FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena, precis börjat leka lite med inloggning i php med hjälp av MySQL.
Men under mitt programmerande så märkte jag att jag kan välja mellan två "function". Nedan är mitt inloggnings script Kod:
<?php $username = $_POST['username']; $password = $_POST['password']; $connection = mysql_connect ("localhost", "root", "++++"); mysql_select_db ("my_db",$connection); $person = mysql_query("SELECT * FROM person WHERE username = '$username' AND password = '$password'"); if (mysql_num_rows($person)) { echo "Login Successfully!"; } else { echo "Bad Username or Password <br /> <a href='javascript:history.go(-1)'>To login</a>"; } ?> Kod:
if (mysql_num_rows($person)) Kod:
if (mysql_fetch_array($person)) Ganska ny på detta men börjar komma igång nu ![]() Ha det gött ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag rekommenderar dig att köra på alternativ två: "if (mysql_fetch_array($person))" Detta för att du kollar om den angivna "användaren" finns i databasen, samma gör "mysql_num_rows" men de matchar alla användare med inmatade kriterier från formuläret. Om du vill kan du lägga in, under "$person = mysql_query("SELECT * FROM person WHERE username = '$username' AND password = '$password'");" // Hittades inte användarnamn och lösenord // skicka till formulär med felmeddelande if (mysql_num_rows($person) == 0){ // Alltså, ingen träff, vad gör vi då? header("Location: login.php?badlogin="); // Flyttar användaren till en annan sida / eller samma sida med ett felmedellande. exit; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
<?php
$username = $_POST['username']; $password = $_POST['password']; $connection = mysql_connect ("localhost", "root", "++++"); mysql_select_db ("my_db",$connection); $person = mysql_query("SELECT * FROM person WHERE username = '$username' AND password = '$password'"); // Ändrat ** if (mysql_num_rows($person) == 0){ //Inga träffar.... header("Location: login.php?badlogin="); // Flytta till en ny sida. exit; // Avsluta vidare kod. } if (mysql_fetch_array($person)) // Slut på ändring ** { echo "Login Successfully!"; } /* Ändrat Bortkommenterat då ett nytt "Felmeddelande" lagts in. else { echo "Bad Username or Password <a href='javascript:history.go(-1)'>To login</a>"; } Slut på ändring */ ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läs på lite om sql injection också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|