Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen hosting - 2 frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-22, 21:04 #1
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Nykomling

Jag överväger nu att satsa stenhårt på att helt enkelt strunta i webbhotellen och hosta helt hemifrån. Jag har en Telia 8mbit-n/1mbit-u uppkoppling.

Någon som vet hur stabila Telia är med tillgängligheten? Borde jag välja något annat bolag?

Och framförallt: Hur kan jag ta hand om eventuella driftsproblem hos Telia? dvs "omkoppling till backupserver vid åtkomstproblem", något som vet någon (helst gratis) service för detta?

Btw om någon vet direkt på rakt arm: Hur mycket datorkraft ungefär behöver jag för att skicka ut till ungefär 2000 unika om dagen, ganska tungkodade sidor med ca 40kb bilder/sida? Vad är då viktigast? Processorkraft, minne eller uppkoppling?
demomusic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-22, 21:21 #2
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Hej!
Jag kan inte svara på alla dina frågor men ett svar har jag som du inte ställt som fråga Och det är att du inte får "hosta" kommersiella sidor på en "privat" adsl lina. (Företag har andra avtal).
Har du således en sida med reklam som du tjänar pengar på kan telia mycket väl säga upp ditt abbonemang(vilket de oftast inte gör innan en varning iofs). Likaså om din server drar mycket och/eller konstant bandbredd. Men det här kanske du redan tänkt på ^^
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-22, 22:02 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Förmodligen blir också den här backuplösningen om något händer med din egen anslutning, lite för dyr för att det ska vara värt det rent ekonomiskt.

2 000 besökare om dagen är inte så mycket och du klarar dig förmodligen med i princip vilken relativt ny dator som helst.

Vill du hosta hemma så köp en riktigt anslutning också, Telia har anslutningar som är mycket mer stabila än ADSL. De har ju problem titt som tätt med ADSL-tjänsten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-22, 23:02 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Använd förslagsvis zoneedit.com som DNS-tjänst. Sen kör du ett script på nån burk som kollar om den når din webbserver. Gör den inte det pekar den om DNS:en till din backupburk. Se bara till att backupburken håller sig uppdaterad. Det tar upp till en timme innan ändringar i DNS:en får effekt fullt ut.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 18:11 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 23 2004, 00:02
Använd förslagsvis zoneedit.com som DNS-tjänst. Sen kör du ett script på nån burk som kollar om den når din webbserver. Gör den inte det pekar den om DNS:en till din backupburk. Se bara till att backupburken håller sig uppdaterad. Det tar upp till en timme innan ändringar i DNS:en får effekt fullt ut.
Låter sunt och precis som jag skulle vilja ha det. Då återstår bara:

1. Med "nån burk", menar du då en godtycklig burk som exempelvis brorsans eller menar du en burk hos en riktig failover-service provider som jag betalar för?

2. Hur pekar man om DNS:en från denna godtyckliga burk? Går det att fjärrstyra DNS-inställningar menar du? I så fall är ju detta kanon.
demomusic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 23:28 #6
lepatrik lepatrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
lepatrik lepatrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 23 2004, 00:02
som jag förstår är det med kontinuerlig publik på hemsidan och då ganska dumt att uppdatera DNS då DNS cache inte är den snabbast metoden.
Juridiska problem kvarstår fortfarande, så vitt jag vet får du inte ens köra en icke kommersiell server på en privat telia adsl-uppkoppling.

Med telia adsl har du även om jag inte minns fel dynamiskt ip (bad för en server, speciellt då jag tidigare nämnt att ny dns information inte är den snabbaste)

Att sedan koda ett "script" och crona:a på en annan burk som uppdaterar DNS:en hos t.ex. zoneedit känns också lite risky (hur ofta ska den crona:s, hur många besökare hämtar verkligen ny DNS data samt så tar det en del jobb att hålla en backupburk up to date)

Speciellt denna sida som vi pratar om med en ganska komplex dynamiskt sql databas.

Du kan även inte köra din egen smtp server och vem vet när Telia blockar nästa port in?

Så mitt tips är helt enkelt att antingen välja ett webhotell eller köpa en riktig lina

Med vänliga hälsningar
Patrik Solberg
lepatrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 08:11 #7
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Det bästa är att skaffa en fast lina från song networks och en från BBB. Ett ip för webserver, ett för mailserver, två för DNS. Linorna är oberoende av varann så om en lägger av så har du den andra. Sen blåser du bort allt ur ditt strykrum och monterar en kylanläggning. Därefter är det bara att börja montera 19" rack. Sen kommer den roliga biten. Shoppa servrar, UPS och en backuplösning! Vid leverans så sjukanmäler du dig på jobbet så du kan sitta hemma 1 vecka och konfa dem. Om allt går som det ska så har du ett helt eget serverrum.

Dvs det är säkrast, billigast och smidigast att köpa tjänsten. Man kan även hyra plats för racketservrar. Det kan vara en lösning om du vill ha en egen server. Säger detta av egen erfarenhet: Kör inget halvdant hemma om du har mycket trafik. Vi körde ett community med hyffsad trafik på en server som stod i en gaberob. Det var billigt och bra ända tills servern blev för varm och brann up. Backupen låg på samma disk.
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 09:49 #8
MickeY MickeY är inte uppkopplad
Medlem

MickeY MickeY är inte uppkopplad
Medlem

DU kan klara dig på 2 IPadresser, 2 som namnservers samt ha din sida på första samt virtuella på andra.

namnserver ip:en kan användas till andra saker också.=)
MickeY är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 11:21 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

För att hosta hemifrån så måste du ha en annan leverantör än Telia (läs avtalet). Annars så visst går det alldeles utmärkt att göra som kullervo beskriver om man också är medveten om de nackdelar som medföljer. Vissa leverantörer erbjuder fast ip på ADSL till låg kostnad och de brukar tillåta webb- och mailserver också. Läs lite om vad de olika leverantörerna kan erbjuda så ser du vad kostnaden blir i slutändan. Oftast så blir det dyrare än en dedikerad server hos t.ex. FS Data (de har sänkt priset ganska rejält).

Om du behöver så pass mycket bandbredd att en dedikerad server blir för dyr så lär knappast ett Telia 8/1 räcka heller. Det är ju bara 1 mbit åt det hållet som en webbserver har mest trafik = odugligt.

Slusats: Du kan göra som du vill men var medveten om för- och nackdelarna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-15, 12:37 #10
sara sara är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
sara sara är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Hur mycket klarar egentligen en ADSL lina (i snitt 0.8 upp?) av att hosta?
sara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017