Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kallad till förhör pga banner på sida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-10, 18:31 #1
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Göra en kort historia kortare.

Det hela började med att jag såg någon stans en nyhet som " s e x b r o t t ,,,,, c o m" och blev nyfiken.
Gick in på sidan och de tycktes ha en del trafik, och de hade annons utrymme.
Och de kostade peanuts för en banner så jag tänkte, javisst varför inte då det är länkning.

Och la upp banner på sidan, direkt fick jag mail från arga personer.
Betalade för 2 månader men sidan stängdes på kortare tid.

Tidigare har jag fått mail från en stor dagstidning där de vill veta min inblandning i sidan osv, gjort klart att jag enbart har haft banner där och min syn på de hela är att billig reklam plats.
Och fick samtal från polisen att jag är kallad till förhör ang " s e x b r o t t ,,,,, c o m".

Som sagt, allt utbyte med ägaren/ägarna av sidan har skett genom mail och inget namn eller liknande har jag fått.
Inte nummer eller liknande, bara en mail adress.

Hur kan jag bli inblandad i detta i huvud taget?
Att huvudägarna i sig har skyddat sig så pass bra så de tar nästa i ledet?

Någon varit med om liknande?
Jag har tid osv som jag skall vara på förhör, fick inte veta någon mer direkt info när jag pratade med konstapeln.
Bör jag tänka på nått?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 18:51 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Säg sanningen, det är allt du behöver på förhöret. Tänk dock på att personen som förhör dig kan vara en gubbe som knappt vet var startknappen på datorn sitter.

Var noga med att hela tiden påpeka din inblandning så tydligt som möjligt, det räcker med att: "Min inblandning är att jag köpt reklamplats på sidan", och dra referenser med att om du skall kallas till förhör för att ha annonserat på TV1000 strax innan 24:00 då porren börjar.

Tydlighet och sanningsenligt är allt du behöver. Du har även rätt att läsa förundersökningen.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 18:54 #3
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Jag antar att de vill ha reda på vem som ligger bakom siten och därför kallar dig till förhör. Du, som annonsör, har ju sen profiterat på webbsidan sexbrott och därför vill de kanske förhöra sig om att det inte är du som står bakom webbsidan. Jag tror de kommer vilja se kvitto på betalningar som du har gjort för annonsen och kopior på mail konversation.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 18:58 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Tja, är du nervös så ta med en kompis. De kan inte neka däremot får kompisen inte lägga sig i förhöret. Försöker de neka så be om en ny tid för förhör och ange skälet att du vill ha ett juridiskt ombud med dig.

Egentligen har du inget att oroa dig för, det är troligtvis så att du hörs upplysningsvis och inte är misstänkt för något.

Ljug aldrig, det tar bara längre tid då och risken för nya förhör blir ganska stor. Välj hellre att inte säga något och hänvisa till att du inte är 100% säker. Man ska aldrig svara på frågor om man inte är säker på att man kan stå för svaret.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 19:00 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Man ska låta bli att annonsera på sådana sidor, alla fall när polisen är så pass inkompetenta.

Är ju inget brott att annonsera, i regel behöver du inte säga något. Säg inga kommentarer på allt bara.

Du har inte ens någon anledning att säga något alls till polisen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 19:36 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Tack för svaren.

Mer att de skall bli spännande att höra vad de säger.
Men är väldigt fundersam över det hela, om vad de tror om mig och min inblandning.

Tänkte först att de skulle bli överstökat över telen då jag har löst sådant tidigare över nallen.

Vet inte om jag tänkte dra ut någon mail konversation och transaktions loggar rakt upp och ner, då de krävs en del arbete från min sida.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 22:34 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Ska du förhöras som misstänkt eller upplysningsvis? Du bör absolut kontakta en kompetent brottmålsadvokat innan förhöret. Speciellt om du ska förhöras som misstänkt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 23:08 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 10 2009, 19:00
Man ska låta bli att annonsera på sådana sidor, alla fall när polisen är så pass inkompetenta.
Är ju inget brott att annonsera, i regel behöver du inte säga något. Säg inga kommentarer på allt bara.
Du har inte ens någon anledning att säga något alls till polisen.
Japp, poliser är inkompetenta. Tur att det finns kompetenta personer inom andra yrkesgrupper när alla poliser är idioter.... Tänkt lite innan du skriver.... Dina inlägg av den här typen börja bli lite tröttsamma.

Självklart bör man hjälpa polisen om man sitter inne med uppgifter i ett brottsmål. Så är väl dock inte fallet här. Har de inte informerat dig om någon misstanke så rör det sig med all sannolikhet om ett rent informativt förhör och du behöver nog inte oroa dig eller kontakta en advokat. Är du brottsmisstänkt bör du dock ha advokat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 09:13 #9
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by BarateaU@Jun 10 2009, 17:31
Någon varit med om liknande?
För ungefär 2 år sedan blev jag kallad till polisförhör pga saker som en kund till Loopia hade haft för sig. Det handlade om en domänkund, med pekning till en extern server (som innehöll väldigt olämpligt innehåll).

Jag började med att ingående och detaljerat förklara ansvarsfördelningen och allt det tekniska, men fick till slut lära konstapeln vad IP-adresser, domäner, whois och liknande är. I praktiken gav jag honom exakta instruktioner till hur Polisen kunde lösa det hela, med stöd i lagen, utan att för den skull lämna ut någon sekretessbelagd information. Han lyssnade och antecknade flitigt, men i slutändan lades ändå allting ner pga bristande bevisning.

Min uppfattning om Polisens tekniska kunskaper är därmed rätt så negativ. Men du behöver sannolikt inte oroa dig för förhöret. De kommer att anteckna det du säger, för att därefter undersöka det vidare. Förslagsvis att du tar med dig en utskrift av e-postutväxlingen mellan dig och företrädaren för denna sida, komplett med detaljerade e-posthuvuden.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 10:47 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Fibbla inte till det utan var så rak och ärlig som möjligt. Vissa så mycket bevis du kan på att du enbart är annonsör på sidan så händer inte ett smack..

Lycka till!..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017