Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tappat plats på google. Vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-06, 01:50 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Tappat plats på google. Vad göra?

Jag låg innan alltid etta på flera sökord på google. Just nu ligger jag trea fastän jag får fler och fler unika besökare för var dag.

Kan man se i webmaster tools om jag gjort ngt som google inte tycker om?

Hur kommer jag upp igen?

Läste en gång att det var någon som twittrade lite och sedan var personens hemsida längst upp på google igen. Hur går det här till?

Alla tips på hur jag hamnar längst upp på google uppskattas!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-06, 02:55 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Mitt tips är att du försöker skaffa några fler inlänkar med sökorden du vill ranka bättre på som länktext, eller en del av länktexten. Att du tappat placering kan mycket väl bero på att Google har hittat flera bra inlänkar till dina konkurrenter.

Jag har ingen koll på Twitter men misstänker att de använder NoFollow på alla länkar som användarna postar. Trots det kan det hjälpa till att snabbt få sidor indexerade, men att få dem att ranka bättre med NoFollow-länkar ser jag som näst intill omöjligt. Vill dock inte påstå att det är helt omöjligt, för det vet jag inte med säkerhet.

Vill du göra några länkbyten så PM:a mig. Jag kan nog ge dig en del relevanta inlänkar i utbyte mot att du länkar till några av mina sajter.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 13:03 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag låg innan alltid etta på flera sökord på google. Just nu ligger jag trea fastän jag får fler och fler unika besökare för var dag.

Kan man se i webmaster tools om jag gjort ngt som google inte tycker om?

Hur kommer jag upp igen?

Läste en gång att det var någon som twittrade lite och sedan var personens hemsida längst upp på google igen. Hur går det här till?

Alla tips på hur jag hamnar längst upp på google uppskattas!
Jag tror inte du gjort något Google inte tycker om. Jag tror helt enkelt bara att din hemsida flyttats ner två positioner 'naturligt' så att säga. Mitt tips till dig är, precis som wasabi säger, att bygga relevanta länkar till sidan. Kolla gärna upp vilka inlänkar dina konkurrenter har och skaffa sedan dessa själv. Brukar funka galant för mig i alla fall.

Angående att man hamnar på #1 genom att twittra lite om sidan: Ytterst otroligt. Bygg gärna några länkar till din hemsida via twitter, men få inte för dig att du kommer ranka #1 bara för att du twittrar lite om sidan. Du kanske tänker på att Google visar twitter-meddelanden bland sina resultat?

Nåja. Nu vet jag inte vilken hemsida det handlar om, men något jag sett att många glömmer är sin on-page optimering. Har sett flera hemsidor med en dålig on-page optimering som tror sig kunna ranka #1 enbart med hjälp av länkar. Det går, men blir mycket, mycket svårare i längden. Mitt tips till dig är att titta igenom din on-page optimering noggrant och se till att allt stämmer först - innan du börjar bygga länkar.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag har ingen koll på Twitter men misstänker att de använder NoFollow på alla länkar som användarna postar. Trots det kan det hjälpa till att snabbt få sidor indexerade, men att få dem att ranka bättre med NoFollow-länkar ser jag som näst intill omöjligt. Vill dock inte påstå att det är helt omöjligt, för det vet jag inte med säkerhet.
Yes. Twitter kör nofollow på alla sina länkar. Lite sorgligt med tanke på att vissa lyckas ta sig hela vägen till PR 5 och 6.

Jag kommer säkert få någon emot mig nu, men nofollow-länkar hjälper faktiskt i SERP:en. Det är - helt ärligt - vad jag upplevt. Till många av mina hemsidor har jag knappt några dofollow-länkar. Så bygg länkar som är relevanta - oavsett om de är nofollow, dofollow eller har en hög PR. Brukar bli bäst så. För mig i alla fall

Senast redigerad av Sweely den 2010-07-07 klockan 13:06
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 13:25 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag tror inte du gjort något Google inte tycker om. Jag tror helt enkelt bara att din hemsida flyttats ner två positioner 'naturligt' så att säga. Mitt tips till dig är, precis som wasabi säger, att bygga relevanta länkar till sidan. Kolla gärna upp vilka inlänkar dina konkurrenter har och skaffa sedan dessa själv. Brukar funka galant för mig i alla fall.

Angående att man hamnar på #1 genom att twittra lite om sidan: Ytterst otroligt. Bygg gärna några länkar till din hemsida via twitter, men få inte för dig att du kommer ranka #1 bara för att du twittrar lite om sidan. Du kanske tänker på att Google visar twitter-meddelanden bland sina resultat?

Nåja. Nu vet jag inte vilken hemsida det handlar om, men något jag sett att många glömmer är sin on-page optimering. Har sett flera hemsidor med en dålig on-page optimering som tror sig kunna ranka #1 enbart med hjälp av länkar. Det går, men blir mycket, mycket svårare i längden. Mitt tips till dig är att titta igenom din on-page optimering noggrant och se till att allt stämmer först - innan du börjar bygga länkar.



Yes. Twitter kör nofollow på alla sina länkar. Lite sorgligt med tanke på att vissa lyckas ta sig hela vägen till PR 5 och 6.

Jag kommer säkert få någon emot mig nu, men nofollow-länkar hjälper faktiskt i SERP:en. Det är - helt ärligt - vad jag upplevt. Till många av mina hemsidor har jag knappt några dofollow-länkar. Så bygg länkar som är relevanta - oavsett om de är nofollow, dofollow eller har en hög PR. Brukar bli bäst så. För mig i alla fall
Tack för svar.

On page optimering är alltså själva webbplatsen eller? Namn på bilder, kategorier, produkter mm?

No follow länkar har jag inte riktigt förstått.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 13:27 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
No follow länkar är alltså länkar som är med i robots.txt? Som t.ex. googles robotar inte letar upp och indexerar (Ursäkta min okunnighet) ?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 13:55 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack för svar.

On page optimering är alltså själva webbplatsen eller? Namn på bilder, kategorier, produkter mm?

No follow länkar har jag inte riktigt förstått.
Ja, on-page optimering är alltså optimeringen av själva hemsidan. Hemsidans innehåll. Off-page optimering handlar om länkar - on-page optimering handlar om själva hemsidan. Nyckelord, titlar... ja, allt som går att finna på själva hemsidan.

Namn på bilder kan vara bra att ändra till produktnamn. Men hur det är med resten vet jag inte då du äger en e-shop. Sysslar enbart med 'vanliga hemsidor' och inte e-shoppar. Kan tyvärr inte komma med bra exempel på vad som är on-page optimering i ditt fall. Sorry.

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
No follow länkar är alltså länkar som är med i robots.txt? Som t.ex. googles robotar inte letar upp och indexerar (Ursäkta min okunnighet) ?
Läs mer om nofollow här: http://www.mediaanalys.net/2010/05/vad-ar-nofollow/
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 23:03 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack för svar.

On page optimering är alltså själva webbplatsen eller? Namn på bilder, kategorier, produkter mm?
Onpage-optimeringen är som Sweely säger det du gör i din webbplats källkod och innehåll.

Det handlar bl.a. om att utforma bra tiltlar och rubriker, men även att förstärka de viktigaste sökorden på varje individuell sida för att få dem att ranka så bra som möjligt.

Med risk för att bli fälld för egenreklam så rekommenderar jag ett blogginlägg jag skrev för ett tag sedan. Där förklarar jag "allt om sökmotoroptimering".

wedholm.net/.../allt-om-sokmotoroptimering
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017