Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Programmerare / Delägare till internationell affärside.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-22, 16:44 #1
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
Thumbs up Programmerare / Delägare till internationell affärside.

Hej!
Jag är en entreprenör som söker en programmerare.
Jag äger idag ett Aktiebolag och fick en ide för några månader sedan.
Blev tipsad om WN av en bekant pga. att jag söker en programmerare till min affärside. Har läst flertalet av andra trådar här på WN, där andra entreprenörer söker partnerskap med en programmerare för att starta sin internet baserade affärside.

Vem / Vilka programmerare är det jag letar efter?
Jag har inte brottom utan kommer endast starta projektet när rätt programmerare hör av sig. Jag är alltså inte intresserad av en medelmåttlig programmerare. Just pga. att hela produkten är internetbaserad, likt många andra internet företag. Vi säljer alltså tjänster, där jag gärna tar blocket.se som ett bra exempel. Detta pga. att även vår sida kommer vara annonsbaserad. Vi är alltså inte en konkurrent till blocket eller liknande, utan endast ett bra exempel för att förstå uppbyggnaden av hemsidan.
Personer går in för att lägga in annonser inom ett specifikt område.

Jag prioriterar snabb, användarvänlig och välarbetade funktioner på hemsidan före extrem design. Vi kommer inte ha överdrivet hög trafik på hemsidan utan vi tjänar pengar pga. att vi har en specifik målgrupp som besökare.

Branschen som vi skall ta oss in i finns för närvarande inte några större aktörer på internet! Mycket information finns men ingenting likt min affärside.
Alltså blir vi först och förhoppningsvis störst inom våran kategori.
Min tanke är att börja etablera sig i Sverige, Norden och därefter internationellt. Jag har räknat på inkomsterna via enbart en Svensk marknad.
Prognos, 12 månader efter lansering - 120.000kr
Prognos, 24 månader efter lansering - 600.000kr
Prognos, 36 månader efter lansering - 2.200.000kr
* Mycket lågt räknat med en lång etablerings period.
Garanterat fullt realistiska siffror, enbart i Sverige!
Finns möjlighet till att tjäna betydligt mer både i Sverige och framförallt vid en internationell lansering. Allt är förstås beroende på hemsidans kvalitet!

Jag är öppen för om flera programmerare vill göra detta tillsammans.
Min förhoppning är att vi skall ha detta tillsammans och även om jag kommit på ideen, så är min ide inte värd någonting utan en riktigt duktig programmerare. Hemsidan är som sagt företagets produkt och kräver enorm perfektion för att lyckas etablera sig. För att förtydliga så är produkten jag pratar om alltså funktionaliteten på hemsidan.

Jag har tänkt att börja med projektet omgående när jag träffat rätt programmerare. Min förhoppning är början av nästa år, Januari / Februari.

Posta PM till mig vid intresse.
Viktigt att skicka med referens hemsidor.
Jag förklarar mer för personen som jag väljer att träffa.
Jag finns i Göteborg men oavsett var du bor i Sverige så kan jag besöka dig för att diskutera vidare.

Vi hörs! / Daniel
D_Ericsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-02, 18:03 #2
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
Hej,

Vad är din roll i företaget? Entreprenör säger mig inte så mycket, de flesta programmerare här på WN anser sig själva nog vara entreprenörer.

Vad har du för erfarenhet? Har du varit med och skapat några lyckade (inkomst drivande) hemsidor innan?

Tack
50inches är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-02, 18:22 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
När räknar du med att samtliga inblandade kan ta ut en marknadsmässig lön ur företaget? Efter tre år?

Vem står för designarbete? Du säger att det inte är så viktigt, något jag ifrågasätter. Hela produkten står och faller med användargränssnittet. Tänk på att de bästa programmerarna sällan är speciellt bra på design.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-03, 06:56 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
När räknar du med att samtliga inblandade kan ta ut en marknadsmässig lön ur företaget? Efter tre år?

Vem står för designarbete? Du säger att det inte är så viktigt, något jag ifrågasätter. Hela produkten står och faller med användargränssnittet. Tänk på att de bästa programmerarna sällan är speciellt bra på design.
Håller med Emilv här på att man ska skilja på Webbdesigner och programmerare, en programmerare håller över hvud taget inte på med webbdesign, det har man en webbdesigner till.

Samtidigt vill jag påstå att man behöver vara ett större team än 2 personer för att skapa ett riktigt lyckat projekt, alla behöver inte jobba heltid men det är viktigt att man har med de olika kompetenser som behövs.

Kompetenser:
- Gruppens Ledare, som kan driva på och ta beslut
- kravställare
- Marknad (kännedom/analys/marknadsföring)
- Säljare (Säljer annonser eller hur man nu tänkt finansiera det hela)
- Programmerare
- Databasmodellerare
- Webbdesigner
- I vissa projekt har man även en helt egen grafisk designer
- Ekonom (redovisning, kalkyler)
- Juridik (Avtal, kännedom om lagar)
- Textutformare (Copywriter?)

Man behöver inte ha en separat person för varje kompetens, en person kan kombinera en eller flera olika kompetenser. Men enligt min erfarenhet behöver man ofta vara 3-5 personer för att komplettera varandra tillräckligt väl. Det finns givetvis undantag från mina erfarenheter, men de är sällsynta och kostar därefter.

