FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Webbutvecklare, och övriga,
Hur gör ni för att hantera kunders lösenord? Nu har jag samlat på mig en hel del lösenord till diverse tjänster, ftp, statistik, cms, adwords etc, etc till kunder och skulle behöva något system för det hela. I dagsläget kör på en gammal hederlig pärm och papper, men det är inte jätteroligt när lösenorden byts varannan vecka och består av 32 slumpade tecken (det förekommer faktiskt). Finns det någon robust lösning för att hålla reda på alla dessa inloggningar? Högsta prio är såklart att den ska vara säker och organiserad. Jag vill organisera lösenorden efter kund, avdelning/projekt och resurs. Allra helst skulle det vara ett skalbart system så att jag kan ge vissa medarbetare åtkomst till vissa kunder/lösenord. Finns det ens något sådant? Jag kan ju inte vara den första med problemet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Egenutvecklad applikation på en dator som inte har tillgång till internet. Jag för över lösenorden genom ren text via ett USB minne. Har backup ifall det skulle hända något.
Har dock varit lite lat så jag har inte fixat AES-256 kryptering på alla diskar ännu. Men men.. Det är i alla fall väldigt enkelt att utveckla en applikation med de kraven du har i C++. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I början använde jag mig av KeePass (Win/Mac/Linux), och nu kör jag istället 1Password som finns till iPhone med (Mac bara). Det finns mängder med applikationer som är fria och är just till för det ändamålet du har.
Är det extra kris kan du spara lösenordsfilen som tex. KeePass skapar på en USB-disk som TrueCrypt har krypterat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Alternativet med en dedikerad dator har jag också funderat på, då jag har en asus eee som bara samlar damm... Fler förslag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Keepass är ett underbart program, MEN det är beroende av EN enda fil, och förlorar du filen eller något händer med den så förlorar du allting.
Googla på " password manager ", du kan nog hitta en hel del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Edit: Tack! |