FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej, glömde vad det heter. Jag söker ett script som är enkelt att lägga in på sin befintliga sida. Tanken är att man skapar en mapp på servern som heter ex. bilder och där läger in sina bilder. Sedan på sidan visas en bil och pilar höger vänster. Man ska då bläddra igenom alla bilder i den mappen fast bara en bild visas per gång om ni förstår
Kom gärna med tips. Ju snyggare bildvisning ju bättre så klart |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
LightBox 2
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Måste man inte visa alla bilder på sidan för att lightbox fungerar?
Jag skulle vilja bara visa en bild och för att se nästa klickar man på nästa osv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej det räcker med att visa en =)
[img]images/inside/2.jpg[/img] Den här koden gör att bara första bilden visas på sidan. Alla bilder som ska vara under samma lightbox så att säga ger man samma benämning i "lightbox[namnhär]" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Ok, ska testa
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Lyckades nu
![]() Men här måste jag uppdatera koden för varje ny bild. Går de inte att vissa hela innehåll i mappen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Modifierade ett befintligt jag använt tidigare, men ändrade lite för lightbox 2 nu. Detta funkar med exempelfilerna/katalogen som följer med lightbox 2 download. Scriptet plockar alla .jpg-filer i en katalog. Spara detta till nagotnamn.php och lägg i lightbox-katalogen för att testa.
Går kanske förfina koden, men det verkar funka för mig. Vill du lägga scriptet i samma katalog som bildfilerna, så kan du skriva $dir = './'; Kod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> <title>Bilder</title> <link rel="stylesheet" href="css/lightbox.css" type="text/css" media="screen" /> <script src="js/prototype.js" type="text/javascript"></script> <script src="js/scriptaculous.js?load=effects,builder" type="text/javascript"></script> <script src="js/lightbox.js" type="text/javascript"></script> <style type="text/css"> body{ color: #333; font: 13px 'Lucida Grande', Verdana, sans-serif; } </style> * * </head> <body> <?php //$dir sätts till katalogen som bilderna ligger i $dir = 'images/'; $handle = opendir($dir); $array_indx = 0; while(false !== ($file = readdir($handle))) { $dir_array[$array_indx] = $file; $array_indx ++; } sort($dir_array); $image_counter = 1; foreach($dir_array as $n) { //för varje bild... if(strtolower(substr($n, -4)) == ".jpg") { *echo "<a href=\"".$dir.rawurlencode($n)."\" rel=\"lightbox[bilder-".$dir."]\">"; *if($image_counter == 1) *{ * echo "Starta bildspel"; *} *echo "</a><br />\n"; *$image_counter++; } } ?> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|