En person bör kanske inte ha mer än max 3 av dessa kompetensområden att ansvara för. Ju smalare ansvarsområde, desto högre kompetens får man i hela projektet.

När man driver projekt av denna sort så är det mycket viktigt att man har en bra projektplan, och att man skriver avtal med alla medverkande. Lämpligt är att man har en avtalspart (helst juridisk person) som har alla rättigheter till projektet.

Varje medverkande som deltar med sin risktid får en andel utifrån de arbetsuppgifter man slutför med tillfredsställande kvalitet. Då måste man ha en projektplan med aktiviteter och estimat på varje aktivitet så man vet hur andelar ska fördelas och så man vet hur stort projektet blir i mantimmar.

Ett avtal ska även tydligt reglera varje persons åtagande, ersättning, tidsramar och vem som äger de imateriella rättigheterna och hur vardera part kan går ur projektet om samarbetet inte fungerar. Glöm inte att ange vilka som är avtalets två parter, vilket är mycket viktigt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-01-03 klockan 07:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-03, 12:38 #5
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
Jag skrev endast att jag sökte en eller flera programmerare, stämmer.
Skulle möjligen behöva en Webbdesigner om inte programmeraren även kan design.
Min tanke är att jag inte främst söker en webbdesigner pga. att programmeraren möjligen kan det, alt. att han har en duktig bekant som han brukar samarbeta med, alt. att jag betalar en webbdesigner på en firma som endast gör designen. Men vi kan komplettera tråden men att även webbdesigners kan ge sitt intresse. Betalar då hellre en engångssumma för jobbet än andel i projektet till webbdesignern.

Siffrorna som står är endast för Sverige och väldigt pessimistiska. Jag räknar med att vi redan under år 1, även skall finnas på norska och lättare reklam även i Norge. Jag publicerade endast Sverige siffrorna pga. att jag inte vill lova eller sätta förväntningarna på mer.

Tack ConnyWesth för ett bra svar!
Ett team på 3-4 skulle vara optimalt men betydligt svårare att hitta 3st duktiga programmerare som kompletterar varandra. Projektet är inte överdrivet stort, dock är potentialen stor, både i Sverige och Internationellt. Kan tänka mig att ca.200 timmar krävs.

Jag letar fortfarande efter rätt programmerare och möjligen även en webbdesigner, mot betalning. Programmeraren kommer få 50%.
Varför så mycket? För att hela projektet avgörs på hur bra hemsidan / produkten är.
Det skall inte vara mitt projekt utan vårt!
D_Ericsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-04, 04:36 #6
webevo webevo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
webevo webevo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Hej, med tanke på hur säker du låter över din idé och att du lågt räknat kommer fram till att företaget kommer vara värt tiotals miljoner inom några få år så tycker jag nog att du skall se till att låna ihop 150-200,000, låta en byrå göra ett professionellt jobb och sedan vara ägare till allt. Låter som en bättre idé än att ge bort halva företaget till någon för att du inte har pengar i fickan just nu. Det faktum att du inte gör detta får mig att tvivla på din idé.

Kommentar på detta?

Senast redigerad av webevo den 2012-01-04 klockan 04:38
webevo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-04, 11:12 #7
axelab axelab är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 26
axelab axelab är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av webevo Visa inlägg
Hej, med tanke på hur säker du låter över din idé och att du lågt räknat kommer fram till att företaget kommer vara värt tiotals miljoner inom några få år så tycker jag nog att du skall se till att låna ihop 150-200,000, låta en byrå göra ett professionellt jobb och sedan vara ägare till allt. Låter som en bättre idé än att ge bort halva företaget till någon för att du inte har pengar i fickan just nu. Det faktum att du inte gör detta får mig att tvivla på din idé.

Kommentar på detta?
Antar att du menar en kommentar från trådskaparen, men jag gör ett inlägg ändå.
Att låna pengar för att starta ett företag är aldrig en bra idé om du inte har stor erfarenhet av företagande.

Helt rätt av honom att söka samarbetspartner på denna sajt istället.
axelab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-04, 16:26 #8
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
D_Ericsson D_Ericsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av webevo Visa inlägg
Hej, med tanke på hur säker du låter över din idé och att du lågt räknat kommer fram till att företaget kommer vara värt tiotals miljoner inom några få år så tycker jag nog att du skall se till att låna ihop 150-200,000, låta en byrå göra ett professionellt jobb och sedan vara ägare till allt. Låter som en bättre idé än att ge bort halva företaget till någon för att du inte har pengar i fickan just nu. Det faktum att du inte gör detta får mig att tvivla på din idé.

Kommentar på detta?
Min kommentar på det är att det finns för och nackdelar med allt.
Det finns bara en nackdel med att ta in en samarbetspartner och det är att jag behåller en mindre andel själv. Fördelarna är många men främst avgörande i mitt fall är att jag tror man gör ett bättre jobb om man själv tjänar pengar om man lyckas. Anlitar jag en firma så gör de exakt det jobbet vi kommit överens om, och inte mer. Som jag sagt innan så är webbsidan hela produkten och helt avgörande om man lyckas eller inte.

Att företaget skulle vara värt tiotals miljoner om några år? Ja möjligt, om vi lyckas riktigt bra. Potentialen finns, men först måste jag hitta rätt programmerare.
D_Ericsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017