FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
har precis dragit igång enskilda firman och nu tänkte jag fixa ett bokföringsprogram. Tittade lite på SPCS produkter och tyckte SPCS Avendo Bokföring verkade ok. Någon som har några erfarenheter av detta program? Det jag kommer att syssla med är konsultarbete och inom än något nära framtid även med en webbtjänst. Det kanske räcker med SPCS Bokföring eller SPCS Administration 200? Jag har sökt på forumet men hittade inget om Avendo. En liten bi-fråga också, kan man inhandla böcker angående bokföring och liknande till företaget eller måste detta bekostas "privat". MVH Jimmie |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Allt som rör företaget kan du debitera på företagets konto.
Om det så är tidningar som rör ditt företag/utveckling eller litteratur som stärker dina kunskaper inom din bransch så kan du ta med dig detta i din bokföring. Dina andra frågor som rör SPCS kan jag inte hjlpa dig, men jag tror säkert det finns många som har bra kunskaper ang. SPCS. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har alltid trott att man inte kan dra av tidningar på sitt företag. Är det inte så?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det ska inte vara några problem, själv så tar jag med mig litteratur, tidningar m.m. in i bokföringen.
Som jag har fattat det; Så länge det är inom ramarna för ditt företag så ska det vara Grönt En kalle-Anka kanske inte funkar.... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Allvarligt så kan man ta i princip vad som helst bara man har en rimlig förklaring. Jag vet ett konsultföretag som köpte ett biljardbord "till en mässa" som nu står i deras lokaler... Det viktiga i sammanhanget är nog att prylarna finns i företagets lokaler. Att man "lånar hem" en plasmaTV gillar inte RSV. Om hemmet och företaget delar lokaler så förenklar det ju... Men i botten är det rimlighet som räknas. Lite bokföringsböcker och branchtidningar. Inga problem. 3 biljardbord, 2 plasmaTV samt 5 bärbara till din enmansfirma som gör hemsidor; mer tveksamt om RSV godkänner vid en revision. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
1. Vi har SPCS tilläggs & kringprogrammering som specialitet.
Jag litar inte på Avendo däremot SPCS admin är et mycket bra och väl beprövat system. SPCS 200 har samma bokföring som de dyraste versioner... Du kan ladda ner "demo" - en riktig men 30 dagars version. Kör en månad gratis - om du vill senare byta till något annat kan jag - gratis- hjälpa dig med överföring. Men jag tvivlar på att du vill byta. 2. Literatur som stödjer din verksamheten - bokföring, administration, branchliteratur är avdragsgilltig. Obs även friskvård t.ex gymkort. Mycket kan du dra av om det står i rimlig proportion till firmans omsättning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
att numera försöker staten - långsamt- minska på skillnader. Det är mycket bättre att driva företag i AB-form då kan man vara anställd själv. Som anställd i eget AB kan man t.ex dra av traktamente vid utlandsresor, det får man inte med enskild firma. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|