Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CSS: Positionera en footer i en div

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-10, 09:00 #1
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Kod:
<div id="ruta" style="width:500px;height:200px"><p>lite innehåll och ibland mycket innehåll</p><div id="fot">min footer som alltid syns och ligger längst ner</div></div>
Jag har en div "ruta" som är 500x200 pixlar. I den finns det en del innehåll. Nu vill jag lägga in en footer "fot" i rutan.

Mitt problem är att jag vill att "fot" skall ligga längst ner oavsett innehållet i "ruta". Dessutom vill jag att innehållet i "ruta" aldrig får överlappa "fot". "fot" skall alltså alltid synas och hålla sig inom ramarna för "ruta". dessutom har inte "fot" någon fast höjd utan höjden skall bero på storleken på texten (vilket så småningom skall kunna ändras av användaren).

Egentligen vill jag alltså ha en vanlig footer, förutom att den inte skall ligga längst ner i fönstret utan i stället längst ner i en div. Samt att den alltid skall synas (antar att detta sker med z-index)

Finns det något css proffs här som kan hjälpa mig en liten bit på väg?
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-10, 10:25 #2
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
Kod:
<div id="ruta" style="position:relative;min-height:100%;width:500px;height:200px"><p>lite innehåll och ibland mycket innehåll</p>
<div id="fot" style="position:absolute;bottom:0;">min footer som alltid syns och ligger längst ner</div>
</div>
Borde fungera, men förstås borde allt ligga i ett externt stylesheet istället. <_<
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017