Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2006
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2006
|
Funderade på en sak, vi skickade ju ett paket till detta Manjehl Förvaltnings AB (nämnt i en tidigare tråd). Paketet har hämtats ut av en person som inte verkar ha med företaget att göra, som legitimerat sig som "Karol Siatkowski". Vi har i första läget sålt produkten till någon som uppger sig heta "Niklas Larsson", troligen fingerat, men min undran är vad gör Posten för koll innan dom lämnar ut paketet? Vad jag vet tar dom namnteckning och ID-kort (vilket scannas för lagring av personuppgifterna). Men om personen stulit ID-kortet eller helt enkelt inte bryr sig om skulder, polisanmälan, etc. och använder sitt eget ID-kort, var hamnar man då? Hur vet man att en person som löser ut ett paket adresserat till ett företag verkligen företräder företaget?
Har Posten någon skyldighet att göra en kontroll på att den dom lämnar ut ett paket till har någon koppling till företaget ifråga? Vi har även uppgett "Niklas Larsson" som referens (kontaktperson) i Pacsoft då adresslappen skrivits ut. Jag gjorde precis en provutskrift och det står ju faktiskt tydligt: "Kontakt: Niklas Larsson" på adresslappen i mottagarfältet, kan dom då lämna ut det till någon som heter något helt annat?
|