 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Jag har via e-post bestridit en faktura. Fordringsägaren har via e-post bekräftat att fakturan innehåll felaktigheter och att dessa skulle korrigeras. Fordringsägaren bad mig därför att bortse ifrån fakturan tillsvidare. För en månad sedan fick jag trots detta en betalningspåminnelse. Jag kontaktade fordringsägaren igen, som svarade att påminnelsen var felaktig och att den berodde på ett misstag hos deras ekonomiavdelning.
Idag fick jag trots detta ett inkassokrav på samma faktura. Även detta inkassokrav har jag bestridit via e-post. Jag avser även att skicka in samma invändningar via rekommenderad snigelpost. Snigelposten kommer dock inte att nå inkassobolaget förens inkassokravet förfallit (jag fick inkassokravet på posten idag och det förfaller idag... suck).
Nu till min fråga. Kan inkassobolaget skicka kravet till KFM trots att jag bestridit både ordinarie faktura samt inkassokrav? Vad händer egentligen om fordringsägaren och inkassobolaget helt enkelt ignorerar att jag bestridit fakturan och kör vidare som om ingenting hade hänt? Hur hanterar KFM ett sådant ärende?
Jag har aldrig varit i den här situationen tidigare. Jag har bestridit felaktiga fakturor förr, men jag har aldrig varit med om att få inkassokrav på tidigare bestridda fakturor (särskilt inte inkassokrav som förfaller samma dag som jag mottagit dem). Riskerar jag en betalningsanmärkning trots att jag bestridit fakturorna?
|