Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prissätta en produkt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-30, 18:12 #1
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 214
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 214
Standard Prissätta en produkt

Jag funderar lite över prissättning av produkter. Jag vet inte hur det fungerar med skatter och dylikt.

Om vi säger att jag köper in produkter som kostar 15 kr styck och räknar med att kunna sälja dessa för 100 kr.

Hur mycket skulle gå bort i olika skatter och hur mycket skulle bli kvar?
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 19:02 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det vet ingen här eftersom du gör alla avdrag först
innan du ens ska betala någon skatt.

Har du omkostnader som motsvarar 70 kr av den
hundralappen så blir det inte många kronor som
behöver skattas.

Som EF eller bolagsman i HB skattar du ca 40-45%
på vad som blir kvar (överskottet).

Väljer du tre dagars karenstid så får du en skatte-
sänkning med knappt 2%.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 10:31 #3
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Det är förstås svårt att säga, men jag gör några antaganden och försöker:

Inköpspris: 15 kr (inkl moms)
Försäljningspris 100 kr (inkl moms)

Förtjänst per mojäng: 68 kr (ta bort momsen innan du räknar ut förtjänst)

Dra sedan av omkostnader som marknadsföring, lagerutrymme, hemsida etc.

Låt säga att förtjänsten är 50 kr efter omkostnader.

Sedan betalar du 16 kr i egenavgifter om du har enskild firma (31%). På det som är kvar betalar du vanlig inkomstskatt (25-55%), så du får ut kanske 25 kr.

Allt detta är hypotetiskt och inte särskilt exakt.
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 01:44 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När du gör kalkyler i ett företag ska du aldrig räkna med momsen över huvud taget. det är bara något man lägger på i slutpriset ut mot kund oavsett om detgäller företag eller privatpersoner som kunder.

Däremot när man kommunicerar med privatpersoner måste man alltid diskutera priset INKL moms, medan man ALLTID diskuterar priset EXKL moms när man pratar med företag.

Det skadar aldrig att var aövertydlig med om man pratar om priset inkl eller exklusive moms när man pratar med en kund.

Prissättning är en svår konst som verkligen kräver eftertanke och kunskap om kunderna och att man känner sin egen kostnadsstruktur.

Det finns i huvudsak tre primära prissättningstrategier:

1) - Värdebaserad prissättning (bäst)
2) - Konkurentbaserad prissättning (sisådär)
3) - Kostnadsbaserad prissättning (sämst)

Du behöver räkna på dina fasta kostnader, rörliga kostnader, särkostnader och göra en kalkyl för break even och kritisk försäljning (där du tar reda på vid vilken försäljningsvolym du når dina vinstmål).

Marknadsföringskostnmader är det många som missar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-02 klockan 01:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017