FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hello folks..
Tänkte köpa denna som en databasserver och köra mySQL på den.. Är det en bra konfig och pris? Tacksam för svar av er som kan och förstår ![]() DELL™ PowerEdge™ 1950 (SV41951) Datum och tid: måndag den 22. december 2008 15:59 Systemkomponenter DELL™ PowerEdge™ 1950 (SV41951) Antal 1 Quad Core Intel® Xeon® E5410, 2X6MB Cache, 2.33GHz, 1333MHz FSB Enhetspris 24899,00 kr Få 6230 Kr rabatt på utvalda PowerEdge™ 1950 - modeller Giltig till den 29 januari 2009 Visa detaljerad information - 6230,00 kr Katalognummer: 1212 SV41951 Modul Beskrivning Visa information Base Quad Core Intel® Xeon® E5410, 2X6MB Cache, 2.33GHz, 1333MHz FSB Ytterligare processor Quad-Core Intel® Xeon® E5410 2x6MB Cache, 2.33GHz 1333MHz FSB Minne 8GB Memory, 667MHz (4x2GB Dual Ranked FB DIMMs) Optisk enhet 8X IDE DVD-ROM Drive Leveransdokument European - Documentation and Rack Power Cord Andra hårddisk 146GB, SAS, 3.5-inch, 15,000 rpm Hard Drive (hot-plug) Standardsupport 1 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag Supporttjänster 3 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag Installationsservice Du har valt att avstå från Dell PowerEdge-installationstjänst RAID-anslutning RAID 1 Configuration, Add-in PERC6i Controller (requires 2 Hard Drives) Strömförsörjning One Non-Redundant Power Supply Backplanes 1x2 Backplane for 3.5" HDD support chassis Stöldskydds- och tillgångsmärkning Asset Tag - Technical Details (system type, tag number, processor, memory, operating system) Rackmonteringsskenor Rack Chassis with Static Rapid Rails Orderinformation PowerEdge Order - Sweden Aktivering av TCP/IP Offload Engine (bunden modul) TCP/IP Offload Engine (2P TOE) Ready Utbyggnadskort Riser med PCIe-stöd (2x PCI Express-kortplatser) Första RAID- eller SCSI-styrenhetskort PERC 5/i Integrated RAID Controller Card Fabriksinstallerat operativsystem Ingår inte Systemdokumentation OpenManage-serverprogramvara installerad, med CD eller dokumentation Primär hårddisk 146GB, SAS, 3.5-inch, 15,000 rpm Hard Drive (hot-plug) Framsidesram PE1950-ram Totalt : 18669,00 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Frågan är väl snarare, vad är ditt behov?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ser väl bra ut men behövs verkligen en quadcore xeon med 8gb ram för att köra den som enbart databas server?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dansbandsdax sidan ökar som tusan och just nu kör vi den som localhost och det segar ner servern som tusan när det rullar på med folk där.. Det är lite som en försäkring oxå för senare bruk så vi inte behöver byta upp oss om ett år ca.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Minnen för att det oxå behövs ![]() Jag skickade förresten ett mess till dig med lite frågor ang din Ggate... Har du inte fått det? Jag fick samma mess av dig som du skickade första gången.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Bra och bra. Den går naturligtvis alltid att göra bättre men visst är det en bra server. Sen kan m an ju alltid diskutera om den är prisvärd och så men det brukar till slut bli en diskussion i stil med vilken färg som är snyggast.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är en tredje disk som hotspare. Fast det betyder ju annat backplan, perc osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Därav mitt lilla första stycke "ni som kan och förstår" ![]() Men som mysql server.. Är den snabb och tillförlitlig? Vet att ngn sa attd et skulle vara en viss processor till linux versioner etc.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hade nog funderat på en 2950 så går det att få mer disk lättare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan får man räkna på kostnaden det tar i tid och avbrott att behöva uppgradera senare. Men jag skulle nog valt köra med 3 x diskar och raid5 alla fall så kan du även uppgradera med mer diskar med tiden. Raid1 är inte alltid bästa prestandan och du låser dig om du vill stoppa i mer diskar. Men beroende hur mycket läs/skrivningar du har till databas så gör disk extremt mycket även med extra cache på raidkontrollen. Fast sedan om det är en HP eller DELL server spelar inte så mycket roll, dock bör du kontrollera vad det för chip på kontrollerkort etc samt vilket ger bäst prestanda i linux och stabilitet. Något du bör lägga till är även batteribackup + cache till kontrollerkort om det är möjligt + extra PSU. För finns inget tråkigare är korrupta databaser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Snabb och tillförlitlig? Ja.
Det där med viss processor till linux, ingen aning men det finns det nog andra som är bättre på att svara på än mig eftersom jag inte är en kernelsnokare. Sen är Jonny inne på 2950 för mer disk och det är ju vettigt om man vill konfigurera i stil med 1 raid1 för systemet och ett raid5 med 3 diskar för db samt en hotspare. (Jag förutsätter att 2950 har plats för sex diskar som sina föregångare, jag minns inte - vi köper HP numera) Om databaserna inte är så stora så är mer disk overkill eftersom de då kanske ryms i minnet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|