Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2006
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2006
|
Hej,
Skulle vilja höra med er alla som driver en webshop och säljer saker över nätet (liksom mig själv) vad ni har för policy beträffande ångerrätt. Jag är insatt i vad som gäller i distansavtalslagen och konsumentköplagen och följer den i dagsläget (och sedan 2 år) till punkt och pricka. Dock så blir det ofta så att en kund "provat" en produkt, och av någon anledning är missnöjd och vill byta eller returnera och få pengarna tillbaka. Ofta kan det vara små saker man noterar när man får tillbaka en sådan produkt, kartongen kan ha små märken, fingeravtryck på produkten, brutna plastplomberingar, skitig väska, etc.. Oftast bara "småsaker", men ändå ibland tillräckligt för att nästa kund skall se att produkten är "begagnad" och inte längre fabriksny.
Har under mina 2 år nekad endast 2-3 stycken att ångra köpet på grund av större blesyrer, men jag funderar på hur lagstiftarna resonerat i detta avseénde. Ingen kund vill köpa en produkt som någon annan fingrat på, oavsett hur lite det än må vara, det går inte att övertyga någon att köpa den produkten om dom vet att man kan ta hem en fabriksny istället. Och då uppstår frågan, vad ska vi handlare göra med dessa "provade" produkter? Returnera dom till grossist i utlandet och få pengarna tillbaka? Momsen spelar ju ingen roll då den justeras, men tullen går man ju miste om i detta fall+frakter. Eller ska man prångla på denna produkt till nästa kund och "hoppas" på att dom inte märker nått? (vilket känns osjysst mot den personen). Eller ska vi kassera dom allihopa? I alla avseénden uppstår stora problem och kostnader för företagaren, och lagstiftningen är i mina ögon väldigt vag och dåligt skriven.
Vad säger ni?
|