Kom ihåg mig?

Till er som struntat i FF användare...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-02, 21:47 #1
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Många av mina kompisar har börjat använda FireFox nu helt plötsligt, varför de just börjat nu vet jag inte, kanske är det tack vare den otroliga marknadsföringen som pågår. Många webmasters har struntat i detta FireFox användare eftersom det varit så få som använde FF. Själv började jag inte fixa mina sidor för FF förrens jag skaffade det själv för några månader sen. Jag tänkte kolla efter hur många det igentligen var som använde FF, och om antalet ökade nu när Ver1 har släppts. Jag kollade statistiken på en av mina sidor (runnt 1000 unika / dag (datorrelaterad sida)).

Såhär ser statistiken ut för Mozilla/FireFox användarna:
Aug: 13.8%
Sep: 14.2%
Oct: 15.2%
Nov: 17.7%
Dec:19.1%
Jan: 24.3%

Det är ju skrämmande så snabbt FF växer. Ett tips till er som fortfarende inte börjat fixa era sidor för FF, så är det nog dax att börja göra det nu. Själv längtar jag tills FF får så stor majoritet att man kan skita i att se till att sidan funkar för IE =)

Jag tror att användnignen av FF inte kommer gå över 50%, sen kommer Longhorn och då går användningen nog ner till 25% igen, sen kommer det nog gå upp till 50% igen. Det är trots allt många företag och mindre datorkunniga kvar som inte kommer att byta från IE.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 22:05 #2
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

En av stora anledningarna till att "vanliga dödliga" börjat använda FF och inte bara datanördar är dessa äckligt jobbiga och många vbs/ocx/active-x virus/program som man med ie väldigt lätt råkar ut för.
När en datortekniker idag installerar om en dator pg.a att den har fått x antal spyware program som segar ner hela burken så installerar han säkerligen med firefox så han slipper göra om samma jobb igen och på så sätt sprids ryktet bland de vanliga användarna. Webbläsaren som skyddar dig som användare!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 02:08 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Är FireFox så välprogrammerad så det inte finns buggar, eller anser hackarna att FF är en förliten marknad? Och hur kommer det ändra sig när FF tar andelar och hackarna också tänker att det är dax att "börja använda FF"?

Väntar med spänning på framtiden.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 07:10 #4
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
följer man rätt syntax så funkar sidan i FF också.
Så svårt är det.

Men jag måste säga att jag är grymt nöjd med min läsare.
(Firefox)
Oläst 2005-02-04, 10:41 #5
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Thomas@Feb 3 2005, 03:08
Är FireFox så välprogrammerad så det inte finns buggar, eller anser hackarna att FF är en förliten marknad? Och hur kommer det ändra sig när FF tar andelar och hackarna också tänker att det är dax att "börja använda FF"?
Att den klarar sig bättre än IE tror jag nog. Man ska ju inte säga att den är felfri, för det är den inte. Men eventuella hål kommer täppas till snabbare än vad det har gjorts till IE. Öppna projekt har ju visat sig dugliga vid andra tillfällen (tänker på LAMP-configurationen) så jag tror nog detta kommer gå bra.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-04, 11:25 #6
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
FF har haft ett antal allvarliga buggar sen i september. De som utvecklar FF har även bekräftat detta officiellt. Allt eftersom användarantalet ökar så ökar också antalet buggar och säkerhetsbrister i FF. Klart man fixar buggar snabbt när det är beta. För då utvecklas programmet för fullt. Nu när 1.0 har kommit så går det allt segare med att fixa dessa buggar/säkerhetsbrister. Så nu får vi se hur lång tid det tar innan de fixar dessa buggar som finns nu.
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-04, 12:33 #7
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Å andra sidan så är det vissa funktioner som M$ valt att bygga in i IE såsom activeX/Vbs-script som förenklar för vissa webbsajter men som för en användare som bara klickar på fel knapp lätt installerar spyware på den egna datorn. Jag tror inte att FF kommer råka ut för detta.
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-04, 13:11 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Klorinsky@Feb 4 2005, 12:25
FF har haft ett antal allvarliga buggar sen i september. De som utvecklar FF har även bekräftat detta officiellt. Allt eftersom användarantalet ökar så ökar också antalet buggar och säkerhetsbrister i FF. Klart man fixar buggar snabbt när det är beta. För då utvecklas programmet för fullt. Nu när 1.0 har kommit så går det allt segare med att fixa dessa buggar/säkerhetsbrister. Så nu får vi se hur lång tid det tar innan de fixar dessa buggar som finns nu.
Jo, FF har buggar. Men det är ju fel att säga att antalet buggar ökar med antalet användare, det är ju bara de känsa buggarna som ökar...
Även om FF nu har kommit till version 1.0 så är chansen stor att säkerhetsfixar kommer ut snabbare än till IE. Dessutom är ju buggarna av en lite annan karaktär. Eftersom IE är så pass integrerat med övriga Windows kan de buggarna leda till värre saker än "bara" problem med webbläsaren. Det är ju där den största skillnaden är, i övrigt handlar det mycket om tycke och smak.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-04, 13:47 #9
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Som "dataexperten" i kompisgänget får man ständigt agera helpdesk när spyware, trojaner och annat skoj ska bort. "datan är seg" är ju en klassiker .Självklart rensar man med lite olika program, avinstallerar en del, slänger in en brandvägg men även installerar firefox åt samtliga och INGEN har blivit missnöjd. Precis som jag skulle dom aldrig mer orka att surfa med IE. Dom rekommenderar det i sin tur vidare... och som vi alla vet är det den bästa marknadsföring en produkt kan få.. Firefox kommer gå långt.

Vad jag kan förstå gillar dessa datoranvändare Firefox främst för att dom; Slipper spyware, popups och kan ha sidor i tabs.

Men men... microsoft har Windows och det är ingen liten fördel direkt. Att deras webbläsare får utgöra standard är ju en enorm fördel för dom så det är inget dom kommer släppa i första taget.

Enda problemet jag upplever med firefox är att den läcker minne på ngn vänster... :S
Sequenza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-04, 17:30 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Och snart (undrar vilket datum eg?) kommer en helt omskriven IE. Få se vad de har lyckats med då.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017