Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är det skillnad på PR och PR?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-18, 23:17 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Här kommer en till av alla dessa PageRank frågor som det kryllar av på detta forum.

Jag undrar nämligen om det är någon skillnad på värdet av länkar från två sidor som har samma PR. ODP har t ex PR 9 när man kommer in till deras dmoz adress. När jag sedan letar mig ner till den kategorin där min länk ska ligga så är jag nere på PR 4. Betyder det att den länken inte kommer vara värd mer än om jag t ex har den på en annan webbplats förstasida som har PR 4 och vars underkataloger sedan faller till 1 eller 0? ODP kanske var ett dåligt exempel nu, eftersom jag har läst att det är en katalog som Google officiellt tar hänsyn till. Men det finns många kataloger som på förstasidan har ett högt PR värde och som sedan sjunker när man letar sig igenom underkategorierna. Det jag undrar är alltså om huvudsidans höga PR värde gör någon som helst skillnad när min länk ändå landar på en undersida med ett lågt PR värde?

Hoppas jag inte lyckades krångla till min fråga allt för mycket nu…

Tacksam för bra svar i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 23:38 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
PR mäts på individuella sidor. Är det PR4 på sidan du får länken från så har den värdet PR4.000000 till PR4.99999999.

Sedan diskuteras det om det finns TrustRank också, men det är väl ingen som lyckats bevisa detta än. Det skulle dock kunna innebära att en inlänk både har ett PR-värde och ett TR-värde. I fallet med en inlänk från undersidan på ODP är pr-värdet bara 4 medan TR-värdet rent teoretiskt skulle kunna vara högre. Detta är dock inte fakta.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 00:33 #3
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Vill bara nämna att sidans röst till länkarna fördelas på antal länkar interna och externa. Dvs ju färre länkar på sidan, ju mer PR fördelas per länk.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 00:42 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ojoj. Ju mer jag lär mig desto mindre märker jag att jag kan.

Om PR fördelas mellan länkar som Jim säger (vilket ju verkar rimligt), så borde det betyda att en länk på en sida som aldrig besöks men som har en PR 4 och saknar utlänkar, borde väga tyngre än en listning i ett länkarkiv som dmoz och sunet. Förutsatt att den lilla sidan som aldrig någon besöker har någorlunda relaterat innehåll.

Så att misstänka att det finns någon form av TR verkar inte orimligt. Konstigt bara att ingen skulle känna till det om det fanns på riktigt. Skär Google av tungan på sina programmerare och gömmer dem i ett litet rum i källaren på huvudkontoret, eller hur kommer det sig att alla verkar veta så lite? h34r:
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017