Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur låter du dina kunder layouta/administrera sitt innehåll?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-21, 09:06 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Standard Hur låter du dina kunder layouta/administrera sitt innehåll?

En grej som det känns som att jag aldrig riktigt kommer att bli nöjd med är hur mina kunder ska få administrera sina sidor i adminpanelerna.

Ni som har gjort egna verktyg för att låta "svensson" mata in och presentera information på en site, hur går ni tillväga? Om vi pratar adminverktyg för en sidas innehåller eller gränssnitt för ett forum eller vad som helst kvittar, det är verktyget som är intressant.

För några år sedan så körde jag en vanlig textruta med stöd för BB-kod samt en liten hjälpsida som förklarar hur BB-kod fungerar.
Då kände jag mig trygg eftersom det går att styla texten, men inte för mycket.

Lite senare gjorde jag ett verktyg där man får välja mellan BB-kod och html-stöd i sin textruta.

Nu har jag i ca ett år kört med TinyMCE.
TinyMCE är trevligt och bra tycker jag, men det är stort och segladdat och känns inte rktigt klockrent.

Jag har arbetat med andra mer omfattande verktyg som SiteVision där man kan göra ungefär vad som helst och ser resultat i realtid... Snyggt och smidigt, men det ger i många fall för mycket frihet eftersom jag inte vill att mina kunder ska kunna fucka upp min design helt. Plus det faktum att verktyget är skitsegt och svindyrt.

Jag tycker mycket om att skapa "ramar" och man får fylla i förbestämda input/textarea-fält för rubrik, ingress och texten etc. Styrkan är att allt blir att se ut som jag har bestämt med css sedan tidigare samt att det går fort att arbeta med då det verkligen inte behövs något engagemang för utseendet. Skapandet går klart fortare fast friheten är mindre.

Jag upplever det bestämt som en balans mellan frihet och användarvänlighet. Enkla tydliga fält är enkla och snabba att använda. Ett stort WYSIWYG-verktyg ger större frihet men är långsamt att använda.

Samtidigt vill man att kunden ska kunna t.ex. lägga in bilder i texten på ett smidigt sätt vilket är svårt att göra utan något vettigt verktyg.
Det är nog egentligen här skon klämmer just för min del. Jag skulle nog vilja ha något enkelt som tinyMCE fast med bildstöd. Jag vet att de har en sådan modul men den fungerar inte riktigt bra i Opera, och allt sånt blir jag militant av.

Men det finns säkert bra alternativ till tinyMCE? Jag är ganska het på javascript själv så jag skulle kunna försöka mig på en egen editor, men det kommer ju lätt att ta ett halvår att få till något liknande (plus att man säkert får nån jobbig bugg och tröttnar ur på alltihop).

Det vore gott att få lite inspiration, hur gör du och hur mycket frihet tillåter du?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 09:28 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Nu vet jag inte exakt vad det är Wordpress bygger på, men det verktyget tycker jag är fantastiskt bra. Det är alldeles lagom mycket man kan göra själv.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 10:24 #3
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Kunden får lov att editera så mycket de vill, fuckar de upp något, får de antingen leva med felet eller be oss fixa det

Jag antar att i din fråga så delar användarna på en site? Eftersom de verkar kunna sabba den övriga CSSen..
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 12:01 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
jag tänker att det kan vara en godtycklig site där någon kan skriva in något i ett formulär som sedan visas offentligt för vem som helst. Att t.ex. tillåta html-kod är ju smidigt men det är inte särskilt härligt om användaren (av någon helt outgrundlig anledning) skulle få för sig att inleda sin text med </div></div>...

När det kommer till CSS är det ju inget direkt som kan gå sönder (så som jag arbetar iaf), men det är ju väldigt tragiskt när en person som är lite kreativt lagd i kombination med estetisk obegåvning och vill göra blå rubriker och grön brödtext. Om man har en organisation med 25 pers som ska vara inne i systemet och mata in saker så är det ju viktigt att det blir enhetligt och då är det skönt att inte ge för mycket frihet...
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 13:09 #5
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Wordpress använder TinyMCE och det använder jag med för N.nu. Du kanske har missat deras compressor? http://wiki.moxiecode.com/index.php/TinyMCE:Compressor med den så laddar TinyMCE mycket snabbt.

Jag visar TinyMCE som default och användare kan även växla till HTML-läge.

Jag kräver uppgradering för att ge möjlighet att ändra HTML och CSS på mallarna - mest för att hålla nere på supportfrågorna. Och har någon ändrat CSS på mallen och förstört den så finns det en enkel nollställningsknapp.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 14:10 #6
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Vi kör TYPO3 med en redaktörsanvändare som vi skalat ned så mycket som möjligt för att kunden inte ska kunna pilla alldeles för mycket.

Det fungerar bra!
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 16:47 #7
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
WordPress + en till två timmars genomgång med kunden
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 18:46 #8
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Har kört TinyMCE i mitt eget CMS nu för 6:e året i rad :-) Det finns ju för och nackdelar med ALLA wysiwyg editorer. TinyMCE tillsammans med Image/FileBrowser är ju otroligt trevligt. Att man dessutom kan definiera CSS path's till editorn gör ju att Editorn faktiskt visas exakt hur sidan kommer se ut + att du kan välja alla CSS element direkt i editorn.

Sen finns det ju en baksida om man klistrar in saker från word men det lever ju alla editorer med.

Tycker det är trevligt med eget CMS även om jag en sådär 2 triljoner gånger funderat på att byta till ett standardsystem men för att varje gång inse att jag inte orkar skriva om mina moduler till drupal/joomla.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 20:53 #9
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Wordpress använder sig av en nerbantad version av TinyMCE, för dem som undrar.

Annars kan kanske WYSIWYM också vara ett alternativ, om du inte vill att dina användare ska kunna påverka själva presentationen av innehållet, bara dess struktur. Är själv med och bidrar till WYMeditor, den enda (mig veterligen) WYSIWYM editorn för html som körs i webbläsaren.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017