Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pris för domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-09, 23:09 #1
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Standard Pris för domän

Hejsan,
Ska försöka ge mig på något knepigt, få en domän värderad utan att nämna domänen

Mitt företag ska gå och byta namn, dessvärre är .se-domänen upptagen (men står tom). Då kommer vi även varumärkesregistrera namnet i samband med det. Domänen vi vill ha är samma som företagsnamnet. Detta gör då (tror jag) att domänen blir ganska värdelös för någon annan än oss, då man skulle kunna riskera att åka på varumärkesintrång (beror ju såklart på hur den används).

Namnet är relativt kort och består av två svenska ord. Två ord som är enkla att uttala och inte är särskilt tekniska alls. Det finns knappt något på det namnet alls idag. Hur mycket är rimligt att man får betala för ett sådant domännamn?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 23:27 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Mitt företag ska gå och byta namn, dessvärre är .se-domänen upptagen (men står tom). Då kommer vi även varumärkesregistrera namnet i samband med det. Domänen vi vill ha är samma som företagsnamnet. Detta gör då (tror jag) att domänen blir ganska värdelös för någon annan än oss, då man skulle kunna riskera att åka på varumärkesintrång (beror ju såklart på hur den används).

Då tror du fel .... allt beror på orden som används i domänen, men domänen är registrerad innan företaget och varumärket ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 08:46 #3
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Då tror du fel .... allt beror på orden som används i domänen, men domänen är registrerad innan företaget och varumärket ...

Precis, domänen är registrerad före du evt registrerar varumärket, så du kan inte ta domänen på det viset. Om nuvarande ägare kan lite om domäner och sin rätt så ska du se att priset blir högre.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 09:11 #4
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Hejsan,
Ska försöka ge mig på något knepigt, få en domän värderad utan att nämna domänen

Mitt företag ska gå och byta namn, dessvärre är .se-domänen upptagen (men står tom). Då kommer vi även varumärkesregistrera namnet i samband med det. Domänen vi vill ha är samma som företagsnamnet. Detta gör då (tror jag) att domänen blir ganska värdelös för någon annan än oss, då man skulle kunna riskera att åka på varumärkesintrång (beror ju såklart på hur den används).

Namnet är relativt kort och består av två svenska ord. Två ord som är enkla att uttala och inte är särskilt tekniska alls. Det finns knappt något på det namnet alls idag. Hur mycket är rimligt att man får betala för ett sådant domännamn?
Om han registrerat domänen före ni registrerat era företag och varumärken och inte kan relateras till er så är nog svårt. Du kan alltid få det prövat genom att ansöka om en ATF, om jag inte minns fel kostar en ATF 10 tusen i ansökningsavgift sen tillkommer kostnader för att en jurist skall skriva ansökan. Vilket lätt kan dra iväg i rätt stora summor.. Ibland möts 2 företag innan det går till ATF för att slippa stora kostnader.

Så värdelös är domänen nog aldrig. Även om det tyvärr är en företagsdomän.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 13:31 #5
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Hmm tror jag blev lite missförståd, förståeligt

Det jag funderade på är hur mycket man kan tänkas behöva betala sinsemellan varandra om hen som äger domänen kan tänka sig att sälja den.
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 15:05 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Hmm tror jag blev lite missförståd, förståeligt

Det jag funderade på är hur mycket man kan tänkas behöva betala sinsemellan varandra om hen som äger domänen kan tänka sig att sälja den.
Priset kan sättas efter massor av parametrar.
men kortfattat.. priset sätter säljaren. sen får köparen avgöra om det är värt eller inte.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 20:18 #7
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Hmm tror jag blev lite missförståd, förståeligt

Det jag funderade på är hur mycket man kan tänkas behöva betala sinsemellan varandra om hen som äger domänen kan tänka sig att sälja den.
Beroende på säljare; 5-100k
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 21:17 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Priset kan sättas efter massor av parametrar.
men kortfattat.. priset sätter säljaren. sen får köparen avgöra om det är värt eller inte.
Priset sätts efter en förhandling mellan köparen och säljaren. Vi har sett massor med stöddiga domäninnehavare som sätter fantasibud vid en försäljning, dessa domäner blir inte sålda. Det måste till en förhandling där båda parter kommer överens om en prisnivå som de båda kan acceptera, först så kan det bli affär.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 23:22 #9
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Priset sätts efter en förhandling mellan köparen och säljaren. Vi har sett massor med stöddiga domäninnehavare som sätter fantasibud vid en försäljning, dessa domäner blir inte sålda. Det måste till en förhandling där båda parter kommer överens om en prisnivå som de båda kan acceptera, först så kan det bli affär.
Jag skulle säga att det finns fler stöddiga köpare som tror man släpper vilken domän som helst för 15-20k.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 00:02 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Priset sätts efter en förhandling mellan köparen och säljaren. Vi har sett massor med stöddiga domäninnehavare som sätter fantasibud vid en försäljning, dessa domäner blir inte sålda. Det måste till en förhandling där båda parter kommer överens om en prisnivå som de båda kan acceptera, först så kan det bli affär.
Om en Domainer sätter ett högt pris, och dessutom tackar nej till bud. Så ser dom ett värde i den. Kanske för att vidareutveckla i framtiden. Sen kan den potentiella köparen tycka att det är fantasisummor. Men det är det jag menar med att säljaren bestämmer alltid priset.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017