FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur ligger det till?
Vilka pensionssparar? och i såfall vad har Ni valt? Uppge gärna åldrar. Tycker detta är en djungel, ingen aning om hur jag ska göra, i dagsläget pensionssparar jag inget alls ( är i 30 års åldern ). Drivet eget företag. Tips & råd tas tacksamt emot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är 28 och har pensionssparat sedan jag var 20. Även om pensionen kan kännas avlägsen nu så är nog risken stor att man ångrar sig på ålderns höst om man inte börjar i tid.
Jag har bytt fonder ganska flitigt och ökat på pensionspengarna ganska mycket (trots krisen). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Rimligt är att spara ca 17% av bruttolönen och eftersom du är i 30-årsåldern kan du ta ganska stora risker med ditt sparande så du kan lämpligen spara 100% i aktiefonder, välj fon som har långsiktigt hög avkastning, det kommer att gå både upp och ner men aktier har alltid vunnit i längden (när man pratar om 10 år eller mer) jämfört med räntesparande. Spara en fast summa varje månad som tjänstepension (P-skattad) om du har Aktiebolag (då får du sätta av maximalt 35% av bruttolönen och göra skatteavdrag för hela detta belopp), pensionssparar du privat så är maxbeloppet 5-10% av lönen och maximalt ca ett halvt basbelopp eller så, inte alls lika förmånligt. Om du vill spara mer än vad som är avdragsgills kan du välja kapitalförsäkring (K-skattad) för den del som överstiger det avdragsgilla delen. P-skattad: Avdragsgill när du sparar men också beskattningsbar när du senare får pensionen utbetald. Är bäst om du har hög inkomst nu när du är ung och låg inkomst när du blir gammal. K-skattad: Om du inte har någon tjänsteinkomst som du kan dra av premier mot elelr om du har maximal avsättning till P-skattad föräkring så är K-skattad ett bätrre alternativ för den överskjutande delen. K-skattad funkar så att premien INTE är avdragsgill men så är oxo hela den utbetalda pensionen skatefri som kommer via denna typ av försäkring. Båda typerna kan väljas med aktiefonder som placeringsalternativ för kapitalet, så du får maximal avkastning på ditt sparande. Du kan även välja ISP-varianten så du själv ansvarar för placeringarna (dvs val av fonder) annars är det försäkringsbolaget som väljer vilka fonder kapitalet ska placeras i. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Kör själv en mix av aktiefonder och räntefonder hos två
olika banker (SEB och SWED). Jag har sparat i snart 10 år och det blir en hel del. Eftersom jag driver ett HB får jag ingen tjänstepension eller liknande och vår företagsbank rekommenderade oss att spara minst 1500 kr/mån - var. Vi är båda runt 30. Dessa 1500 kr skulle ge oss en skälig pension. Under det så kommer vi ligga under våra kompisar som är tjänstemän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för Era tips och erfarenheter.
Har bokat tid med banken för att diskutera lite kring detta, får se vad det leder till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag trodde att alla här inne var entreprenörer?
När ni blir gamla kommer ni snarare ha problemet att ni tjänar för mycket pengar och inte tvärtom! Det är i alla fall vad jag planerar för... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Se upp med bankernas "rådgivare" de är inga rådgivare utan säljare. de kommer garanterat att rekommendera dig att investera i bankens egna fonder. Lyssna gärna på vad de har att säga men lyd INTE deras råd. Bestäm dig för vilken risknivå du vill ha. Är du under 45 så kan du ta ganska stora risker med ditt pensionssparande så du kan satsa allt på aktiefonder, vilket ger bättre avkastning på mer än 10 år sikt, det har det gjort i alla tider när man ser det till en så lång period. Räntefonder är rena förlustaffären när man tar hänsyn till inflation m.m. Då är det kanske bättre att investera i eget hus i stället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
En utav de viktigaste aspekterna när det gäller fonder är att se till att förvaltningsavgiften är låg, speciellt om man börjar spara tidigt. Någon procent hit och dit ser inte mycket ut på papper, men i slutändan skiljer det flera hundratusen mellan en fond med låg förvaltningsavgift och en med hög avgift (om de ger samma avkastning i övrigt).
http://www.hurjagblevrik.se/kalkylator/ Kalkylatorn på den sidan är ganska rolig att leka med (läs:drömma) Personligen har jag börjat spara i Avanzas aktieindexfond som förövrigt inte har någon förvaltningsavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |