Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


WSDL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-12, 18:40 #1
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Har jag förstått WSDL (Web Services Description Language) korrekt om jag tror att det är en fil på servern som beskriver de tjänster som servern kan utföra via SOAP samt vilka parametrar tjänsten vill ha?

Måste bygga en ny rutin i vårt system och köra webservices över SOAP vilket är helt nytt för mig :unsure:
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 19:27 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Services_...iption_Language
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 20:34 #3
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 51
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 51
WSDL är en hemskt abstrakt beskrivning av informationsutbytande tjänster.

Kombinationen av att använda WSDL för att beskriva en tjänst som utbyter SOAP över HTTP/HTTPS är typ 99% av användningen. Men egentligen är WSDL generell, där SOAP-tjänster bara är en extension, så att med rätt extensions kan man beskriva allt från HTML-formulär till DNS-uppslagningar.

En typisk WSDL för en webbtjänst över SOAP består av en "types" del som namnger komplexa typer (ofta med XML schema). Flera "message" delar som namnger och typbeskriver värdet som ett givet meddelande består av. En "portType" del som beskriver "operation"s, vilka messages som ska skickas in, och vilka messages som kan komma tillbaka, och vilka messages som kan komma som faultTypes. Sedan kommer typ identisk information i en "binding" del som beskriver hur en operation ska utföras i den faktiska bäraren av information (tänk SOAP). Och som knorr en "port" del som beskriver hur man kan hitta att tala med den tjänst som finns beskriven i en binding (tänk http addresser).

För att sammanfatta det: Jag hatar skiten och tycker att alla som använder den här "teknologin" förtjänar sina sega och instabila distribuerade system. Om tre år måste ni skriva om allt i nästa grej som inte fungerar. Då kommer det troligtvis vara något som handlar om clusterarkitekturer istället för tjänsteorienterade arkitekturer. Vi utvecklare kommer vara ännu dyrare då. Grattis!
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 21:21 #4
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Citat:
Originally posted by ChSu@Nov 12 2008, 21:34
För att sammanfatta det: Jag hatar skiten och tycker att alla som använder den här "teknologin" förtjänar sina sega och instabila distribuerade system. Om tre år måste ni skriva om allt i nästa grej som inte fungerar. Då kommer det troligtvis vara något som handlar om clusterarkitekturer istället för tjänsteorienterade arkitekturer. Vi utvecklare kommer vara ännu dyrare då. Grattis!


Tyvärr så är vi tvingade av tjänsteleverantören att använda deras webservice.
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 23:01 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Men om det är din SP som har SOAP-tjänsten så behöver du nog inte bry dig så mycket om WSDL-filen? Det tar ditt web services-library istället hand om.

I php finns det en utmärkt soap-klient inbygd: http://se2.php.net/soap
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 10:37 #6
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Citat:
Originally posted by coredev@Nov 13 2008, 00:01
Men om det är din SP som har SOAP-tjänsten så behöver du nog inte bry dig så mycket om WSDL-filen? Det tar ditt web services-library istället hand om.

I php finns det en utmärkt soap-klient inbygd: http://se2.php.net/soap
Det är vår leverantör av kontokortstransaktioner som fått nya regler från VISA och MasterCard.
Leverantörerna blir certifierade av VISA och MC och som vanlig e-butik är det i princip omöjligt att nå upp till kraven.

Vi kör gammal hederlig ASP så det här blir en utmaning
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 12:24 #7
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Till slut fick jag det att funka.

Supporten skickade lite extra exempelkod och när jag ifrågasatte den så var det visst C# och inte ASP (VB script) <_<
Den befintliga exempelkoden var felaktig och när jag påpekade det fick jag till svar att koden inte uppdateras när en webservice ändras <_<

Nåja, får väl vara glad att det iaf går att få kontakt med deras tjänst och få ett svar tillbaka. Tog bara en vecka med mail fram och tillbaka
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017