FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har ett nätverk hemma, en fast IP-adress på ena servern. Jag har några nätverksenheter monterade till enheter i Windows och har valt att återansluta till dessa varje gång Windows startas. Dock så går inte det så bra (se bild nedan). Vad jag måste göra varje gång datorn har startats är att via "Den här datorn" dubbelklicka på en enhet och logga in. Då blir den ansluten. Detta är lite störande då datorn ska startas på fasta tider, när jag inte är vid datorn, och en backup genomföras. Någon som har nått tips på hur jag kommer runt detta problem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle gissa att du loggar in med annat användarnamn
och lösenord på servern, än vad du loggar in med på klienten. Windows skickar sitt login i förstahand som default när den försöker ansluta enheter. I AD fungerar detta förstås perfekt, men i en Workgroup är det lite värre.. Här tror jag du har en lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ahhh, jo jag har inget lösenord satt i Windows nämligen. Skulle ju kunna ta bort lösenordsskyddet på de enheter jag monterar som hör till NAS:en, men känns inte riktigt okej, även om den är låst från Internet bakom en brandvägg.
Ska läsa forumposten du länkade och se om jag blir något visare. Tack så mycket! // Robban Om någon annan får för sig att svara så glömde jag nämna att det är Vista Ultimate. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ser inte riktigt vilka ikoner som gömmer sig bakom dialogrutan, men saker som kan ställa till problem är ju om man har olika alternativ för att spara lösenord, då kan detta ge konflikter som gör det "omöjligt" att få Windows att spara lösenord som det ska, du har ju t.ex. en McAffee ikon där, det kan vara en sak, den vanligaste är annars om man har en fingeravtrycksläsare. Men annars hade du ju en lösning på den där länken...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nä, inget sånt. Har full koll på Windows i övrigt, förutom just nätverksbiten som jag inte kommit in så mycket på =) Har lösenorden sparade men den ville sig ändå inte. Har lagt in lösenordet nu i nätverkshanteraren, men inte haft tid att starta om burken. Men så snart jag är klar så kommer en rapport om hur det fungerade.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|