helt snurrig när jag köper något som det inte är moms på ![]() Quickhelo och Allstars. Tror inte det går att göra så när jag kör Visma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bumpar den här lite. Hittade en intressant text om det.
http://www.rundkvadrat.com/deklaration-bes...v-natinkomster/ Men hur gör jag i Visma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om ni är osäkra så kan jag föreslå ett litet primitivt alternativ så här i internettider. BL förlag säljer en bok som heter bokföring. Den har jättebra förklaringar om hur man bokför alla olika kostnader med bra konteringsexempel exempel. Dock inriktar sig det mesta på BAS-kontoplanen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja hur är det nu egentligen med bokföring av momsen när det gäller google adwords? Någon som kan förklara pedagogiskt hur det fungerar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan försöka. Jag har dock ingen koll på hur Visma enskild firma funkar för jag kör normal bokföring.
Så här är det iallfall: Säg att du köper för 1000 kr för o göra det enkelt. Eftersom Google är registrerat på Irland så räknas det som inköp inom EU och då debiterar de ingen moms. Det man måste göra då är att själv bokföra en "fiktiv" moms. Den fiktiva momsen räknas ut genom att man tar summan (1000) * 0,25 = 250:- i moms. Detta bokför man sedan med debet på konto 2645 och kredit på konto 2615. Det blir då ett nollsummespel, du betalar inget men det kommer med i din bokföring. Denna moms skiljer sig från din vanliga genom att den sedan på din momsblankett från skv så ska summorna föras in på ruta 20 (1000:-) och 30 (250:-). Hoppas det inte var alltför rörigt förklarat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska man vara petig så har du ingått ett avtal med Google i USA, sen att de har en filial på Irland är irrelevant.
Exempel på kontering: http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokf...mpel_inkop2.htm |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|