FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har fått igång Apache2 och allt verkade vara frid och fröjd.
Skapade ett ftp konto och laddade upp lite saker, sen när jag kollar på sidan så får jag upp att apache inte kan komma åt saker i en mapp, jag kör chmod 755 på mappen men apache har fortfarande inte tillgång. Kollar igenom commonapache2.conf och ser att user/group = apache , men jag har ingen grupp eller användare som heter apache. Och ftp-kontot tillhör ju dessutom en annan grupp ftpkonton. Hur skall jag lyckas med detta? Jag vill ju knappast sätta 777 på mappar och filer som skall ändras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
useradd apache groupadd apache Mvh Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kollade runt lite och hittade användare och grupp : apache
Har lagt till användaren apache i ftpgroup Nu verkar det vara ett problem kvar, och det har att göra med att jag skall ställa om umask, ett kommando jag inte känner till. Som standard i ftp-servern blir alla filer umask=022, men det skall tydligen ändras till något annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
angående umask, har kollat i man etc men jag förstår inte, testade att köra umask 0000 directory och chmod 755 directory men det är ändå inte skrivbart för apache. apache är även tillagt i gruppen ftpgroup som användare ftpusr tillhör (ftpusr är ägare till directory)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|