Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Youdoideas.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-13, 20:34 #1
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Ett av mina projekt som det inte har blivit någonting av är en webbplats för köp och sälj av idéer.

Själva idén med en sådan sida tyckte jag var unik och revolutionerande.
Jag började programmera och designa Youdoideas.com i början av 2007.
Vi var tre personer involverade i projektet, men en av dem hoppade av nästan direkt. Den andra är en intresserad idéskrivare som disskuterade hur siten skulle utformas och la in en del idéer. Det var alltså bara jag som programmerade och designade siten.
Inspirationen kom bland annat från Istockphoto och jag bestämde att vi skulle ta 50% provision på alla sålda idéer.
Det tog flera månader att göra grunden till siten, men sedan dess har jag bara gjort små förändringar och inte orkat jobba på siten.
Någon aktivitet har det aldrig blivit. Jag provade att annonsera på AdWords bara ett par dagar, vilket gav några nya medlemmar och några inlagda idéer.
De problemen och eventuella lösningar jag ser är följande:
- Vi har inte definiert vad vi menar med idéer, kan det vara typ vad-som-helst? Hur gör vi med ganska självklara saker, om någon lägger in sådana?
- För bred site, som är ett resultat av ovanstående, d.v.s. ingen inriktning, för mycket för en person att hantera och svårt att dra igång. Jag har nu i efterhand funderat på att man skulle t.ex. kunna inrikta siten mot marknadsföringsidéer och gerillamarknadsföring eller göra om siten till en svensk webbplats (kanske något för en person som eventuellt tar över siten?)
- Siten saknar i princip målgrupp, vem som är tänkt köpare an idéer, det har varit diskussioner huruvida vi skulle rikta den mot privatpersoner eller företag.

Vad som fungerar i dagsläget är
- Registrera
- Inloggning
- Medlemssidor med statistik o.s.v.
- Egna presentationssidor som kan redigeras med WYSIWYG
- Lägga in idéer och skapa kategorier
- Söka bland idéer, både textsökning och sökning bland taggar
- Bekräftelser på godkända idéer och kopior på köpta idéer skickas till e-post
- Automatisk koppling till PayPal, dvs fylla på kontot automatiskt med PayPal/Kreditkort (oj vad man har slitit med detta)
- Halvfärdigt administrationsgränsnitt där man kan godkänna/ta bort idéer/kategorier, göra utbetalningar och se statistik
- Den funktion som jag är mest nöjd över)) - automatiskt skapas ett PDF-dokument med den köpta idétexten och en Youdoideas-vattenstämpel!


Hur om helst har jag vare sig tid eller intresse att fortsätta jobba med siten. Det går bättre för andra siter jag sköter helt enkelt.
Under tiden jag skapade den jag jag lärt mig väldigt mycket inom php-programmering som jag har nytta av idag. Så det var en delvis bra investering ändå.

Om någon är intresserad av siten får ni gärna höra av er via PM eller mail.
Vill ni prova siten, kontakta mig med erat login, så kan jag fylla på erat konto.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 23:49 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Intressant!
Något som jag dock kände direkt saknades var kategorisering av idéerna.
MissDomain har väldigt bra presentation av kategorier, ta inspiration från det.
Designen var bra, ingenting att klaga på där egentligen, snyggt och inte rent!

Lycka till!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017