FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har lurkat runt på det här forumet ganska länge och bestämde mig för att det var dags att registrera mig. Har några frågor som jag undrat över till alla er med webbutiker. Hur länge har ni haft webbutiken? Vad har ni för omsättning? Hur lång tid tog det att komma upp i den omsättningen? Säljer ni några produkter/tjänster som inte är lönsamma? Har ni anställda? Vilka tider på dygnet/dagar får ni flest beställningar? Vilka rutiner har ni för att skicka iväg ordrar? Använder ni etikettmaskiner? Ringer ni posten för upphämtning eller lämnar ni in paketen själva? Hur stor del av intäkterna kommer från faktura/kortbetalning/postförskott/förskottsbetalning? Vad vill ni helst att kunderna betalar med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Fakturabetalning är att föredra då det är det billigaste och smidigaste alternativet. Betalningsmoralen hos mina kunder är mycket god. Förskottsbetalning ger visserligen en lite högre säkerhet, men vid fakturabetalning går köpet igenom fortare och det händer att förskottsbetalningar inte genomförs. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Har inte kortbetalning idag men ska fixa det så fort jag får tid. Förskott är ju alltid bäst för då är man garanterad pengarna samt kostar minst för företaget men har man bra kunder så är ju faktura lika bra. Kan nämna att jag sköter all fakturering själv också. Kunderna uppskattar att ha 30 dagar betaltid istället för 10 och slipper dessutom fakturaavgift. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||
|
||||||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
5 år Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Post och FedEx kommer varje dag och hämtar paketen utan några telefonsamtal. Citat:
Kredit Kort. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
* Lockvaror * Tillfälliga kampanjer ( köp X och få Y på köpet ) * Produkter / tjänster som inte gått så bra att avyttra pga låg igenkänning m m |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Plocka marknadsandelar Synas - bygga varumärke |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
2 år Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Schenker hämtar varje dag Citat:
Kortbetalning anser vi är enklast, speciellt då vi använder Samport och deras bedrägerisystem (Risken för bedrägeri är mer eller mindre lika med 0.) |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vore intressant att se produktkalkylerna från er som säger att ni inte säljer några produkter som inet är lönsamma.
Utöver det, det finns alltså _inga_ hyllvärmare i era lager? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
3 månader Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Har tidigare erbjudit "alla" kunder faktura, men efter två bedrägerier på kort tid erbjuder jag idag inga webbshop-kunder fakturabetalning. Ringer man dock in beställningen eller liknande erbjuder jag faktura efter sedvanlig kreditkontroll. Efter att plockat bort faktura som betalningsalternativ ökade postförskott lavinartat. Ännu har jag inte fått någon retur gällande PF. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men jag ska försöka förklara hur/varför jag inte säljer 'olönsamma' produkter. För det första så märker jag upp mina produkter i de flesta fall med 200 - 500 %, så att man kan köra kampanjer/utförsäljningar med 50 - 70 % rabatt och fortfarande göra en vinst. För det andra så låter jag det aldrig gå så långt att en produkt blir till 'hyllvärmare'. Om jag ser att t.ex. en produkt inte säljer i de kvantiteter som jag vill, då säljer jag ut den ill kvickt och ersätter den med en ny produkt. En annan sak är lagerhållning som mindre företagare. Många sitter på alldeles för stora lager till ingen nytta. Själv "vänder" jag hela mitt lager 6 gånger per år, vilket går alldeles utmärkt om man planerar sina inköp rätt. Enligt "experterna" så bör man vända sitt lager åtminstone 2-4 ggr. per år. Det finns ju NOLL anledning att knyta upp kapital i åratal i ett lager. Det är t.o.m. rent ut sagt korkat. Själv håller jag reda på vilka produkter som säljer och inte säljer med min produktmodul. I den jag kan sortera alla produkterna per tidsrymd, kategori och efter antal sålda och lönsamhet: ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|