FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
har ett problem med en ny server jag arbetar mot (One). Verkar inte som den vill ta emot ÅÄÖ. Ex. Kod:
$sql = "INSERT INTO ".$prefix."_menu (name) VALUES ('Översikt')"; mysql_query($sql) or die(mysql_error()); Går jag dock in i PhpMyAdmin och väljer Lägg till.. och sedan där skriver Översikt i name, så visas det korrekt. MySQL teckenuppsättning är inställd på UTF-8 Unicode (utf8) precis samma som på min gamla server. Hjälp?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du har uft8 som charset på tabellen så bör du ha desamma på ditt system.
Prova annars detta efter mysql_connect: Kod:
mysql_query("SET NAMES utf8", $mysql_connection); mysql_query("SET CHARACTER_SET utf8", $mysql_connection); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
På mitt system? Citat:
Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, systemet du antagligen sitter och utvecklar. Kanske ett admingränssnitt? Använd utf8 där också. Du bör ha samma charset överallt. Annars kan det uppstå konflikter som dessa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
asp/php-filerna skall du spara som utf8 där också, samt se till att charset är inställt i HEAD-taggen
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du får nog plugga lite gällande den biten. =) Kan skicka en nyttig länk om teckenkodningar: http://www.w3.org/International/O-charset.sv.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ah. tackar, där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Aldrig stött på problemet innan eftersom Latin 1 verkar vara ganska mcyket standard annars, dock vet jag att UTF-8 är betydligt mer framtidssäkert. Visste inte att programmet jag jobbade med också hade dessa inställningar. eller i alla fall inte att de påverkade php koden, trodde bara det gällde HTML.
Well well, tack så mycket! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det har nog varit så för alla någon gång. Som jag har förstått det så skapades utf8 så att man inte ska behöva använda andra charset. Den ska stödja hela världens tecken på ett och annat sätt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|