FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tänkte ge lite tips till alla er som har planer på att starta e-handelsbutik.
Skicka varor direkt från distributören? Det låter kanske som en strålande idé? Här tänker jag förklara varför man inte skall använda denna lösning. 1. Ni blir inte unik hos distributören, dvs du får listpriser. 2. Ni har exakt samma lagersaldo som alla andra, varför skall dom då välja dig på prisjakt? 3. För att kunna vara med i matchen måste man priskriga = dålig lönsamhet. 4. Dålig koll på det faktiska lagersaldot, ( En konkurent kan köpa 300 st så vips har du 300 st mindre i din butik. ) 5. Mycket dålig koll på inköp och kommande leveranser, man måste ringa distributören 10 gånger om dagen för att bekräfta när en vara kommer in i lager. Här är några anledningar till varför jag tycker man skall ha eget lager. 1. unikt lagersaldo, är man inte billigast men har i lager väljer kunden att handla hos dig ändå. 2. Du får bättre status hos distributören om du har eget lager/butik. 3. Eget lager = bättre koll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag har 60% av mina produkter i lager och 40% som dropshipping. Detta har jag gjort i 6 år nu och jag har inte sett en enda nackdel med dropshipping. Ta bara som exempel. Igår hittade jag en ny tillverkare som tillverkar exakt sånt som passar min niche. Nu har de c;a 500 produkter som jag i skrivande stund håller på att lägga upp i min webbshop. Skulle jag ha köpt in och lagerfört alla dessa produkter så hade jag vart tvungen att lägga ut minst 1 miljon kronor om jag tagit ett dussin av varje.. Det slipper jag nu. Sen vet man ju inte heller vilka av dessa 500 produkter som kommer att sälja. Det problemet slipper jag också. Att packa och skicka dessa produkter tar sin lilla tid. Det slipper jag nu, plus att mina droppshippers åtar sig detta jobb för en avgift på runt 12 kr ($1.50). Det köper jag knappt kartong, bubbelplast, tejp och etiketter för. Plus arbetet och tiden. o.s.v. Sorry, men att dra all dropshipping över en kam ser jag som okunskap. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är först när man kommer upp i volym man märker av problemen.
sen antar att du inte använder svenska distar, för det är de jag syftar på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det största problemet är att det är hög konkurens och pressade priser, framföreallt på datorer och hemelektronik. Skall man överleva detta segment bör man tänka om och se fördelarna med eget lager. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan har man ett annat problem också, säljer man produkter som väger mycket, inte har volymer, så har sjukt höga frakt vilkor. Ibland har leverantören fraktfritt vid visa gränser, skall man då levrar en vara som ta mycket vol. , plus att du kan inte lagerhålla alla varianter av allting i lager. Dvs bli ändå leveranstider. Oftast är det kunder som vill ha grejerna skickade, leverantören har ett lager, leverantören har personal som kan packa grejerna, min huvudvärk är att få upp produkterna på hemsidan . Däremot kan man ha småplock i eget lager.. Jag kan tänka mig att ha eget lager, men då bli det egen import också, så man kan hoppa förbi distributören i Sverige. Dom leverantörer jag jobbar med räcker med ett mail, så får jag svar, oftast har dom status sidor på webben, där man kan se status på varan. Problemet är väl att en del leverantörer även säljer du slutkund, så man krigar ibland med sin leverantör, det är knepigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Någon som skulle kunna beskriva lite hur dropshipping fungerar rent generellt?
Beställer man manuellt eller blir detta automatiserat? Brukar detta vara standard för leverantörer eller är det något man får förhandla fram? Förslag på företag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är lite nyfiken hur det här med droppshipping funkar rent tekniskt. Alltså ett köp måste väl gå automatiskt till leverantören på något sätt. Är det någonslags affiliatelänk man har i sin e-butik eller hur funkar det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
De flesta distributörer erbjuder en prisfil och möjlighet att skicka direkt till slutkund.
Det funkar så att man laddar hem en prisfil från distributören, sedan lägger man upp order i distributörens webbshop. De större distributörerna har även stöd för XML / Webservice lösningar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|