FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Först, ett ursäkta om detta har tagits upp tidigare på WN, det var ett tag sedan jag var här.
Eftersom jag har bevakning av min arbetsgivare via Twingly har jag på sista tiden sett ett antal hemsidor som skriver om företag i en lättsam bloggliknande stil. En "personlig" text med en länk. Allt ser väldigt oskyldigt ut men tittar man närmare är sidorna helt anonyma och innehåller fler liknande inlägg, ibland flera om samma företag. Det har även dykt upp på andra bloggservrar. Alla hemsidor verkar ha samma ursprung. Exempel är: bolaginomarbete.se arbetesbolagen.se ombyggochanlaggning.se nl.pokerunlimited.eu/Blogs/pvivianiyale/ gbrihmlogan.irieblogs.com peter.blogs.event-management-uk.co.uk Vad är syftet? Det enda jag kan komma på är följande: Allt fler företag använder Twingly eller liknande tjänster för att visa senaste nytt om företaget på sin hemsida (widget). På så sätt skapas automatiskt länkar tillbaka till dessa "spam" sidor som då får högre rankning. Långsökt känns det som. Någon som kan sprida ljus över saken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sökmotorsoptimering, alla "bloggarna" är uppsatta för att länka in med olika ord till din arbetsgivare. Bara fråga vem ni anlitar för SEO så har du svaret på vem som äger sidorna...
Senast redigerad av Danski den 2009-10-02 klockan 17:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
...och svaret är rätt. Jag visste inte att vi sedan en månad tillbaka hade gett Jajja Communications ett SEO uppdrag.
Ett exempel på hur Jajjas metoder spammar sökmotorer som Twingly är deras senaste kund, Brainpeople: www.twingly.com/search?q=brainpeople Domänerna som används tillhör nåt bolag i London enligt Whois och är reggade av Ettnet.se. Men jag har hittat en anonym "länkblogg" som är reggad av Ettnet och hostas av Jajja; nenoad.se Hå hå ja ja... Jag citerar från Jajjas hemsida: Citat:
Senast redigerad av Christian den 2009-10-05 klockan 08:50 Anledning: Citat från Jajjas hemsida |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|