Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är minsta bud på Google adwords?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-04, 13:18 #1
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Är nybörjare på adwords. Har börjat att testa lite men blir lite fundersam till budgivningen. Har försökt att läsa Google instruktioner och information, men blir inte klokare av det. Det som förbryllar mig är hur min. bud förändras oavsett om jag har någon konkurrens på sökordet. Den sida som jag testar på är väldigt kategoriinriktad och optimerad (Nu har jag dock läst att målsidan inte har någon betydelse??). Jag har sen testat med ganska ovanliga sökord som inte har någon konkurrens. När jag lägger upp ett sökord så säger Google att min bud är 0,01 kr, vilket måste vara svammel. Det minsta bud jag har lyckats med är 0,28 kr. Men efter ett tag så höjs min. budet till 0,35 kr och kanske en vecka senare är min. bud 0,70 kr, detta utan att jag har fått några konkurrenter. Google påstår att jag måste höja budet eller optimera. Jag tolkar det som att jag ska optimera mina annonser, och enligt mitt tycke passar de orden perfekt (vilket även målsidan gör).

Några allmänna frågor:

Vad är det lägsta bud som ni någonsin har lyckats ge och som varat en längre tid? Mitt är 0,28 kr (dock bara i ca 2 dagar)

Har någon någonsin lyckats med ett bud på 0,01 kr, eller är helt omöjligt?

Vilka andra faktorer gör att Google höjer min. bud fast ingen annan krigar om det?

Har antalet visningar/sökningar något med min. budet? Jag kan tänka mig att de sökord jag har testat har fått sig en liten höjning via mina tester. Har själv sökt på orden för att testa att annonserna fungerar. Tex. Har ett ord 46 visningar under 2 dagar, varav jag troligtvis stod för 10-15.

Kommer säkert med fler frågor när jag lär mig mer.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 14:18 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har ett sökord som jag köpt för 0.01$ i över 1 års tid. Ger ca 100 klick om dagen för 1$.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 20:52 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 4 2008, 07:18
Jag har ett sökord som jag köpt för 0.01$ i över 1 års tid. Ger ca 100 klick om dagen för 1$.
100 klick för en dollar, thats fine and dandy....men hur konverterar ordet? ROI?
Det finns i regel en anledning att en del sökord är "billiga" och det är att det är skräpord som inte konverterar. Inte alltid, men oftast.
Hade det ordet haft en hög konverteringsgrad så hade det med all sannolik inte varit "billigt" längre eftersom massor av konkurrenter hade bjudit på samma ord.

"billiga" ord är oftast bortkastade pengar, medans ord som kostar t.ex. 1 dollar och upp ger det bästa resultatet. Inom försäkringar här i USA är det inte ovanligt med 5, 10, 20 dollar per klick. Nån som tror att annonsören hade bjudit så högt om det inte hade varit för hög konverteringensgrad ?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 21:50 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
I detta fall är det ett viktigt nyckelord för mig... Fast det är ingen stor sajt och ingen viktig verksamhet för mig.. men kul att det går köpa trafik så billigt.

Statistik i mars:
Sökord Status Aktuellt bud Klick Visn. CTR Genomsnittlig CPC Kostnad Genomsnittlig position
xxx Aktiv $0,01 2 140 12 697 16,85 % $0,01 $21,40 1,3
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 23:43 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 4 2008, 20:50
Sökord Status Aktuellt bud Klick Visn. CTR Genomsnittlig CPC Kostnad Genomsnittlig position
xxx Aktiv $0,01 2 140 12 697 16,85 % $0,01 $21,40 1,3
hehe, riktigt bra!

6 öre klicket, får mej att tänka tillbaks på Tradedoublers ersättning precis efter IT-kraschen. Mr Jet's oranga banner betalde bäst med 5 öre klicket.

Minnen
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 05:16 #6
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Oh, så jag är verkligen dum i huvet att jag har blivit av med 300kr på 2 veckor och bara haft 69 klicks därav bara 1 klick genererade 10kr Premium som betalar ca 5,7 kr...
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 18:55 #7
Pasi Pasi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 41
Pasi Pasi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 41
Citat:
Originally posted by Dimme@Apr 5 2008, 05:16
Oh, så jag är verkligen dum i huvet att jag har blivit av med 300kr på 2 veckor och bara haft 69 klicks därav bara 1 klick genererade 10kr Premium som betalar ca 5,7 kr...
Hur dum i huvudet är beror ju på vad en konverterad besökare är värd för dig! =) Nej men skämt åsido, det är just detta som är det väsentliga. Om dina 69 besökare bara gav dig 10kr tillbaka så har du ju gjort en dålig affär, men du måste ju samtidigt tänka på lite mjukare inkomster som att din sajt kanske sprids, ditt varumärke blir känt, eller vad det nu är du gör.

Ett tips om du sysslar med adwords är att koppla det till ett analytics-konto, och kontrollera dina kampanjer den vägen. Då kan du se vilka sökord som konverterar för dig och hur bra.
Pasi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 21:28 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ditt lägsta bud avgörs av din quality score.

Så här skriver Google själva i sin FAQ:

Citat:
Quality Score for minimum bid is determined by a keyword's clickthrough rate (CTR) on Google, the relevance of the keyword to its ad group, your landing page quality, your account's historical performance, and other relevance factors.
Klickar många på din annons så är den enligt Google relevant för sökordet. Då får du köpa klicken billigt. Ju lägre din klickfrekvens är (ctr), desto dyrare blir ordet. Vill man köpa billig trafik så får man se till att endast köpa relevanta ord och att utforma sina annonser så att de lockar till många klick.

Vill Google inte ha mer än 0,70 kr av dig så ska du förmodligen vara nöjd. Men var försiktig med ditt adwords-konto. AdWords har väldigt långt minne. Kör du dåliga annonser i en månads tid så kan det ta ett år innan ditt konto repar sig igen. Vill det sig illa så kan Google begära 10 kr och uppåt per klick för att visa dina annonser.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 23:41 #9
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 249
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 249
Jag började med 1-2 kr klicket på en sajt för att få trafik. Konverteringarna steg i höjden för att senare falla. Nu betalar jag 0,1 kr/klick och såväl besökare som konverteringar ligger stadigt om än lägre än i början. Kan tillägga att jag budar på ett nyckelord där jag normalt sett inte har organisk trafik.

Prova dig fram och anpassa budet när konverteringarna sjunker så slipper du "kasta pengar i sjön", även om det är som Pasi skriver att du får uppmärksamhet som kan betala sig i längden.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017