Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket pengar lägger folk länkbyggande?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-09, 23:09 #1
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Standard Hur mycket pengar lägger folk länkbyggande?

Hej,

Jag är en erfaren programmerare som börjar lära mig mer om hur SEO fungerar och löser själva onsite SEO-delen på egen hand och jag har precis börjat jaga länkar till en ny site som vi arbetar med.

Köper företag i regel alltid tillgång till SEO-firmors länknätverk, mm eller går det att klara sig själv tex via länkbyten? Hur långt kommer man med en bra, snabb site som är fint sökmotoroptimerad för 5-10 sökord men som bara har tiotalet länkar? Vidare hur mycket tid måste man lägga och hur många länkar kommer man behöva på ett ungefär? Vår verksamhet handlar om att hyra ut lägenheter för korttidsboende och är nära besläktad med hotellbranchen så konkurrensen är hård....

snälla om du är SEO-konsult, var objektiv

Tack

//Johan
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-09, 23:24 #2
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Jag gör mycket SEO själv, både för mig själv och andra. Ska jag vara ärlig så får jag frågor likt hur många länkar man behöver för att komma på top 3 eller för att gå om en "authority site". Eller om det räcker med 20 backlinks man själv byggt men om man har bra on-page osv.

Det hela är väldigt svårt att säga. Jag har kunnat ranka sajter på olika sökord på plats 1 på bara någon månad. Det var iaf så förr, för några månader sedan, men google har ju gjort så många uppdateringar och allt har ändrats mer eller mindre. Det har helt enkelt blivit svårare att ranka på google eftersom det är flera saker som spelar roll. Länkbyten längre är inte lika effektiva nu som förr, p.ga att man enkelt kunde köpa en PR6 site-wide länk och peka den mot en helt orelevant sida. Detta kan man fortfarande göra men jag tycker bara det är pengar i sjön. De faktorer som spelar roll för att "ranka en sajt" är Bl.a:

Sajtens ålder
Antalet byggda länkar sedan tidigare
Sökordet (svår nisch eller enkel)
EMD eller inte.

Så kort och gott är det nog svårt att avgöra på rak arm hur mycket tid eller antal länkar ni behöver bygga för att få bra placeringar i google. Hoppas detta hjälpte dig och andra som undrar samma sak!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 07:57 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Bra sammanfattning av trådlöst där. Kan väl tilläga från egen erfarenhet att det verkligen kan skilja sig åt från en nisch till en annan.

Verkar du inom en nisch som inte är speciellt etablerad så brukar det inte krävas allt för mycket off-page förutsatt att man sköter on-page delen bra. Tror inte heller att man måste "köpa" sig fram i alla nischer.

Men det handlar ju egentligen om vilken tid man vill lägga ner på det.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 09:21 #4
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Hej på er och tack för svaren. Vi håller fortfarande på med on page seo och är inte helt klara. För närvarande hamnar vi på sida 5 för det enda sökord vi än så länge har kört hårt på fast som sagt det återstår en del on page seo faktiskt och jag siktar på ca 3-4 landningssidor för mina 5-6 keywords för tillfället.

Vi har beslutat att inte köpa in SEO för tillfället så jag får klara off-page seo själv. Vi har en FB-sida, G+ sida, linkedin-sida, blogg, twitter-konto och skall framledes göra såväl youtube-klipp, ha tävlingar på facebook, för att få fler likes, etc.... domänen är bara ett år gammal men vi förlänger den på tio år nu i början av februari då domänen fyller ett år.

Frågor
1. Räcker det att ha siten's url i sina social media-profiler samt share och like-funktionalitet på siten för att hamnar högre på google? Givetvis krävs det likes och mkt aktivitet från användare, etc också för att stiga...
2. Vilken länkbyggarstrategi rekommenderas för en rookie som jag; länkbyte eller försöka hamna i register hos siter med hög PR? Jag såg följande post, http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7 och tänker att jag borde försöka få in siten på svenska DMOZ, svenskasiter, 1000länkar, etc... Så frågan är alltså om jag bör lägga min kraft här eller på länkbyten?
3. Vilket är det bästa verktyget för att se siters PR, om det rankas som spam-site, etc? Det sista jag vill är ju att få penalty från google för att jag ligger på någon spam-site.
4. EMD - vad är det?

