Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Diskografi/portfolio

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-15, 21:28 #1
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Jag håller på att göra om min diskografi/portfolio och det skulle vara kul att veta vad ni tycker om både layout, även om den är sparsmakad, och innehåll.

Nuvarande sidan finns på www.johanhjort.se och den som är under uppbyggnad finns på www.johanhjort.se/dev

Värt att veta just nu är att jag endast skrivit innehåll till Album-katergorin.

Några frågor:
Vissa album har inte speciellt mycket information, behövs det mer? Vad skulle ni vilja veta om skivorna?
Jag har valt att skippa låtlistorna på varje sida eftersom jag länkar till andra källor för dom, bra/dåligt?
Det finns inga länkar till mina skivor som är gratis, behövs det eller räcker det med länkarna till skivbolagen?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 21:40 #2
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Klickbar länk: Johan Hjort.se

Visst hade man kunnat utforma sidan mycket roligare med mer grafik och lite fler färger. Men, vill du köra på den här layouten hade du i alla fall kunnat testa att byta textens färg till vitt
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 21:46 #3
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Något genomgående för i princip alla sidor jag gör är att dom är just väldigt stilrena och strikta, jag är dessutom inte någon hejare på grafik.

Jag provade faktiskt vit textfärg förut, men tyckte att det stack ut för mycket.

Sen vill jag bara påpeka att du länkade till den gamla sidan som ska bytas ut .
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 21:56 #4
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Originally posted by Hjorten@Jul 15 2009, 21:46
Något genomgående för i princip alla sidor jag gör är att dom är just väldigt stilrena och strikta, jag är dessutom inte någon hejare på grafik.
Jag provade faktiskt vit textfärg förut, men tyckte att det stack ut för mycket.
Sen vill jag bara påpeka att du länkade till den gamla sidan som ska bytas ut .
Oj förlåt, fixar det bums!
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 23:02 #5
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Väldigt dålig kontrast och väldigt stelt.
Lite mer liv och tydligare text!

Dessutom borde du göra listorna som... listor! Alltså med korrekta taggar (<ul>,[*]) istället för divar.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 00:47 #6
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Håller med KarlRoos, mer liv och tydligare text.

Sen väldigt tråkig sida rent allmänt, bara text att titta på. Och bilden kanske skulle tas med något annat än en webbkamera
Även om du inte är duktig på grafik har du säkert någon god vän som är och vill hjälpa dig. Men sen o andra sidan kanske du vill stå för sidan helt själv!

Lycka till!
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 01:06 #7
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hur ska texten vara tydligare menar ni?

Det är trots allt tänkt att vara en informativ sida om musiken/videoverken jag gör/gjort och behöver såldes inte ha så mycket mer än text (och videorna som kommer komma).

Bilden är tagen med en systemkamera framför min tv som körde ett av mina ännu ovisade videoverk, sen har jag lekt lite med bilden. Tanken är att bilden ska se ut just så där.

Nu visas dessutom innehåll på EP-kategorin.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 01:51 #8
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
You asked for Feedback, we gave you Feedback

De var iaf inte snyggt med bilden som du gjort "dålig". Som jag sa, ser bara ut som du tagit den med en kass webbkamera.
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 03:18 #9
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Jag är inte negativ till er feedback, jag tar emot mig den och funderar. Samtidigt hör jag från andra att det verkligen passar och är informativt och lättläst - vilket är det jag är ute efter.

Bilden representerar, för mig, en del av det jag gör. För det låter och ser "skitigt" ut.

Kan även tillägga att det nu finns innehåll för Remix, Split, Recorded samt Live.

Jag är dock fortfarande osäker på vad ni menar med att liva upp texten.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 08:07 #10
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Tjo!

Jag måste instämma i Karls stämma om att det känns aningen stelt och strikt - sen kanske det är precis det du vill förmedla, och isåfall har du ju lyckats med det. Rent generellt gillar jag inte bakgrundsfärgen riktigt. Jag hade nog satsat på antingen en ljusare nyans och då svart text så att den syns bättre (mer kontrast), eller en mörkare bakgrundsfärg och då istället en ljus text (inte nödvändigtvis vit). Laborera med något av de färgverktyg som finns online.

När det gäller navigation så tycker jag det är rätt förkastligt och rätt mycket 90-tal att jag inte erbjuds länkar vidare till andra delar av sidan om jag går in på någon av undersidorna. Du utgår ifrån att besökaren ska komma in via startsidan och komma tillbaks till denna via webbläsarens bakåtknapp. Om jag t.ex. kommer direkt till en undersida via Google så är jag fast här och kan endast nå huvudsidan genom att själva sudda i adressfältet. Förvänta dig inte att en besökare är så pass "tålmodig".

En detalj är att huvudbilden (den som ni diskuterat tidigare) "hoppar" ett par par pixlar åt höger för mig när man jämför startsidan med undersidorna.

Som jag förstår det skrivs det i tidigare inte "livligare text" - det skrivs "mer liv och tydligare text". Texten behöver alltså inte i sig livas upp, utan ges ett bättre förhållande till bakgrundsfärgen (vilket även är det jag tar upp i början av detta inlägg). Kanske även våga laborera med mer storlekarna och sätta större storlek på rubrikerna? Mer liv kan åstadkommas med små medel, kanske några glada RSS / Följ-mig-på-Twitter / Dela-på-Facebook-ikoner eller motsvarande? Kanske utnyttja mer av den grafik som finns för några av de produktioner du har? Eller du kanske har någon logotype, grafik eller motsvarande som representerar verksamheten (mer än nuvarande bild).

Kolla t.ex. in Tunnel7.com - enkelt, stilrent men ändå med lite mer liv. Visar dessutom hur du kan använda dig av såväl ljus som mörk bakgrund med ett lyckat resultat.

Simma lugnt!
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017