FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Eftersom min ekonomitant gått för dagen och hjärngympan nyss satte igång så har jag en funderingar som någon/några kanske kan svara på. Kan ens företag köpa en bostadsrätt, säg en 3:a där ett rum är kontor och ett rum sovrum. Kan jag sedan "hyra ett rum" av mitt eget företag för boende där? Ni kanske förstår tanken? Mvh Robban |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Rent juridiskt borde det inte vara något problem så länge du betalar marknadsmässig hyra för boendet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag är inte jätteinsatt i ärendet men snubblade över den här tråden för någon månad sen:
http://www.skatter.se/index.php?q=node/298 Edit: Jag tror du kommer bli förmånsbeskattad på hela bostaden med tillhörande möbler även om du bara säger dig bo i ett rum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Dom flesta BRFer accepterar inte juridiska personer i deras stagar, så då blir det nog stopp i vilket fall som helst.
Det handlar ju också lite om försäkringar, du måste ju ha en BRF försäkring, borde ju gå att skriva på företaget men jag är osäker på vad som gäller där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, du kan köpa en BR på ditt bolag, om bostadsrättsföreningen accepterar juridisk person (många brf:er, speciellt på ex Östermalm gör det).
Sedan måste du ju räkna på om det lönar sig eftersom du förmånsbeskattas om du bor där privat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Antingen köper du en bostadsrätt som kontor och bor någon annanstans, eller så köper du privat om du ska bo där. Det lär inte löna sig annars.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|