Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny domänbedragare i farten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-14, 17:36 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Svensk Handel uppdaterade igår uppgifterna på varningslistan med två poster ett företag och en annan domänadress:

Colvento IT (telefonnummer 021-4953506)
www.domancentralen.se

Ovanligt nog har Svensk Handel även lagt till brödtext om tillvägagångssättet:
"Företaget ringer upp och påstår att dom har en kund som heter www.domancentralen.se som vill registrera företagets domännamn .eu, .net, .org, osv. För indirekt tvinga företaget att gå med på affären ber dom kunden gå in på domancentralens hemsida och där se hur välliknande domännamn efter 5 sekunder pekas om till porrsidor."

"www.domancentralen.se har lagt upp en hemsida som skall användas som påtryckning när Colvento IT skall sälja på företagares domännamn"


Källa: http://www.svenskhandel.se/litiuminformati...KeepImageMain=0

Konceptet är knappast nytt, men på ett par sätt utmärker sig dessa aktörer. För det verkar vara två bulvaner i samarbete;
Colvento IT är ett Västeråsbaserat företag med dessa två i styrelsen (Nuvarande namn sedan 2008-01-09):
Tomas S[Edit PUL] skriven i Sundbyberg (med 7-siffrigt belopp hos fogden)
Josefine D[Edit PUL] skriven i Åkersberga

Siten www.domancentralen.se däremot har en utvandrad Sherwan S[Edit PUL] senast skriven i Upplands-Väsby bakom sig.
På denna sida kan man hitta minst 50 medvetet felstavade domäner och/eller kända domäner under andra TLDer som ska verka som påtryckningsmedel
bla [ikea sverige.se], [henn esomauritz.se], [volvos verige.se] samtliga registreringar har så långt jag hunnit kontrollera Sherwan som registrant.

Denna sida har också rippat utseendet av en WN-medlems domänauktionssida: domainstream.se

Tillvägagångssättet att rippa texter och design (vet jag bla av egen erfarenhet), och använda den här typen av målvakter luktar Sellnet lång väg samtliga domäner är också registrerade genom samma som Sellnet (och EUWEB) använde när de härjade.
Det som däremot talar mot det är att Sellnet numera har stor verksamhet på det internationella planet och de uppgifter jag har säger att personerna bakom EUWEB sysslar med annat nuförtiden.
Sen finns det IT-verket och BPC Brand & Patent Counseling AB (varumärken) mfl. IT-Verket sattes i konkurs 2007-11-29, så det är ganska sannolikt att det är dessa som är i farten igen. IT-Verket har även vissa gemensamma nämnare med Sellnet.

Deras problem är att med dessa registreringar (http://www.dom ancen tralen.net/sale.htm) är det nog modell "större elefanter" som surnat till som har stor kapacitet och råstyrka att jaga ner dem.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 18:52 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
bra inlägg, keep up the good work
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 19:02 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Colvento IT ringde mig för några veckor sedan.

De hänvdade att de fått in en beställning på .com och .net. De sa att jag hade förtur eftersom jag ägde .se. Sen frågade de om jag ville att de skulle registrera i mitt namn eller om de kunde släppa domänerna till de som hade beställt.

Jag bad dem släppa domänerna till de andra och mycket riktigt har de ännu inte blivit reggade.

Satt säkert i en kvart och snackade med fanskapet och mycket skitsnack kom ur munnen på säljaren vill jag lova.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 19:49 #4
smultronpusss avatar
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
smultronpuss smultronpuss är inte uppkopplad
Flitig postare
smultronpusss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 383
Informativt som vanligt när du skriver, dina inlägg håller hög status "Internet Sweden". Tack!
smultronpuss är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 20:33 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by smultronpuss@Feb 14 2008, 20:49
Informativt som vanligt när du skriver, dina inlägg håller hög status "Internet Sweden". Tack!
Tack Smultronpuss - Det uppskattas!

Jag grottade lite till med att namnslå på domänerna som de hotas med och hittade något intressant;
-------------------------------------------------------------------------
Registration Service Provided By: Terrapro It Scandinavia
Contact: [email protected]

Domain name: sverigeskristnarad.com

Registrant Contact:
Domancentralen
Sherwan S[Edit PUL] ([email protected])
+46.7673674788
Fax: +.
Dragonvagen 20
Upplands vasby, 194 33
SE
-------------------------------------------------------------------------

Personerna bakom Terrapro är ett gäng som byter företagsnamn och skepnad oftare än än dom byter underkläder...eller iaf direkt de hamnar på någon varningslista och eftersom jag kommer ihåg många av mina inlägg på WN, så kommer jag ihåg denna tråd (mina inlägg en bit ner):
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=terrapro&s=wn
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 22:14 #6
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Min morbror råkade ut för dessa nyligen, de ringde upp och sa att någon försökte regga samma domän han har som .se för .com, .net, .org och .nu. De erbjöd sig att registrera dessa domäner för 190:- styck / år. Han trodde det var hans webbhotell som ringde och berättade detta så han tackade ja till 4 domäner för 190*4 kr / år, är ju inte så farligt egentligen. Han ringde mig efteråt och berättade detta och jag sa att det var 99% säkert att det var något blufföretag som ringde, eftersom webbhotellen inte gör på det där viset.

