Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fakturahantering Active24

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-27, 19:58 #1
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Nu skall jag berätta sagan om världens dyraste ORG-domän. Som bonus får ni en inblick i hur det kan vara att vara kund hos Active24.

För länge sedan reggade jag poesi.org och lade upp på ett webhotell. Detta webhotell blev sedemera uppköpt och active24. Jag låg länge kvar där som kund och var väldigt nöjd. Så kom jag till punkten då jag inte längre behövde webhotellet och hela sajten flyttades till en egen server där den ligger idag. Det var inga problem att säga upp webhotellet och vid uppsägningen frågade de om de skulle stå kvar som "registrar" för domänen eller inte. Jag "citerar" fritt ur minnet:
Support: Vill du ha kvar oss som registrar?
Jag: Jo det kan jag väl vara. En domän hos er kostar väl ungefär som hos andra?
Support: mmm...

Några veckor senare (detta var hösten 2005) kommer en faktura på drygt 500 kr inkl moms... dvs ungefär 10ggr mer än vad de flesta ORG-domäner kostade vid tillfället. Jag ringde då upp och meddelade att jag inte var intresserad av att betala detta överpris och de gick med på att byta till en av mig vald regsitrar och glömma det hela. Bytet blev till Loopia och jag minns inte vem det var som skulle ordna det, men det var en del mail växling och allt verkade lungt.

Då kommer påminnelsen från active24 igen... Jag ringer upp och får en förklaring om att då loopia är uppköpta active24 så är deras policy att en redan betald domän (de hade redan betalt avgiften påstod de) skall betalas till den gamla firman, men registrar var bytt så nästa år skulle jag betala en loopia-faktura. jag accepterade detta och slapp påminnelseavgift.

Så blir det hösten 2006 och jag får åter en faktura på drygt 500kr från... Ni gissade rätt: Active24... Ganska arg ringer jag upp, förklarar vad som hänt. Tjejen jag pratar med säger att hon makulerar fakturan och säger själv att enligt henne står loopia som regsitrar så hon ska ta det med tekniska avdelningen och jag skall få en faktura från Loopia. Några veckor går och gissa vad... Idag fick jag påminnelse från Active24... 582.50 inklusive moms och påminnelseavgift. Och på Active24as hemsida kostar en org domän 59 just nu... Intressant prissättning. Dessutom visar whois:en att loopia står visserligen som kontakt, men registrar... Där står fan active24 kvar... Så jag kan ju bara tolka det som att teknikerna för ett år sedan sket i att byta "för det är ju ändå samma företag" trots att de har (eller åtminstone hade) helt olika prissättning.

Så om inte någon representant från active24 (som läser detta) tar kontakt med mig så lär jag bli tvungen att spendera större delen av morgondagen till att få tag på någon som dels vet vad de håller på med och dels kan se till att få det här rätt en gång för alla i deras kundsystem...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 20:15 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Loopia är så vitt jag vet inte registrar.

Active24 borde väl debitera enligt gällande prislista. Om det står 59 kr på hemsidan utan att vara någon form av specialerbjudande så bör du ju få det priset.

Bestrid fakturan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 20:44 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Om loopia inte är registrar, hur registrerar de då org-domäner när du köper dem från loopia? Och jo fakturan lär inte gå mig förbi obestriden...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 20:50 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Active24 är en ICANN registrar så dom lär registrera via dom.

Fast undra hur många kunder dom försöker blåsa? Får alla gamla kunder betala 500 för sin domän medans alla nya bara behöver betala 49?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 22:11 #5
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Vill bara Active24 har jag redan nollat förtroende för. Hade att göra med dem via en praktikplats. Tog dem tre veckor att byta konto-typ, när det sedan visade sig att det var fel tog det två veckor till och bägge gångerna glömde dem att peka om domänen. Kontot då innehöll fantastiska 50mb, nu erbjuder dem 1GB för mindre än halva priset.

Lite lustigt att se att de fortfarande håller på i samma goda stil.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 00:21 #6
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
hos nämnda företag har jag en gång i tiden lagt beställning på runt 25-30domännamn... fick en bekräftelse men sedan hände inget mer. slutade med att jag reggade domänerna hos en konkurent
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 08:18 #7
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
tja, en liten uppdatering...

Jag fick en påminnelse trots att jag dagen efter jag fick orginalfakturan ringde och fick orginalet makulerat. Så de makulerade påminnelsen direkt också. Imponerande fakturarutiner... Så det här gick ju oväntat enkelt... man blir ju misstänksam...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-02, 02:24 #8
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Låter fantastiskt skoj...

Själv köpte jag en .se domän av loopia och betalade med kreditkort, bara för att sedan upptäcka att det var webhotell med på köpet så min .se domän hostade loss på nästan 1500:-

Ett snabbt samtal fixade det problemet innom en kvart dock, så det var ingen riktig skada skedd. Lärde mig att inte registrera domäner på morgonen efter en nattvecka när man nyss gått av
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 09:35 #9
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Dax att väcka denna tråd... För ett par veckor sedan fick jag en faktura från loopia som jag glatt betalade. Igår kom en faktura från... Active24... Undrar hur många gånger de skall skicka fakturor innan de ger sig... Börjar bli lite irriterande att ringa dem varje år...

En annan sak jag inte förstår är varför Active24 vill ha över 500 spänn för min gamla org-domän när en nyregistrering hos just Active24 kostar dryga 50-lappen... Ok att olika företag har olika priser, men 1000% skillnad inom samma företag är ju löjligt...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 09:40 #10
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
hahaha.. otroligt..
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017