FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sitter och gör viss nyutveckling/uppdatering av min webbshop, och i och med det så har jag lite funderingar på hur man ska presentera priset för besökare?
Tidigare så har jag gjort så att man som förstaval när man kommer in på sidan får välja vilken del av världen man kommer från (Sverige/EU/övriga världen). Beroende på det så har jag presenterat priset inklusive/exklusive moms. De svenska och EU-länderna så har jag presenterat med 25% moms, men kunder från andra länder har sett priser utan moms. Detta har inneburit att kunder har sett olika priser beroende på vilket val de har gjort i första steget. Jag tycker däremot att det inte är någon bra lösning att behöva välja land/region innan man kommer in i shoppen, och jag funderar därför på andra lösningar just nu. En variant är ju att presentera samma pris för alla kunder, och om kunden är från ett icke EU-land så har man alltså ett nettopris som är 25% högre än om det är en Sverige/EU-kund. Specifikationen av hur stor del av totalsumman som är moms kommer då alltså inte förän i bekräftelsen (när man vet vilket land som leveransen ska gå till). En annan variant är ju av att använda sig av ett GeoIP-skript för att automatiskt läsa ut till vilket land som kunden är ifrån och presentera priser utifrån detta. Någon som har en bra lösning för detta, eller har några synpunkter på vad ni tycker är bäst sätt att göra det på? Tilläggas kan ju också göra att de flesta av mina kunder är privatpersoner, men försäljning till företag tackar man ju inte heller nej till... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Priset utan moms är väl samma för alla?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad är det som hindrar mig som handlare att ta exempelvis 125 kr för en vara av alla kunder oavsett vart dom kommer ifrån. Svenskar för betala 125 kr inkl moms, men t.ex en amerikan får betala 125 kr exkl moms. Att sen det kanske blir ett överpris för varan till amerikanen är ju kanske en sak, men det är ju upp till han/henne att avgöra om de tycker det är värt att köpa till det priset? Jag måste ju sen självklart redovisa detta rätt till skattemyndigheten, men det är en helt annan fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Du får ju ta betalt vad du vill, så klart. Men om enda skillnaden är momsen så kan man hantera den i kassan sen och ta bort momsen för utom-EU-bor. Huvudsaken är att det blir rätt från början för merparten av besökarna.
Slutsats: Fixa med momsen i kassan om det inte är ett stort problem för majoriteten av besökarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Du bör även ta hänsyn till om det är privatkunder eller företag du hanterar.
Du måste ange momsen för alla kunder dvs du måste specificera så att en svensk privatkund vet att momsen är inräknad och hur stor den är både i procent och kronor. För en svensk företagskund måste du ange att momsen tillkommer och med vilken procentsats (moms i kronor är bra att ange oxo). En företags-EU-kund som anger sitt VAT-id ska inte behöva betala moms alls, men du måste då ha motpartens VAT-id för att få skriva ut fakturan utan moms. En företags-icke-EU-kund behöver du inget VAT id för att slippa ta upp momsen på fakturan. Resten måste jag kolla med skattmasen, börjar bli lite trötter.... . . . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Conny> Jag har ganska bra koll på vilka som skall betala moms och inte betala moms. Det jag däremot är mer intresserad av är hur man logistiskt gör det på en webbsajt så att rätt priser presenteras för rätt kunder. Jag vill som sagt inte att man skall behöva välja det första man gör när man kommer in på sidan, vilket land man handlar från, om man är privatkund eller företags kund osv...
Just nu så lutar det åt att jag använder mig av GeoIP för att avgöra land och sedan presenterar priserna inklusive moms om det är eu-länder, men utan moms om det är icke eu-länder. Företagskunder är jag inte i första hand inriktad på så dessa får räkna bort momsen manuellt på varusidorna, däremot så kommer momsen att vara separat specificerad på fakturor/kvitton osv. Det är alltså mer de praktiska tankarna på hur man gör en vettig användarupplevelse för alla dessa kundsegment som jag pratar om här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varifrån kommer majoriteten av besökarna? Är målgruppen privatpersoner måste du visa dina priser inklusive moms.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här skulle jag löst det:
Gör sidan för den målgrupp du har flest kunder från. Exempelvis har du svenska privatpersoner som största målgrupp ska sidan vara för dem. Sidan är på svenska med priser inklusive moms där det står att priserna är inklusive moms. En svensk företagare som besökare din sida förstår självklart att han får dra av momsen. Kommer det en kund från exempelvis ett EU-land förstår han för det första inte svenska och kommer därför söka efter en engelsk version av din butik för att förstår din butik. Väl där presenterar du priserna i exempelvis euro och förklarar tydligt vad som gäller för respektive land. Det är också enklare för dig att dela upp det på detta sätt då du troligtvis har olika frakter beroende på land samt olika leveranstider beroende på land. Dumt att få med all denna information på en sida för privatpersoner som ändå är svenskar och absolut inte bryr sig om dina frakter och leveranstider för andra EU-länder. Dumt att göra det svårare för din huvudmålgrupp och enklare för den målgrupp som inte ger dig lika mycket pengar. Jag kan ha fel men så här hade jag troligtvis löst problemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag lutar däremot att ha alla priser i svensk valuta även på den "internationella sidan", men ha en automatisk valutakalkylator som automatiskt även skriver ut ett ungefärligt pris i utländska valutor. Det gör det enklare för mig med bokföringen och jag slipper valutarisker mm. Bra eller dålig idé? Tilläggas skall ju också göras att det handlar om varor varor med en väldigt svensk/nordisk framtoning, så jag tror inte (!) att målgruppen skulle ha något emot detta. De kanske tom skulle kunna tycka att det var exotiskt att handla i svensk valuta..? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|