FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om jag säljer reklam på en hemsida till ett företag utanför eu.
Ingen moms då? Om jag säljer reklam på en hemsida till ett företag innanför eu. 25% moms? eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Reklam räknas som tjänst?
Intellektuella tjänster från Sverige till ett annat EU-land: Svensk näringsidkare till en tysk näringsidkare. = Momsfri exporttjänst för säljaren, köparen redovisar moms på förvärvet i Tyskland. Intellektuella tjänster från Sverige till ett land utanför EU: Svensk näringsidkare till en norsk näringsidkare. = Momsfri exporttjänst för säljaren, köparen redovisar moms på förvärvet i Norge (om de norska reglerna är utformade så). Ingen moms på fakturan och ingen moms i bokföringen??? eller??? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du måste ha köparens VAT nummer. På något sätt, jag vet inte hur, skall det in i din bokföring. Jag har bara kört i andra riktningen, dvs angivit mitt VAT nummer vid köp från EU-land.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
VATnummer har jag för företag inom eu, ska det bara stå på fakturan? Ska man bokföra någon moms? liknande vid inköp av tjänster(Ingående moms X kr och Utgående moms X kr).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Skatteverket svarade.
Inget skall bokföras men man måste ha detta på fakturan: Vid befrielse från skatt eller vid omvänd skattskyldighet en hänvisning till * den relevanta bestämmelsen i Mervärdesskattelagen * den relevanta bestämmelsen i momsdirektivet eller * en annan uppgift om att omsättningen är skattebefriad eller att köparen är skyldig att betala moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vet inte om detta kan reda ut något.
Om ni tar en titt på en faktura från Googles Adwords, så är det moms på den. De har ett Irländskt momsregisteringsnummer. Enligt skatteverket, kan ett svensk företag inte dra av momsen som är angiven på Googles faktura, dvs ta upp det som ingående moms. Hela fakturans belopp skall bokföras som en kostnad. Om det hade funnits ett svensk momsregistreringsnummer på fakturan, så hade momsen kunnat bokföras som ingående moms. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|