FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är väldans less på att behöva dual-boota eller köra virtuell Windows-installation för att kolla av designer i Internet Explorer. Finns det några verktyg, plugins, webtjänster eller dylikt, som fungerar bra för att validera alt. rendera mot IE? Brukar normalt köra en väldigt hård W3C validerare för XHTML på koden, men det räcker inte hela vägen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du ett himlans flyt kan du få igång IE i wine. Men det brukar skita sej.
Jag letar också efter en sån här lösning, för tillfället har jag en extra dator bara för att kontrollera i IE.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För snabbkoll i IE använder jag
http://ipinfo.info/netrenderer/ Sedan finns en sajt (som jag tappat bokmärket för) där man kan kolla massor av olika webbläsare. Problemet med den är att det kan ta mer än 1 timme att få skärmbilderna |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lättast är att skaffa en till burk som du ställer bredvid, går säkert att få någon tillräckligt bra dator inkl. skärm för under 2000 :- på blocket.
Annars så är browsershots.org helt ok, lite segt ibland tycker jag bara. Vill man kunna se direkt så är nog inte några sådana sidor särskilt bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kör Safari/Firefox/Opera i Mac OS X på min utvecklingsburk och har även Windows 7 med Explorer 8 på samma maskin. Windows 7 RC 1 är gratis fram till sommaren och fungerar till början av 2010. På laptoppen kör jag XP med Explorer 7 och Explorer 6 på utvecklingsmaskinen med hjälp av Wine -rätt enkelt egentligen. På en separat disk skulle man ju kunna köra linux med några webbläsare också men det känns inte nödvändigt. (Dessutom har jag en Toshiba med Windows 98 och Explorer 5 mest som kuriosa.)
Alltså två datorer för IE6, IE7, IE8, FF 2.o, FF 3.0, Opera och Safari - känns inte särskilt betungande men roligare vore det ju om alla kunde strikt följa CSS-, XHTML-, ECMA- och DOM-specifikationerna… |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns också en windows-variant av ies4linux ifall det är okänt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för tipsen allihopa, ies4linux verkar fungera rätt okej så mången tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Fungerar IEs4Linux för att testa t ex beteende vid användning av flash (må det vara i kombination med html/css eller med javascript)? Får det samma säkerhetsinställningar som det som körs under "ett riktigt" OS? Fler potentiella skillnader?
Det känns för mig lite som att testa för MAC-Safari under Windows. För det mesta får du, förutsatt samma version, samma resultat under Windows som OSX. Men där man minst anar det kommer konstigt beteende med t ex Flash. En gång har jag faktiskt också varit med om en specifik bugg för Safari under Windows.
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|