Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Regga domän, och sen varumärke?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-28, 20:39 #1
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Standard Regga domän, och sen varumärke?

Hejsan!

Jag har redan registrerat en domän jag vill ha för ett bolag som ännu inte är helt startat. Vi har redan börjat bygga upp ett värde kring bolaget, men har ännu inte registrerat något AB. Just nu har vi ett handelsbolag som heter något som inte alls har med det tilltänkta namnet på det framtida varumärket.

Nu till frågan.

Är det sannolikt att vi stöter på problem att registrera NAMNET (som vi redan "heter utåt") när det redan finns ett aktiebolag som heter NAMNET AB? (som registrerades för några dagar sedan... typiskt)

Det bolag som någon annan registrerat verkar syssla med någon form av förvaltning eller dylikt.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 22:44 #2
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Jag vet inte riktigt hur det är med AB, men som EF skyddar man bara namnet i en viss region. Jag antar att ett AB skyddar sitt namn i alla regioner och då får ni problem. Man kan t.ex. inte skapa ett EF och döpa det till Volvo eller Saab. Med andra ord kan ni inte registrera ett bolagsnamn som redan är registrerat.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 11:41 #3
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar

Reg.datum: Dec 2003
Att bara registrera NAMNET AB kommer att stöta på patrull.
Enklaste sättet att komma runt det är väl nog att registrera NAMNET I STADEN AB tex, att ni sen bara använder NAMNET i er marknadsföring är inget som ska vara några problem.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 22:21 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av rille77 Visa inlägg
Att bara registrera NAMNET AB kommer att stöta på patrull.
Enklaste sättet att komma runt det är väl nog att registrera NAMNET I STADEN AB tex, att ni sen bara använder NAMNET i er marknadsföring är inget som ska vara några problem.
Det funkar inte med AB, då man inte får ha en firma som är förväxlingsbar med någon annan firma som är AB.

Bolagsverket är ganska petiga så firman inte är förväxlingsbar. Förr var man mer släpphänt men numer är man hårdare, för det har uppstått en del problem som den klassiska i IT-branchen mellan Mandat Consult AB och Mandator AB som båda är konsultbolag i IT-branchen.

Mandat Consult var registrerat flera år före Mandator AB och Mandat Consult Ab stämde Mandator, men de var tvungna att lägga upp en bankgaranti i det fall de förlorade så det blev billigare att byta firma till Kentor AB i stället.

Det var mycket dyrt att byta till Kentor för de genomförde en massiv annonskampanj i samband med namnbytet med tunnelbanereklam och annonser som måste ha kostat massor med flis......

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-29 klockan 22:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 15:43 #5
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare
btngs avatar

Jag lånar tråden lite.

Finns det någon chans att man får sitt firmanamn beviljat av Bolagsverket ifall den andra firman med samma namn är vilandes samt att F-skatten är avregistrerad? Eller spelar det ingen roll?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 16:30 #6
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Jag lånar tråden lite.

Finns det någon chans att man får sitt firmanamn beviljat av Bolagsverket ifall den andra firman med samma namn är vilandes samt att F-skatten är avregistrerad? Eller spelar det ingen roll?
Min erfarenhet är att det är lika svårt, så det spelar ingen roll om bolaget är vilande eller aktivt.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 17:48 #7
btngs avatar
Flitig postare

Flitig postare
btngs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det funkar inte med AB, då man inte får ha en firma som är förväxlingsbar med någon annan firma som är AB.
Gäller detta även ifall den andra firman är en EF?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 09:49 #8
Medlem

Medlem

I mitt fall så finns "vårt varumärke" AB registrerat. De sysslar ju med något helt annat än det vi gör.

Min fråga är, för att förtydliga vart jag vill komma, om det är något problem att vi istället kallar vårt aktiebolag för "vadsomhelst" AB och fortsätter att använda "vårt varumärke" utåt.

Följdfrågan blir också, om det finns någon möjlighet att registrera "vårt varumärke" på något vis, för att ligga bättre till på något vis?

Jag har inget emot att någon heter "vårt varumärke" AB, eftersom det bara är en larvig bokstavskombination.

Något jag däremot inte vill uppleva är att jag måste byta namn. Det har jag nämligen redan gjort en gång

PS. "vårt varumärke" är samma innebörd som NAMNET i mitt inlägg ovan. Beklagar om det blir otydligt. DS.

Senast redigerad av Henkutt den 2009-10-01 klockan 09:50 Anledning: Förtydligande
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 20:08 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag föreslår att du registrerar ert varumärke hos PRV.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 08:37 #10

Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
I mitt fall så finns "vårt varumärke" AB registrerat. De sysslar ju med något helt annat än det vi gör.

Min fråga är, för att förtydliga vart jag vill komma, om det är något problem att vi istället kallar vårt aktiebolag för "vadsomhelst" AB och fortsätter att använda "vårt varumärke" utåt.

Följdfrågan blir också, om det finns någon möjlighet att registrera "vårt varumärke" på något vis, för att ligga bättre till på något vis?

Jag har inget emot att någon heter "vårt varumärke" AB, eftersom det bara är en larvig bokstavskombination.

Något jag däremot inte vill uppleva är att jag måste byta namn. Det har jag nämligen redan gjort en gång

PS. "vårt varumärke" är samma innebörd som NAMNET i mitt inlägg ovan. Beklagar om det blir otydligt. DS.

Om du vill profilera "ditt varumärke" och inte "snylta" på någons annans redan registrerade varumärke eller företagsnamn, så är det bättre att byta helt och hållet, till något helt unikt.

Om din verksamhet är liten idag så tycker jag inte du ska låta "kärleken" till ditt "ord" (larvig bokstavskombination enligt dig själv) överskugga ditt förnuft.

Gör ett "clean break" byt ut både varumärke och företagets firma till något nytt och fräscht som du kan marknadsföra och låta profilera på dina villkor.

Men du kan givetvis regsitrera ett företagsnamn som är helt skiljt från varumärket, de behöver inte alls överensstämma.

Ta exemplet Henkel AG som är en tysk koncern somsäljer hårdvårdsprodukter och liknande, de har massor av olika varumärken som exempelvis "Scwarzkopf". Samma sak med Proctor & Gamble, de har mssor av varumärken som är helt skiljda från företagsnamnet.

Allt detta beror ju på hur du definierat din varumärkesstrategi och hur du tänkt bygga upp din marknadsplan.

Men mitt generella råd är att inte använda namn som redan är upptagna oavsett vilket område det gäller.

Det finns ju anledningar till att varumärket "Lacoste" finns som lamullströjor och som glasögonbågar, den lilla symbolen med krokodilen ska ju skapa ett igenkännande, så då får konsumenten en viss uppfattning av exklusivitet när man har lammullströjan. ser man då glasögonbågarna så överförs (projiceras) exklusiviteten från lamullstrjorna direkt till glasögonbågarna.

Om du vill uppnå den effekten så har man en strategi för det, vill man inte ha denna sammankoppling så finns ingen annan väg än att välja ett helt annat varumärke/firmanamn. Varumärken är aldeles för viktiga för att hanteras slentrianmässigt, tänk noga igenom vilken image du vill ge dina produkter/tjänster genom ditt varumärke och bolla gärna din varumärkesstrategi och din marknadsplan med några fler. Synpunkter från andra är alltid nyttigt oavsett vad de egentligen tycker, men när du väl bestämt dig så ska du bestämma själv vilken strategi du väljer.

När du väl bestämt dig så registrera både varumärke och firma och interntdomäner fär att skydda dina strategier.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017