//J

Senast redigerad av Apartdirect.com den 2013-01-10 klockan 09:36
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 11:34 #5
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Jag har byggt sidor i ett par år nu som rankar bra. Jag tycker att man ska satsa på att göra en bra sajt som inte liknar någon annan som finns idag. Fyll den sedan med bra och viktig text och enkla användarvänliga funktioner. Länkkataloger, länkbyggen och länkbyten är oftast skit. Håller du på med det så kommer du ständigt åka jojo med googles uppdateringar. Övervärdera inte heller pagerank, det är relevansen av sidan som räknas. Inte vilken pg en sida har.
Du skriver "Det sista jag vill är ju att få penalty från google för att jag ligger på någon spam-site." bara att man tänker så visar att man är helt fel ute från början.
emd är keyworddomöner
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 12:46 #6
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Vi har bra content, siten är utmärkt samt att vi fyller på mer och mer så det kommer säkerligen att gynnas oss framöver. Men det är viktigt för oss att hamna på förstasidan, för annars finns vi inte.

Idag har vi pagerank 0 vilket inte är bra, behöver nog komma upp till 2-3 ändå. Konkurrenterna om mina sökord har mestadels PR 1-4 så jag bör lägga mig i den övre skaran av dessa och då lär ju länkar vara ett måste, eller?

Var det någon som kollade länkarkivet i mitt förra inlägg? Siterna har hög PR vilket måste vara bra, eller?

EMD-keyworddomäner - Antar att det handlar om att ha med nycelorden i domännamnet, det har vi funderat på att skaffa faktiskt.. Men vi får se framöver. Är det nästan lika bra att ha nyckelordet i urlen, tex www.domain.com/keyword-name?

Senast redigerad av Apartdirect.com den 2013-01-10 klockan 12:54
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 13:31 #7
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Hej!

NOLL kronor är mitt svar

Har provat att köpa SEO tjänster vid två tillfällen från två större bolag (läs DYRA) och bägge gångarna rasade mina nyckelord. Två veckor efter jag slängde ut dessa Sk SEO experter gick resultaten upp igen. En gång kan vara en slump men jag tror inte att två gånger är det.

Min lärdom.. Det finns inga genvägar! Bygger man en bra och relevant sajt så kommer ju inlänkar helt naturligt, det är ju därför Google värderar dom.

Bäst SEO resultat har jag ironiskt fått när jag SK**** i SEO och lägger mitt fokus på att skapa en bra sajt. Onpage måste ju självklart till för att det ska funka.

Kan tillägga att jag har ett par vassa konkurrenter som har betydligt mer resurser än mig både när det gäller personal och pengar. Deras innehåll är dessutom lika bra som mitt måste jag tyvärr medge men jag rankar ändå bättre än dom på de ord vi slåss om.
Jag är inte så tekniskt lagd men jag är övertygad om att det är deras SEO jobb som skadar dom.

Alla sidor är ju olika också så enda sättet är att testa sig fram och komma ihåg att det KOMMER ATT TA TID om det är en "utsatt" bransch vilket ju er är.

Snåla heller inte med att köpa in rätt mjukvara som kan hjälpa dig övervaka det som händer.

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 14:14 #8
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Standard Förstår vikten av bra content

Det absolut viktigaste är att ha en bra site som är snabb, bra och som är enkel att använda. Väl på siten måste vi ju uppmuntra- och göra det enkelt för- våra besökare att boka lägenheter vilket ju givetvis är prio 1 och där har vi lagt nästan allt vårt krut än så länge.. Eftersom vi inte syns högt på google ligger vi på diverse bokningssiter som booking.com och flipkey samt har en google adwordskampanj. Allt detta har lett till att vi har fått in en lite besökare, men det räcker inte. Jag förstår också att gillas vår site av våra kunder kommer de länka till oss, osv..

Frågan är bara, tills vi når dit; Vad anser ni om att få sina länkar från länkdirectories med hög PR? www.svenskasajter.com har ju tex PR6 och där finns vi från och med idag. Det kann ju inte skada och måste ju hjälpa oss eller?..
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 14:37 #9
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 26
Jag är nu mer övertygad om att inte använda någon SEO-expert i nuläget åtminstone tack vare er fina feedback:
Överskattar heller inte PR, men är envis i min åsikt att PR0 måste vara helt kass... vi kör vidare med att förbättra onsite SEO och fylla på med vettings content, indexera fler sidor, etc...

Körde dessutom http://gserp.se/ för vår site med vårt primära keyword och fick plats 98, vilket är helt uselt
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-10, 15:46 #10
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av Apartdirect.com Visa inlägg
Jag är nu mer övertygad om att inte använda någon SEO-expert i nuläget åtminstone tack vare er fina feedback:
Överskattar heller inte PR, men är envis i min åsikt att PR0 måste vara helt kass... vi kör vidare med att förbättra onsite SEO och fylla på med vettings content, indexera fler sidor, etc...

Körde dessutom http://gserp.se/ för vår site med vårt primära keyword och fick plats 98, vilket är helt uselt
Ja, för en sida som har starka länkar men ännu inte genomgått en publik PR-uppdatering är säkert jättedålig.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017