FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag funderar lite över prissättning av produkter. Jag vet inte hur det fungerar med skatter och dylikt.
Om vi säger att jag köper in produkter som kostar 15 kr styck och räknar med att kunna sälja dessa för 100 kr. Hur mycket skulle gå bort i olika skatter och hur mycket skulle bli kvar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det vet ingen här eftersom du gör alla avdrag först
innan du ens ska betala någon skatt. Har du omkostnader som motsvarar 70 kr av den hundralappen så blir det inte många kronor som behöver skattas. Som EF eller bolagsman i HB skattar du ca 40-45% på vad som blir kvar (överskottet). Väljer du tre dagars karenstid så får du en skatte- sänkning med knappt 2%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är förstås svårt att säga, men jag gör några antaganden och försöker:
Inköpspris: 15 kr (inkl moms) Försäljningspris 100 kr (inkl moms) Förtjänst per mojäng: 68 kr (ta bort momsen innan du räknar ut förtjänst) Dra sedan av omkostnader som marknadsföring, lagerutrymme, hemsida etc. Låt säga att förtjänsten är 50 kr efter omkostnader. Sedan betalar du 16 kr i egenavgifter om du har enskild firma (31%). På det som är kvar betalar du vanlig inkomstskatt (25-55%), så du får ut kanske 25 kr. Allt detta är hypotetiskt och inte särskilt exakt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du gör kalkyler i ett företag ska du aldrig räkna med momsen över huvud taget. det är bara något man lägger på i slutpriset ut mot kund oavsett om detgäller företag eller privatpersoner som kunder.
Däremot när man kommunicerar med privatpersoner måste man alltid diskutera priset INKL moms, medan man ALLTID diskuterar priset EXKL moms när man pratar med företag. Det skadar aldrig att var aövertydlig med om man pratar om priset inkl eller exklusive moms när man pratar med en kund. Prissättning är en svår konst som verkligen kräver eftertanke och kunskap om kunderna och att man känner sin egen kostnadsstruktur. Det finns i huvudsak tre primära prissättningstrategier: 1) - Värdebaserad prissättning (bäst) 2) - Konkurentbaserad prissättning (sisådär) 3) - Kostnadsbaserad prissättning (sämst) Du behöver räkna på dina fasta kostnader, rörliga kostnader, särkostnader och göra en kalkyl för break even och kritisk försäljning (där du tar reda på vid vilken försäljningsvolym du når dina vinstmål). Marknadsföringskostnmader är det många som missar. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-02 klockan 01:53 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|