Kom ihåg mig?

Lurad på lönen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-04, 11:16 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Standard Lurad på lönen...

Jobbade som utvecklade under sommaren (Juni, Juli, Aug).

Blev kontaktad av en person i början av Juni som hade en 'jättegrej' på gång. Naiv och ny i branschen som jag var så blev jag jätte-intresserad. Efter en bit in i förhandlingarna så kom vi överrens om en ersättning och även en muntlig spec om vad som skulle göras.

Jag och min kollega jobbade på som planerat, men fick bara ut en mycket liten del av lönen varje månad.
Då chefen, eller snarare personen som hade hyrt in oss, var så trevlig och väldigt tillmötesgående så tänkte jag inte direkt på den mindre summa pengar som betalades ut. Kontrakt och ett NDA tjatade jag om i början, men då jag litade på personerna så glömde jag helt enkelt av de.

Nu, 2 månader efter jobbet är slutfört så hade jag och chefen en liten dispyt. Han påstod att summan X kvarstod i lön, medan jag ansåg att summa 2X återstod, alltså de dubbla. Efter en väldigt massa utskällningar från hans sida, så avstulade han med att jag åtminstående skulle få lönen som han var förberedd på.

Detta hände för ungefär 2 veckor sedan, jag har inte sätt röken av några pengar sedan dess.
Då vi inte har något kontakt, eller något som tyder på att dom faktiskt äger koden vi har skrivit, så undrar jag ifall det finns någon möjlighet att helt enkelt ta tillbaka koden?.

Ni fråga er säker då; hur ska du bevisa att du har skrivit koden?
Vi använder i dagsläget ett versionshanteringssystem Git, som tillsammans med github.com gör det möjligt att hålla koll på vem som har gjort vad.

Här är te.x ett exempel: http://github.com/mirrors/linux-2.6/commits/master
Då detta är ett utvecklingsforum så går jag inte inte i detalj för hur det hela fungerar. Ni förstår säkert ideén.

Nu till mina frågor.
  1. Får jag 'hota' med en juridisk påföljd i form av polisanmälas/stämning om koden inte plockas bort, eller räknas detta som olaga hot?
  2. Räcker Github som bevisbörda?
  3. Lönen har nu i efterhand visats vara svart, spelar detta någon roll för min del?

Jag måste även förtydliga att vi inte har några kontrakt.
Vi är eller har ej varit anställda hos företaget i fråga, där av så tillfaller inte koden arbetsgivaren. Jag börjar förstå varför bolaget i fråga inte ville ha några kontakt, då dom nu i efterhand har betalat ut delar av lönen i form av kontanter...

Och jag, från och med nu så vet jag att jag alltid ska skriva kontakt innan ett jobb

Jag kanske ska tillägga att jag sitter på hela kodbasen och allt vad det innebär.

Mycket tacksam för svar.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017