FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har satt upp en webbplats på en linuxserver (ubuntu) som använder sig av wildcard till subdomäner. Nu skulle jag vilja så att alla mail som skickas till någon av dessa subdomäner hamnar i ett konto utan subdomän:
ex [email protected] hamnar hos [email protected] ÄR dte möjligt att göra på någonlunda lätt vis? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har inte testat med borde gå med * IN MX 10 mail.domain. Sen behöver du en mailserver som tar emot och kan hantera obegränsat med subdomäner utan extra konfigurering och ändra mottagaradressen. Ett exempel på en sådan mailserver är CommuniGate (gratis för hemmabruk upp till 5 användarkonton), i den kan du göra en route som tar hand om XX@*.domain och justerar mottagaradressen till XX@domain. Lite knöligt känns det allt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har det där i full drift sedan rätt länge, eftersom jag erbjuder gratis email på alla våra subdomäner på alla konton. Du sätter helt enkelt ett mx rekord med
*.doman.com som tex har email server mail.doman.com sedan måste du ha ett a record på mail.doman.com I mitt fall ser det ut så här: Kod:
dig mx testa.egensajt.se ; <<>> DiG 9.5.1-P3 <<>> mx testa.egensajt.se ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 15427 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0 ;; QUESTION SECTION: ;testa.egensajt.se. IN MX ;; ANSWER SECTION: testa.egensajt.se. 86400 IN MX 50 mail.egensajt.se. Senast redigerad av Danielos den 2009-09-17 klockan 17:57 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ska breven vidarebefodras (så att To skrivs om), eller ska de bara sparas på samma konto på servern? Vilken MTA kör du?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste få Postfix eller Sendmail att lyssna på mail som skickas till subdomäner enligt en wildcard. Jag är osäker på om det går att göra med wildcard i alias exempelvis, vilken MTA har du?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|