I alla fall nu ungefär två veckor senare fick han fakturan idag.. den var på totalt ~10000:-. Då står det att man betalar för 10 år i stöten! Vilket ingen sa på telefon överhuvudtaget.

De har registrerat alla domäner .net, .org, .nu och .com. Men alla domäner är registrerad på 1 år förutom .nu som är registrerad på 3 år då eftersom det bara finns den möjligheten.

Frågan är hur han ska göra nu? De har ju registrerat och pekat om domänerna och kräver nu c:a 10000:- för registreringarna för 10 år, men de har inte reggat domänerna i 10 år och deras företag kommer ju säkerligen inte finnas kvar efter ett år ens.
Urme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 22:37 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Urme@Feb 18 2008, 23:14
Min morbror råkade ut för dessa nyligen, de ringde upp och sa att någon försökte regga samma domän han har som .se för .com, .net, .org och .nu. De erbjöd sig att registrera dessa domäner för 190:- styck / år. Han trodde det var hans webbhotell som ringde och berättade detta så han tackade ja till 4 domäner för 190*4 kr / år, är ju inte så farligt egentligen. Han ringde mig efteråt och berättade detta och jag sa att det var 99% säkert att det var något blufföretag som ringde, eftersom webbhotellen inte gör på det där viset.

I alla fall nu ungefär två veckor senare fick han fakturan idag.. den var på totalt ~10000:-. Då står det att man betalar för 10 år i stöten! Vilket ingen sa på telefon överhuvudtaget.

De har registrerat alla domäner .net, .org, .nu och .com. Men alla domäner är registrerad på 1 år förutom .nu som är registrerad på 3 år då eftersom det bara finns den möjligheten.

Frågan är hur han ska göra nu? De har ju registrerat och pekat om domänerna och kräver nu c:a 10000:- för registreringarna för 10 år, men de har inte reggat domänerna i 10 år och deras företag kommer ju säkerligen inte finnas kvar efter ett år ens.
Hmm knivigt att säga, först skulle jag rekommendera din morbror att ta kontakt och begära en ljudfil på beställningen - detta garderar sig samtliga dessa företag med nuförtiden - utifrån det avgöra vad han sagt ja till och vad som gjorts för hans räkning. Påstår de att de inte har någon fil, så hävda bara att det inte överensstämmer med beställning.

CNO-domänerna går att registrera för 10 år, likaså .nu (5 års direktreg och 5 års förnyelse på det). Nu framgår det inte i vilken skepnad dom tagit kontakt med din morbror, men det som fascinerar mig är att löfte om 10 år har du såvitt jag känner till inte använt på flera år - hursomhelt är det båg - för de registrerar sedan ett par år alltid cno-domäner på 1 år - sen efter 1 år så får han en faktura på 250:- per domän och år.

Vad utgav dom sig för att heta på fakturan? -som säkert redan är överlåten på Quickfinans AB!? (som har MAILBOX-postadress och ingen hemsida)

Jag skulle även att råda dig läsa i trådarna på CINT som tar upp detta betydligt mer än WN gör. Hmm det var inget såg ditt inlägg där..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-11, 13:54 #8
KiAnKo KiAnKo är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1
KiAnKo KiAnKo är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1
Hej!

De verkar vara ökända på CINT http://www.cint.se/debatt//ShowPostF...x?PostID=86523 (där har man inte maskerat namnen som ovan!).

Se även:
Vad gör jag om jag har fått en bluffaktura?
http://www.svenskhandel.se/litiuminf...stination=7133

Svensk Handel - Varningslistan
http://www.svenskhandel.se/litiuminf...stination=7133
KiAnKo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 16:52 #9
madzanta madzanta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 5
madzanta madzanta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 5
Hade precis ett samtal med en av mina klienter. Hon råkade ut för dessa för någon vecka sedan, då hon sedan fick fakturan och ringde upp för att meddela att hon inte skulle ha någonting och om dom vill bråka så får dom gärna ta det rättsligt så fick hon svaret "Du ska passa dig din jävla kärring annars så försätter jag ditt företag i konkurs".

Gissar på att deras tillvägagångssätt är att spana på utgånga IDN-domäner och sedan se om företaget i fråga fortfarande existerar. Priset dom gav henne var ca 5600:- för en .se samt en .com.
madzanta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 17:53 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är trist att de ska lyckas lura en del för annars skulle den här typen av verksamheter upphöra av sig självt. Om folk bara kunde ha intresse av att lära sig saker efter de fullföljt sin utbildning....

Inte för att det hör till ämnet men PUL suger...., framför allt när offentliga personer tydligen inte ska behandlas på samma sätt som "vanliga".
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017